Η ενδυνάμωση των καταναλωτών μέσω της πληροφόρησης αποτελεί ένα συχνό νομοθετικό εργαλείο προς διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγορά και της πληροφοριακής αυτονομίας των καταναλωτών. Ωστόσο η αποτελεσματικότητα αυτού του εργαλείου αμφισβητείται λόγω του πληροφοριακού κορεσμού που ενίοτε προκαλεί στους καταναλωτές, της ακαταλληλότητας των καταναλωτών ως αποδεκτών του συνόλου των πληροφοριών και του οικονομικού κόστους των επιταγών πληροφόρησης. Η παρούσα μελέτη εξετάζει συνοπτικά τις ανωτέρω επιφυλάξεις, παράλληλα με πιθανούς τρόπους διασφάλισης της αποτελεσματικότητας των ενωσιακών επιταγών πληροφόρησης. Αξιολογούνται επίσης ενδεχόμενες εξελίξεις από τη χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης. Συμπεραίνεται ότι οι επιταγές πληροφόρησης αποτελούν αναγκαίο, αλλά μη επαρκή όρο της αποτελεσματικής προστασίας των καταναλωτών.