Περίληψη

Το δίκαιο και η τέχνη αποτελούν αναμφίβολα πεδίο παραγωγικής διάδρασης. Στο πλαίσιο αυτό, δεν καθυστέρησαν να εμφανιστούν σε άλλες προηγμένες νομικά χώρες (Γαλλία, Γερμανία κλπ) μελέτες ή ακόμη και μονογραφίες για τα πολλά και σύνθετα νομικά θέματα που ανακύπτουν τόσο από τα βιβλία όσο και από τις ταινίες με επίκεντρο τον Χάρι Πότερ και εν γένει τη «Σχολική Βιβλιοθήκη Χόγκουαρτς». Στην παρούσα μελέτη επιχειρείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα η προσέγγιση των σχετικών νομικών θεμάτων, με επίκεντρο τη συστηματική παρουσίαση και ανάλυση όλων των ζητημάτων αθλητικού δικαίου που αναφύονται στη μαγική αθλητική έννομη τάξη. Περαιτέρω, με αφορμή την ανάλυση αυτή, όπου πολλές φορές η μυθοπλασία και οι συμβολισμοί δεν φαίνεται να απέχουν από την πραγματικότητα, εν προκειμένω για τον αθλητισμό, η μελέτη αποκτά χαρακτήρα μιας αλληγορικής σπουδής στη φυσιολογία, στις διαστάσεις, στη δυναμική και στις προοπτικές του αθλητικού αυτοδιοίκητου.

Εμφάνιση περισσότερων Εμφάνιση λιγότερων

Κείμενο

Για τα πρώτα Χριστούγεννα του Δημήτρη.
1. Εισαγωγή - Μαγεία και (αθλητικό) δίκαιο
Όπως ορθώς αναφέρεται, ο κόσμος των μάγων (monde des sorciers) στον Χάρι Πότερ δεν είναι ένας κόσμος μη φυσιολογικός (anormal), αλλά ένας κόσμος διαφορετικά φυσιολογικός, με δικούς του κανόνες (autrement normal, avec ses propres règles): άνθρωποι με ασυνήθιστες ιδιότητες (ερπετόφωνοι μάγοι που συνομιλούν με φίδια, μάγοι που πετούν με ιπτάμενα σκουπόξυλα, μάγοι που διακτινίζονται, ζωομάγοι που μεταμορφώνονται in concreto σε ζώα), οχήματα με ασυνήθιστες ιδιότητες (ιπτάμενα αυτοκίνητα, λεωφορεία με ασυνήθιστα μεγάλες ταχύτητες), ξόρκια [αποχαύνωσης (Stupefy!), πνευματικής σύγχυσης (Confundo!), αφοπλισμού (Expelliarmus!), αντιδιακτινισμού] και αντιξόρκια, κατάρες [εξουσιαστική (Imperio!), βασανιστική (Crucio!), φονική (Avada Kedavra!)], μαγικά φίλτρα [πολυχυμικό φίλτρο, φίλτρο υγροποιημένης τύχης (felix felicis), φίλτρο αλήθειας], έμβια όντα με αβέβαιη ανθρώπινη ή ζωική ταυτότητα (μπόγκαρτ που μεταμορφώνονται στην όποια μορφή φόβου, ξωτικά, κένταυροι, λυκάνθρωποι, γοργονάνθρωποι, γίγαντες), μαγικά ζώα (μονόκεροι, ιππόγρυπες, ιπτάμενοι ίπποι, δράκοι, γκριντιλόου), ειδικό αυτοτελές Υπουργείο Μαγείας, ειδικές φυλακές μάγων (Αζκαμπάν), μαγικός χάρτης παρακολούθησης μάγων, χρονομηχανή για ταξίδι στον χρόνο κλπ.
Όλη αυτή η ιδιαιτερότητα του κόσμου των μάγων τελεί σε συνύπαρξη με τον κόσμο των μη μάγων, οι οποίοι φαίνεται να ανέχονται (αν όχι να αποδέχονται σιωπηρώς) την ύπαρξη μαγείας, ιδίως στο βαθμό που ο Υπουργός Μαγείας αποτελεί ισάξιο συνομιλητή του Πρωθυπουργού της κρατικής έννομης τάξης μη μάγων. Ως ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της συνύπαρξης αυτής αναδεικνύονται τα εξής 3: 1. Απαγορεύεται η καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποκάλυψη της ύπαρξης μάγων στον κόσμο των μη μάγων
(π.χ. αποκάλυψη της ύπαρξης μαγικών αθλητικών εγκαταστάσεων κουίντιτς), με μόνη εξαίρεση τον Πρωθυπουργό, σύμφωνα με το θέσπισμα μυστικότητας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μάγων, 2. Ο Υπουργός Μαγείας φαίνεται να έχει εν τέλει όλες τις κρίσιμες κρατικές εξουσίες για τον κόσμο των μάγων, συμπεριλαμβανομένου και του επίμαχου κρίσιμου πεδίου του αθλητισμού, 3. Αναγνωρίζεται το προβάδισμα της αυτορρύθμισης της μαγικής (κρατικής και αθλητικής) έννομης τάξης, η οποία εν τέλει αυτοδιοικείται πλήρως, με τον Πρωθυπουργό της κρατικής έννομης τάξης μη μάγων να έχει απλώς (τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο) την ανώτατη εποπτεία επί αυτής, ιδίως σε έκτακτες περιπτώσεις μεγάλου κινδύνου.

Όλα τα ανωτέρω καθιστούν σαφές ότι θα ήταν ανοίκειο να επιχειρηθεί να ερμηνευθούν και εφαρμοστούν οι κανόνες της μαγικής αθλητικής έννομης τάξης αμιγώς υπό το πρίσμα του θετικού δικαίου του κόσμου των μη μάγων. Αντιστρόφως, η ιδιαιτερότητα (specificité) του αθλητισμού [ιδιαιτερότητα της δομής του αθλητισμού (spécificité des structures sportives) και ιδιαιτερότητα των αθλητικών δραστηριοτήτων και των αθλητικών κανόνων (spécificité des activités sportives et des règles qui s’y appliquent)], η οποία αποτελεί ιδιαίτερο γνώρισμά του ήδη στον κόσμο των μη μάγων και υπαγορεύει την προσεκτική εξέταση της δυνατότητας in concreto εφαρμογής στον αθλητισμό όλων των παραδοσιακών θεσμών και εννοιών του δικαίου (βλ. και άρθρο 165 ΣΛΕΕ), φαίνεται να εμπλουτίζεται και να αναδιαμορφώνεται εν προκειμένω σε ιδιαιτερότητα του μαγικού αθλητισμού, που επιτάσσει την ακόμη πιο προσεκτική εξέταση των σχετικών ζητημάτων, υπό το πρίσμα πλέον και της επαυξημένης ιδιαιτερότητας της μαγείας και συναφώς του μαγικού αθλητισμού. Σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να καταλείπεται καμία αμφιβολία ότι η (αθλητική) μαγεία παρίσταται εν προκειμένω θεσμοθετημένη και με κανόνες (magie juridicisée), επομένως υφίσταται προφανώς έδαφος πρόσφορο για τη δέουσα νομική αξιολόγησή της.
2. Μαγικός αθλητικός νομικός πλουραλισμός
Η κανονιστική δύναμη του πραγματικού της επιβολής της μαγείας και των κανόνων της με την ανοχή (αν όχι τη σιωπηρή αποδοχή) της κρατικής έννομης τάξης φαίνεται να παρουσιάζει ουσιώδεις ομοιότητες με την αντίστοιχη σχετική δυναμική επιβολής των κανόνων ποδοσφαίρου της FIFA στις οικείες κυβερνήσεις. Υπό το πρίσμα αυτό, αναδεικνύεται ως ίδιον και του μαγικού αθλητικού δικαίου ο μαγικός αθλητικός νομικός πλουραλισμός (pluralisme magique juridique), δηλαδή η ρύθμιση της οργάνωσης του μαγικού αθλητικού κινήματος και της διεξαγωγής των μαγικών αθλητικών αγώνων με βάση τον συνδυασμό (combinaison), διάδραση (interaction), αντιπαράθεση (juxtaposition) και διαπάλη (concours) αφ’ ενός της κρατικής έννομης τάξης (ordre juridique étatique) που διαμορφώνεται από την κρατική εξουσία (pouvoir étatique), τόσο τη διεθνή (π.χ. Διεθνής Σύμβαση Απαγόρευσης Μονομαχιών) όσο και την εθνική (π.χ. Υπουργείο Μαγείας) με βάση τον κρατικό παρεμβατισμό (interventionnisme étatique), και αφ’ ετέρου της αθλητικής έννομης τάξης (ordre juridique sportif, lex sportiva) που διαμορφώνεται από την ιδιωτική πρωτοβουλία (initiative privée) και δη το αθλητικό κίνημα (mouvement sportif), ομοίως τόσο το διεθνές (π.χ. Διεθνής Ομοσπονδία Κουίντιτς) όσο και το εθνικό (π.χ. Εθνική Ομοσπονδία Κουίντιτς Βρετανίας και Ιρλανδίας), με βάση το αθλητικό αυτοδιοίκητο. Ορθώς υποστηρίζεται μάλιστα ότι εν προκειμένω αυτή η ίδια η αθλητική έννομη τάξη, δηλαδή οι κανόνες μη κρατικής προέλευσης για τον αθλητισμό, συντίθεται από τους επί μέρους κανόνες αφ’ ενός της αθλητικής έννομης τάξης μάγων ή μαγικής αθλητικής έννομης τάξης (lex sportiva sortiariorum) και αφ’ ετέρου της αθλητικής έννομης τάξης μη μάγων (lex sportiva moldorum).

3. Μαγικά αθλήματα και αθλητικοί αγώνες
Ως γνωστόν, οι 3 προϋποθέσεις που απαιτείται να συντρέχουν σωρευτικώς για την υπαγωγή μιας δραστηριότητας στην έννοια του αθλήματος είναι: 1. Να έχει μη αμελητέο σωματικό στοιχείο (composante physique non négligeable), 2. Να μην έχει ως στόχο (μόνο) τη διασκέδαση ή την αναψυχή (loisir), αλλά (τουλάχιστον και) την έκφραση ή βελτίωση της φυσικής κατάστασης και πνευματικής υγείας με σκοπό συναγωνισμού και νίκης και 3. Να διεξάγεται στο πλαίσιο οργανωμένων αθλητικών δραστηριοτήτων με σταθερό τρόπο υπό καθορισμένους κανόνες (activités sportives organisées de manière régulière sur la base de règles bien définies). Στο πλαίσιο αυτό, υποστηρίζεται στη νομική θεωρία η κατηγοριοποίηση των μαγικών αθλημάτων σε 3 επί μέρους κατηγορίες: 1. Αθλήματα που εμφανίζονται με, κατά το μάλλον ή ήττον, όμοιο τρόπο στον κόσμο των μάγων και στον κόσμο των μη μάγων, 2. Αθλήματα που εμφανίζονται και στον κόσμο των μη μάγων, αλλά έχουν διαφορετική μορφή στον κόσμο των μάγων, 3. Αθλήματα που εμφανίζονται κατά κύριο λόγο στον κόσμο των μάγων. Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται κυρίως το μπόουλινγκ, ως προς το οποίο γίνεται πενιχρή αναφορά στο πλαίσιο ανάγνωσης των συλλεκτικών καρτών των μαγικών σοκολατένιων βατράχων, και το ποδόσφαιρο, ως προς το οποίο γίνονται επίσης ιδιαιτέρως σύντομες και δη απαξιωτικές και σχετλιαστικές αναφορές σε αντιπαραβολή με αθλήματα που εμφανίζονται κατά κύριο λόγο στον κόσμο των μάγων, όπως το κουίντιτς.

Περαιτέρω, στη δεύτερη κατηγορία εντάσσεται, μεταξύ άλλων, το μαγικό σκάκι, το οποίο διαφοροποιείται από το σκάκι μη μάγων ως προς το γεγονός ότι τα («ζωντανά») πιόνια κινούνται αυτόνομα, συμμορφούμενα κατά συνείδηση στις εντολές των διαγωνιζομένων αθλητών (ωσάν προστηθέντες αυτών). Διατυπώνονται πάντως επιφυλάξεις ως προς την υπαγωγή του μαγικού σκακιού στην έννοια του αθλήματος, αφ’ ενός λόγω της πρόσφατης νομολογίας του ΔΕΕ για τη δέουσα νομική μεταχείριση στη Βρετανία, όπου εδρεύει η Σχολή Χόγκουαρτς για Μαγείες και Ξόρκια, αντίστοιχων δραστηριοτήτων με αμελητέο σωματικό στοιχείο (μπριτζ) και αφ’ ετέρου της ασυνήθιστης σφοδρότητας των χτυπημάτων των πιονιών, που εγείρει σοβαρά ζητήματα διακινδύνευσης της σωματικής ακεραιότητας ή ακόμη και της ανθρώπινης ζωής. Επίσης, στην κατηγορία αυτή εντάσσεται και το χόκεϋ κεφαλών, το οποίο φαίνεται να αποτελεί δημιουργικό συγκερασμό του έφιππου πόλο και του χόκεϋ, με τη σημείωση ότι διαφοροποιείται εν τέλει από αμφότερα ως προς το γεγονός ότι είναι επιτρεπτή η συμμετοχή σε αυτό μόνο ακέφαλων έφιππων φαντασμάτων και ότι τη θέση της μπάλας ή του πακ αντιστοίχως έχουν εν προκειμένω κεφαλές φαντασμάτων. Στην ίδια κατηγορία υπάγονται και οι μαγικοί βόλοι, οι οποίοι προσομοιάζουν με την εδαφοσφαίριση (πετάνκ), με τη διαφορά ότι εν προκειμένω οι βόλοι εκτοξεύουν ένα δύσοσμο υγρό στο πρόσωπο του αντίπαλου παίκτη όταν χάσει έναν πόντο.

Τέλος, στην τρίτη κατηγορία δεσπόζουσα θέση έχει το (εναέριο) κουίντιτς, το οποίο διαδραματίζεται με 2 αντίπαλες ομάδες των 7 αθλητών (1 τερματοφύλακας, 3 κυνηγοί, 2 χτυπητές και 1 ανιχνευτής) σε ιπτάμενα σκουπόξυλα, 2 τριπλέτες τερμάτων (1 για κάθε αντίπαλη ομάδα), 4 ιπτάμενες μπάλες (1 κόκκινη με την οποία παίζεται το παιχνίδι, 2 μαύρες οι οποίες αποσκοπούν στον αποσυντονισμό των αθλητών, 1 χρυσή η οποία πετάει πολύ γρήγορα πέριξ του αγωνιστικού χώρου και αναζητείται από τον ανιχνευτή). Το κουίντιτς απαντάται και στον κόσμο των μη μάγων, ωστόσο με διαφορετική μορφή (προεχόντως επί χόρτου), ομολογουμένως πρωτόλεια οργάνωση σε επίπεδο αθλητικής έννομης τάξης μη μάγων και διστακτική αναγνώριση από την κρατική έννομη τάξη. Επίσης, στην κατηγορία αυτή εντάσσεται και το τρίαθλο μαγείας, το οποίο αποτελεί συνδυασμό 3 επί μέρους, εναλλασσόμενων ανά διοργάνωση, μαγικών δοκιμασιών, οι οποίες γίνονται γνωστές στους εκάστοτε διαγωνιζόμενους λίγο πριν την έναρξη της κάθε δοκιμασίας, καθιστώντας αδύνατη την ενδελεχή αγωνιστική προετοιμασία τους. Υπό το πρίσμα αυτό, δεν θα παρίσταντο ανοίκειες οι τυχόν επιφυλάξεις ως προς την υπαγωγή της δραστηριότητας αυτής στην έννοια του αθλήματος, λόγω της έλλειψης ιδιαιτέρως καθορισμένων κανόνων· εν προκειμένω ως βασικός κανόνας παρίσταται το απρόβλεπτο των σχετικών δοκιμασιών.
Στο πλαίσιο του μαγικού αθλητικού αυτοδιοίκητου, ο αθλητισμός δεν είναι παντάπασι ο πυρήνας των σχετικών δραστηριοτήτων, αλλά αρκετές φορές ένα μόνο μέρος τους που συνδυάζεται και αξιολογείται σε συνδυασμό και με λοιπές μη αθλητικές δραστηριότητες, προς απονομή διφυών αθλητικών τίτλων, π.χ. Κύπελλο Κουίντιτς ως μέρος του Κυπέλλου Κοιτώνων. Στους πιο σημαντικούς αθλητικούς αγώνες στα βιβλία και στις ταινίες με επίκεντρο τον Χάρι Πότερ συμπεριλαμβάνονται αναμφίβολα το Παγκόσμιο Κύπελλο Κουίντιτς με συμμετοχή Εθνικών Ομάδων και το Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας με συμμετοχή 3 σχολικών ομάδων, αμφότερα με διοργανωτή το Υπουργείο Μαγείας (πρβλ. άρθρο 53 του Ν 2725/1999 για ειδικές επιτροπές οργάνωσης και διεξαγωγής διεθνών αθλητικών αγώνων).

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται να προκύπτει ως ουσιώδης (και πρωτοποριακός σε σύγκριση με την αθλητική έννομη τάξη μη μάγων) αγωνιστικός κανόνας ο κατ’ αρχήν χαρακτήρας όλων των αθλημάτων ως μεικτών, με δυνατότητα συμμετοχής ανδρών και γυναικών ταυτοχρόνως στον ίδιο αγώνα, ως μεμονωμένη δε εξαίρεση, που επιβεβαιώνει τον σχετικό κανόνα μνημονεύεται ιδίως η αμιγώς γυναικεία ομάδα κουίντιτς Αγιοκέφαλες Άρπυιες. Περαιτέρω, δεν πρέπει να λησμονείται η εμφάνιση και στην μαγική αθλητική έννομη τάξη αθλητισμού ατόμων με αναπηρίες, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Σερ Νίκολας ντε Μίμσι Πορπινιόν (άλλως, αδοκήτως, Σχεδόν-Ακέφαλο-Νικ): η σχετική αίτησή του για εγγραφή του ως αθλητή χόκεϋ κεφαλών στο τάγμα των ακέφαλων κυνηγών/αναβατών και συναφώς για πρόσβαση στην άσκηση του δικαιώματος στον αθλητισμό αναφέρεται ότι απορρίφθηκε λόγω μη συνδρομής των σχετικών προϋποθέσεων αγωνιστικής κατάταξης (classification), κατά παραβίαση πάντως του κοινωνικού χαρακτήρα του δικαιώματος στον αθλητισμό και της αρχής της καθολικότητας του αθλητισμού ως δημόσιας υπηρεσίας.

4. Μαγικός κρατικός παρεμβατισμός
Η Βρετανία, όπου εδρεύει η Σχολή Χόγκουαρτς, υιοθετεί εν προκειμένω σύστημα κρατικού παρεμβατισμού στον μαγικό αθλητισμό, κατ’ απόκλιση από το σύστημα αποχής και μη παρεμβατισμού που υιοθετεί κατά τα λοιπά για τον αθλητισμό μη μάγων. Το Υπουργείο Μαγείας με (επιλεγόμενους με μη ρητώς προσδιοριζόμενη διαδικασία) Υπουργούς διαδοχικώς τον Κορνήλιο Φαντζ, τον Ρούφους Σκρίμτζεουρ και (πραξικοπηματικώς) τον Πίος Θίκνες και Διευθυντή του Τμήματος Μαγικών Αθλημάτων και Αθλοπαιδιών τον Λούντο Μπάγκμαν (πρβλ. άρθρο 68 του ΠΔ 4/2018 για Διεύθυνση Αγωνιστικού Αθλητισμού της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού) φαίνεται να αποτελεί μέρος της Κυβέρνησης (έστω κρυφά, κατά παραβίαση της αρχής της νομιμότητας της διοικητικής δράσης), αφού συγκεντρώνει όλες τις κρίσιμες κρατικές εξουσίες, νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική (pouvoir législatif, exécutif, judiciaire), και μάλιστα με την ανοχή (αν όχι τη σιωπηρή αποδοχή) του Πρωθυπουργού, και επομένως θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι η λειτουργία του διέπεται από το δημόσιο δίκαιο. Ιδίως για τον αθλητισμό, ως έκφανση της νομοθετικής εξουσίας του Υπουργείου Μαγείας αναφέρεται η απαγόρευση όλων των μαθητικών οργανώσεων, λεσχών, ομάδων και ομίλων, ο καθορισμός ελάχιστου ηλικιακού ορίου για συμμετοχή στο Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας, ο καθορισμός μέτρων προστασίας για τα ιπτάμενα σκουπόξυλα κουίντιτς, ως έκφανση της εκτελεστικής αναφέρεται η επιβολή κάθε ποινής, κύρωσης και στέρησης δικαιωμάτων για όλη τη λειτουργία της Σχολής συμπεριλαμβανομένου του αθλητισμούκαι ως έκφανση της δικαστικής εξουσίας η εκδίκαση του «ενδίκου μέσου» του Χάρι Πότερ ενώπιον του Πειθαρχικού Συμβουλίου για την ακύρωση της (ήδη επιβληθείσας) απόφασης αποβολής του από τη Σχολή Χόγκουαρτς.

Περαιτέρω, το Υπουργείο Μαγείας ασκεί εντονότατη κρατική παρέμβαση ακόμα και στον πυρήνα της οργάνωσης του μαγικού αθλητισμού (π.χ. συστέγαση Υπουργείου Μαγείας με εθνική αθλητική ομοσπονδία και λέσχη φιλάθλων, ορισμός Μεγάλου Επιθεωρητή της Σχολής Χόγκουαρτς με αρμοδιότητες ανώτατου κριτή κάθε ποινής, κύρωσης και στέρησης δικαιωμάτων για όλη τη λειτουργία της Σχολής συμπεριλαμβανομένου του αθλητισμού, απαγόρευση λειτουργίας αθλητικών λεσχών, ομάδων και ομίλων, καθορισμός ελάχιστου ηλικιακού ορίου για συμμετοχή στο Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας, καθορισμός μέτρων προστασίας για τα ιπτάμενα σκουπόξυλα κουίντιτς, ορισμός διαιτητών/κριτών σε μαγικούς αθλητικούς αγώνες). Έτσι, στο βαθμό που το (μαγικό) αθλητικό αυτοδιοίκητο είναι τόσο όσο επιτρέπει η (μαγική) κρατική έννομη τάξη, δεν καταλείπεται αμφιβολία ότι το αυτοδιοίκητο των μαγικών αθλητικών νομικών προσώπων της αθλητικής έννομης τάξης παρίσταται ιδιαιτέρως περιορισμένο. Ο βαθμός της κρατικής παρέμβασης στον μαγικό αθλητισμό φαίνεται να προσομοιάζει με αυτόν, ο οποίος εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα για τον αθλητισμό μη μάγων και για τον οποίον έχουν ήδη εκδηλωθεί εντονότατες επιστημονικές διαφωνίες και επιφυλάξεις από τη νομική θεωρία, ακολουθούμενες και από αντίστοιχες δικαιοδοτικές κρίσεις και αποφάνσεις.

5. Μαγικά αθλητικά νομικά πρόσωπα
Στα βιβλία και στις ταινίες με επίκεντρο τον Χάρι Πότερ και εν γένει στη «Σχολική Βιβλιοθήκη Χόγκουαρτς» δίνεται κατά βάση προτεραιότητα στον σχολικό αθλητισμό, προεχόντως στον εθνικό με βάση τους 4 Κοιτώνες (Γκρίφιντορ, Σλίθεριν, Ρεϊβενκλόου, Χαφλπαφλ) της Σχολής Χόγκουαρτς, και δευτερευόντως στον διεθνή με βάση και λοιπές Σχολές εκτός της Βρετανίας (Μπομπατόν από τη Γαλλία, Ντάρμστρανγκ από τη Βουλγαρία). Στο πλαίσιο αυτό, οι μαγικές σχολικές αθλητικές ομάδες των επί μέρους Κοιτώνων ή αντιστοίχως των Σχολών φαίνονται να διαμορφώνονται μάλλον ως ενώσεις προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα (πρβλ. άρθρο 107 ΑΚ), οι οποίες ούτως ή άλλως δεν είναι άγνωστες και στην αθλητική έννομη τάξη μη μάγων, τόσο ως προς τα Τμήματα Αμειβομένων Αθλητών (πρβλ. άρθρο 60 του Ν 2725/1999) όσο και ως προς τις μη ρητώς προσδιοριζόμενές σε εθνική νομοθεσία μορφές αθλητικών ομάδων (π.χ. ηπειρωτικές ομάδες ποδηλασίας).

Πέραν τούτου, σε επίπεδο αμιγώς αγωνιστικού αθλητισμού, παρατηρείται αντίστοιχη οργάνωση με αυτήν της αθλητικής έννομης τάξης μη μάγων, με διεθνείς αθλητικές ομοσπονδίες (π.χ. Διεθνής Ομοσπονδία Κουίντιτς), εθνικές αθλητικές ομοσπονδίες (π.χ. Εθνική Ομοσπονδία Κουίντιτς Βρετανίας και Ιρλανδίας), αθλητικά σωματεία (Τσάντλει Κάνονς, Σφήκες του Γουίμπουρν, Γεράκια του Κένμαρ, Αγιοκέφαλες Άρπυιες) και επαγγελματικές ομάδες (χωρίς περαιτέρω προσδιορισμό ως προς τη νομική τους φύση και τα κριτήρια διάκρισης έναντι των ερασιτεχνικών). Στις αρμοδιότητες των εθνικών αθλητικών ομοσπονδιών συμπεριλαμβάνεται προφανώς και η συγκρότηση Εθνικών Ομάδων μάγων (π.χ. Αγγλία, Ιρλανδία, Βουλγαρία, Τουρκία), προκειμένου να εξασφαλίζεται η εθνική εκπροσώπηση (représentativité nationale) κατά τη συμμετοχή σε διεθνείς αθλητικούς αγώνες μάγων (πρβλ. άρθρο 26 παρ. 7 του Ν 2725/1999). Τέλος, δεν φαίνεται να εκλείπουν εν προκειμένω και οι λέσχες φιλάθλων (πρβλ. άρθρο 41Β του Ν 2725/1999)· παρά τις αντίθετες απόψεις που έχουν υποστηριχθεί στη νομική θεωρία, στην κατηγορία αυτή (και όχι στην κατηγορία των αθλητικών σωματείων ή εν γένει αθλητικών ομάδων) φαίνεται να υπάγεται η Λέσχη Γκόμπστον, με επιχείρημα a contrario από την παράθεση των λεσχών ως διαφορετικών τύπων ενώσεων προσώπων έναντι των ομίλων (σωματείων) και των ομάδων.

Η απαγόρευση λειτουργίας οργανώσεων, λεσχών, ομάδων (ενώσεων προσώπων χωρίς νομική προσωπικότητα) και ομίλων (αθλητικών σωματείων) χωρίς τη γνώση και την έγκριση της Μεγάλης Επιθεωρήτριας, η οποία υπό το ελληνικό δίκαιο θα ήταν καταφανώς αντίθετη με το άρθρο 12 παρ. 1-2 Συντ., παρίσταται σε κάθε περίπτωση αντίθετη και με το άρθρο 11 ΕΣΔΑ, το οποίο εφαρμόζεται εν προκειμένω στη Βρετανία, όπου εδρεύει η Σχολή Χόγκουαρτς, καθώς δεν επιτελεί καν πειστικό (convaincante) και πιεστικό (impérative) σκοπό επιτακτικής κοινωνικής ανάγκης (besoin social impérieux) και δη σκοπό εθνικής ασφάλειας, δημόσιας ασφάλειας, προάσπισης της τάξης, πρόληψης του εγκλήματος, προστασίας της υγείας και της ηθικής, προστασίας των δικαιωμάτων και ελευθεριών των τρίτων (άρθρο 11 παρ. 2 ΕΣΔΑ) που να δικαιολογεί την εισαγωγή της, όπως απαιτείται από τη νομολογία του ΕΔΔΑ, με τη σημείωση μάλιστα ότι περιορισμοί της ελευθερίας του συνεταιρίζεσθαι μπορούν να επιβληθούν μόνο προς εξυπηρέτηση των ως άνω συγκεκριμένων εξαντλητικά και περιοριστικά απαριθμούμενων στο άρθρο 11 παρ. 2 ΕΣΔΑ σκοπών. Περαιτέρω, ορθώς υποστηρίζεται ότι τέτοιου είδους μέτρα, αντίστοιχα και στην κρατική αθλητική έννομη τάξη μη μάγων (πρβλ. άρθρο 8 παρ. 5 του Ν 2725/1999, άρθρο 9 του Ν 4908/2022), υπόκεινται και στην επιπρόσθετη βάσανο των κριτηρίων Engel για τις κατηγορίες ποινικής φύσης.

6. Μαγικές αθλητικές συμβάσεις
Θεμελιώδες στοιχείο των μαγικών αθλητικών συμβάσεων, δηλαδή των συμβάσεων μεταξύ των υποκειμένων του μαγικού αθλητικού δικαίου, είναι προφανώς η μαγική αθλητική ιθαγένεια (nationalité magique sportive), η οποία, κατά τα γενικώς ισχύοντα στο αθλητικό δίκαιο, αποτελεί αυτόνομη έννοια που αφορά μόνο στη συμμετοχή αθλητών σε μαγικούς αθλητικούς αγώνες (προφανώς δεν είναι νοητή η συμμετοχή μη μάγων σε μαγικούς αθλητικούς αγώνες) και δεν επηρεάζει την κατά τα λοιπά μεταχείριση των κρατών απέναντί τους. Η μαγική αθλητική ιθαγένεια φαίνεται να αποκτάται, τουλάχιστον σε επίπεδο σχολικού αθλητισμού (χωρίς περαιτέρω αναφορές για τον μαγικό αγωνιστικό αθλητισμό) με την παραλαβή σχετικού γράμματος που αποστέλλεται από τη Σχολή Χόγκουαρτς και που έχει αξιογραφικό χαρακτήρα, αντιστοίχως με το αθλητικό δελτίο στην αθλητική έννομη τάξη μη μάγων. Η επιλογή του Κοιτώνα στο οποίο εντάσσεται ο κάθε μάγος και συναφώς της σχετικής ομάδας του Κοιτώνα με την οποία μπορεί να συμμετάσχει σε μαγικούς αθλητικούς αγώνες γίνεται ετερόνομα από το καπέλο επιλογής, ανεξάρτητα από τη βούληση του μάγου αθλητή, κατά προφανή παραβίαση της ελευθερίας των συμβάσεων (πρβλ. άρθρο 5 παρ. 1 Συντ.) και του συναφούς δικαιώματος του αθλητή να επιλέγει ελεύθερα την αθλητική του ομάδα (πρβλ. άρθρο 16 παρ. 9 Συντ.).

Η υποβολή δήλωσης συμμετοχής (π.χ. στο σχετικό Κύπελλο της Φωτιάς για τους αθλητές που θα συμμετέχουν στο Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας) με αποδοχή των σχετικών κανόνων και συνακόλουθα η σύναψη ειδικής σύμβασης προσχώρησης (contrat d’adhésion) στην προκήρυξη του εκάστοτε διοργανωτή αναδεικνύεται ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη νόμιμη συμμετοχή μαγικών αθλητικών ομάδων και μάγων αθλητών σε συγκεκριμένους αθλητικούς αγώνες, σε αντιστοιχία με τα ισχύοντα και στην αθλητική έννομη τάξη μη μάγων (πρβλ. άρθρο 131 παρ. 2 του Ν 2725/1999). Ωστόσο, γεννώνται και στην περίπτωση αυτή αντίστοιχα ζητήματα παραβίασης της ελευθερίας των συμβάσεων από το μαγικό δεσμευτικό συμβόλαιο/σύμβαση (contrat magique) που συνάπτεται αναγκαστικώς με την επιλογή του Κυπέλλου της Φωτιάς για τους αθλητές που εγκρίνεται να συμμετέχουν στο Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας, στο βαθμό που η σχετική επιλογή δεν επιτρέπεται να μη γίνει αποδεκτή από τους επιλεγόμενους αθλητές, ακόμη και αν αυτοί δεν ζήτησαν να επιλεγούν και δεν επιτρεπόταν να επιλεγούν.

7. Μαγική αθλητική ακεραιότητα
Η αθλητική ακεραιότητα, η οποία κατοχυρώνεται πλέον και με τη Σύμβαση Magglingen/Macolin του Συμβουλίου της Ευρώπης της 18.9.2014 σχετικά με τη χειραγώγηση των αθλητικών αγώνων (πρβλ. μέρος Α΄ του Ν 4639/2019), αποτελεί προφανώς τη θεσμική αποτύπωση της αρχής της ισότητας στον αθλητισμό: το φίλαθλο πνεύμα και η ευγενής άμιλλα ως θεμελιώδεις αρχές και αξίες του αθλητικού κινήματος που κατοχυρώνονται και στην κρατική έννομη τάξη μη μάγων (πρβλ. άρθρο 130 του Ν 2725/1999) και στην αθλητική έννομη τάξη μη μάγων και στην αθλητική έννομη τάξη μάγων εμπεδώνονται στην πράξη μόνο μέσω της αποδοχής και εφαρμογής από τα υποκείμενα του μαγικού αθλητικού δικαίου της αρχής της αναλογικής ισότητας, η οποία υπαγορεύει την όμοια μεταχείριση όμοιων καταστάσεων, την απαγόρευση των μη αντικειμενικώς δικαιολογημένων διακρίσεων και την ανάλογη μεταχείριση ανόμοιων καταστάσεων, δηλαδή ανόμοια μεταχείρισή τους τόσο, όσο τούτο ανταποκρίνεται στο μέτρο της ανομοιότητάς τους, της αρχής της ισότητας ευκαιριών (égalité des chances) και ίσου αθλητικού εξοπλισμού και εν γένει ίσων αγωνιστικών μέσων όλων των διαγωνιζόμενων μάγων, της αρχής της ανεξαρτησίας, αμεροληψίας και αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων των μαγικών αθλητικών οργάνων, της αρχής της προβλεψιμότητας των αθλητικών κανονισμών και της αρχής του δίκαιου μαγικού αθλητικού αγώνα (πρβλ. άρθρο 132 του Ν 2725/1999). Μάλιστα, οι σχετικές αρχές κατοχυρώνονται σε διατάξεις υπέρτερης τυπικής ισχύος, κατισχύουσες έναντι τυχόν διατάξεων της μαγικής αθλητικής έννομης τάξης.
Στο πλαίσιο αυτό, παρίστανται προφανώς αντίθετες με την αρχή της αμεροληψίας και της αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων η συμμετοχή προσώπου συνδεόμενου με διαγωνιζόμενη μαγική αθλητική ομάδα ως διαιτητή σε μαγικό αθλητικό αγώνα που συμμετέχει η ομάδα αυτή και αντιστρόφως (πρβλ. άρθρο 3 παρ. 3-4 του Ν 2725/1999), π.χ. η συμμετοχή του Σέβερους Σνέιπ ως διαιτητή σε μαγικό αθλητικό αγώνα που συμμετέχει ο Κοιτώνας Σλίθεριν, η συμμετοχή των Διευθυντών των τριών διαγωνιζομένων Σχολών Χόγκουαρτς, Μπομπατόν και Ντάρμστρανγκ ως διαιτητών στο Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας, η εκλογή του διαιτητή κουίντιτς Χασάν Μουσταφά ως Προέδρου της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κουίντιτς, και αντιστοίχως η απονομή σε πρόσωπο συνδεόμενο με διαγωνιζόμενη μαγική αθλητική ομάδα της εξαιρετικής αρμοδιότητας αφαίρεσης από αυτήν ή απονομής σε αυτήν επιπλέον βαθμών και μάλιστα με αδιαφανή κριτήρια, κατά παραβίαση και της αρχής της προβλεψιμότητας των αθλητικών κανονισμών, π.χ. η αφαίρεση από τον Σέβερους Σνέιπ του Κοιτώνα Σλίθεριν βαθμών από την Ερμιόνη Γκρέιντζερ του Κοιτώνα Γκρίφιντορ στο πλαίσιο του Κυπέλλου Κοιτώνων, η απονομή από τον Άλμπους Ντάμπλντορ του Κοιτώνα Γκρίφιντορ επιπλέον βαθμών στον Κοιτώνα Γκρίφιντορ στο πλαίσιο του Κυπέλλου Κοιτώνων, η ταυτόχρονη άρνηση επιβολής προαναγγελθείσας πειθαρχικής ποινής και απονομή από τον Άλμπους Ντάμπλντορ του Κοιτώνα Γκρίφιντορ επιπλέον βαθμών στον Κοιτώνα Γκρίφιντορ στο πλαίσιο του Κυπέλλου Κοιτώνων, η απονομή από κριτική επιτροπή διαιτητών με τη συμμετοχή του Άλμπους Ντάμπλντορ (του Κοιτώνα Γκρίφιντορ) της Σχολής Χόγκουαρτς επιπλέον βαθμών στον Χάρι Πότερ (του Κοιτώνα Γκρίφιντορ) της Σχολής Χόγκουαρτς στο πλαίσιο του Διεθνούς Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας.

Περαιτέρω, η αρχή του δίκαιου μαγικού αθλητικού αγώνα υφίσταται εν προκειμένω σημαντική δοκιμασία σε πολλές περιπτώσεις. Η αρχή του ίσου αθλητικού εξοπλισμού και εν γένει ίσων αγωνιστικών μέσων όλων των διαγωνιζόμενων μάγων φαίνεται να παραβιάζεται τόσο από τη χρήση του ιπτάμενου σκουπόξυλου Σύννεφο 2000 από τον Χάρι Πότερ όσο και από τη χρήση του ιπτάμενου σκουπόξυλου Σύννεφο 2001 από όλη την ομάδα κουίντιτς του Κοιτώνα Σλίθεριν, με απόκτηση έτσι αθέμιτου αγωνιστικού προβαδίσματος έναντι των αθλητών των αντίπαλων Κοιτώνων. Επίσης, η απαγόρευση χειραγώγησης των μαγικών αθλητικών αγώνων φαίνεται να παραβιάζεται τόσο από τη χρήση του ξορκιού πνευματικής σύγχυσης (Confundo!) στον Κόρμακ Μακλάγκεν στα δοκιμαστικά για τερματοφύλακα της ομάδας κουίντιτς του Κοιτώνα Γκρίφιντορ με αποτέλεσμα τη μειωμένη αγωνιστική του απόδοση έναντι του Ρον Ουέσλι όσο και από τη χρήση βελών, νεραϊδών-μασκότ της Εθνικής Ομάδας της Βουλγαρίας, με αποτέλεσμα τον δελεασμό του διαιτητή κουίντιτς Χασάν Μουσταφά και συναφώς την αδυναμία του να έχει καθαρή και ορθή κρίση απέναντι στην Εθνική αυτή Ομάδα.

Ιδιαίτερα ζητήματα αμεροληψίας ανακύπτουν ιδίως ως προς τους κανόνες επιλεξιμότητας (éligibilité) των μάγων αθλητών· η απαγόρευση συμμετοχής πρωτοετών φοιτητών στους αγώνες κουίντιτς της Σχολής Χόγκουαρτς κάμπτεται με την έγκριση συμμετοχής του πρωτοετούς φοιτητή Χάρι Πότερ λόγω έλλειψης οποιουδήποτε άλλου ανιχνευτή στον Κοιτώνα του Γκρίφιντορ και εντεύθεν αδυναμίας σχηματισμού πλήρους σύνθεσης της ομάδας κουίντιτς, αντιστοίχως η απαγόρευση συμμετοχής αθλητών κάτω των 17 ετών στο Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας κάμπτεται με την έγκριση συμμετοχής του 14χρονου Χάρι Πότερ κατ’ επίκληση του δεσμευτικού χαρακτήρα του συμβολαίου που συνάπτεται αναγκαστικώς με την επιλογή του Κυπέλλου της Φωτιάς. Οι σχετικές αποδοχές εξαιρέσεων από τους αθλητικούς κανόνες αποτελούν αναμφίβολα αθλητικές wild cards, οι οποίες εισάγουν αγωνιστικό πλεονέκτημα υπέρ του ευνοούμενου αθλητή (και της αθλητικής ομάδας του), ωστόσο παρίστανται νομικώς προβληματικές για πολλούς λόγους, κατά τις εύστοχες, καυστικές παρατηρήσεις της Φλερ Ντελακούρ και της Μαντάμ Μαξίμ: 1. Χορηγούνται κατά παραβίαση της αρχής της προβλεψιμότητας των αθλητικών κανονισμών και της αρχής της ισότητας ευκαιριών και ίσης μεταχείρισης όλων των ενδιαφερομένων αθλητών, που επιτάσσουν την εκ των προτέρων θέσπιση συγκεκριμένων προϋποθέσεων και διαδικασίας για την απονομή wild cards, 2. Χορηγούνται ή έστω εγκρίνονται σε τελικό βαθμό από τον Διευθυντή της Σχολής Χόγκουαρτς Άλμπους Ντάμπλντορ, ο οποίος ανήκε, ως μάγος φοιτητής, στον ίδιο Κοιτώνα (Γκρίφιντορ) με τον παντάπασι ευνοούμενο από τις wild cards Χάρι Πότερ, κατά παραβίαση της αρχής της αμεροληψίας.
Τέλος, σε επίπεδο καταπολέμησης του ντόπινγκ, η απαγόρευση της αποκάλυψης της ύπαρξης μάγων στον κόσμο των μη μάγων συνεπάγεται αυτονοήτως τη μη προσχώρηση της μαγικής αθλητικής έννομης τάξης στον Παγκόσμιο Κώδικα Αντιντόπινγκ και στα Διεθνή Πρότυπα του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντιντόπινγκ, τα οποία επομένως δεν ισχύουν εν προκειμένω, ελλείψει συμβατικής προσχώρησης. Μολονότι τούτο δεν ορίζεται ρητώς, δεν φαίνεται να καταλείπεται αμφιβολία ότι η χρήση ή παρουσία μαγικών φίλτρων στον οργανισμό των διαγωνιζομένων μάγων απαγορεύεται και τιμωρείται. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, η αυξημένη αγωνιστική απόδοση που οφείλεται σε πεποίθηση χρήσης μαγικού φίλτρου, π.χ. του Ρον Ουέσλι ως προς το φίλτρο υγροποιημένης τύχης (felix felicis), ανάγεται σε ανάστροφη πραγματική πλάνη, η οποία προφανώς δεν επάγεται οποιεσδήποτε δυσμενείς έννομες συνέπειες. Περαιτέρω, η τυχόν αξιοποίηση του μαγικού χάρτη, με τον οποίο καθίσταται εφικτή η παρακολούθηση των μάγων όλες τις ημέρες και ώρες όπου και αν βρίσκονται, στο πλαίσιο της καταπολέμησης του ντόπινγκ, κατ’ αντιστοιχία με την υποχρέωση εντοπισμού (obligation de localisation) αθλητών στην έννομη τάξη μη μάγων (πρβλ. άρθρο 5.5. του N 4791/2021), θα αποτελούσε ανεπίτρεπτη επέμβαση στην άσκηση του δικαιώματος στην ιδιωτική και οικογενειακή ζωή και κατοικία και του δικαιώματος μετακίνησης, που κατοχυρώνονται στα άρθρα 5 παρ. 3-4, 9 παρ. 1 και 21 παρ. 1 Σ, στα άρθρα 6, 7 και 18 ΧΘΔΕΕ, στα άρθρα 5 παρ. 1 και 8 παρ. 1 ΕΣΔΑ και στο άρθρο 2 του 4ου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου ΕΣΔΑ, κατά παράβαση των σχετικών δικαιωμάτων, αφού θα αποτελούσε μέτρο μη αναγκαίο σε μια δημοκρατική κοινωνία για την προστασία της υγείας των αθλητών και για τη διασφάλιση της δικαιοσύνης και της δεοντολογίας των αθλητικών διοργανώσεων.

8. Μαγική αθλητική αστική ευθύνη
Κατά τα γενικώς ισχύοντα στο αθλητικό δίκαιο, η μαγική αθλητική αστική ευθύνη είναι προσαρμοσμένη (responsabilité adaptée) στην ιδιαιτερότητα του μαγικού αθλητισμού, με την ορθή παρατήρηση ότι και εδώ η μαγεία, όπως και ο αθλητισμός, δεν συνεπάγεται αμνηστία (la magie n’immunise pas). H αποδοχή από τους μάγους αθλητές των σχετικών συνήθων, σύμφυτων με τον μαγικό αθλητισμό και προβλέψιμων κινδύνων (acceptation des risques ordinaires, inhérents et prévisibles) για τη σωματική τους ακεραιότητα αποτελεί λόγο άρσης του αδίκου που τυχόν προκαλείται κατά τη διεξαγωγή ή στο πλαίσιο διεξαγωγής μαγικών αθλητικών αγώνων, αφ’ ενός λόγω σιωπηρής συγκατάθεσης (consentement tacite) των μάγων αθλητών σε συνήθεις και προβλέψιμες σωματικές βλάβες και αφ’ ετέρου λόγω της κοινωνικής προσφορότητας του μαγικού αθλητισμού ως υπό προϋποθέσεις επιτρεπόμενης επικίνδυνης δραστηριότητας, όπως άλλωστε μαρτυρούν, μεταξύ άλλων, η ασυνήθιστη σφοδρότητα των χτυπημάτων των πιονιών στο μαγικό σκάκι, τα επτακόσια καταγεγραμμένα είδη φάουλ και οι πολύ συχνοί τραυματισμοί μάγων αθλητών στο κουίντιτς και αντιστοίχως οι τραυματισμοί και ακόμη και οι θάνατοι μάγων αθλητών στο τρίαθλο μαγείας.
Εν προκειμένω, δεν φαίνεται να αμφισβητείται ότι τα ξόρκια στο κουίντιτς, π.χ. το ξόρκι του Κουιρίνου Κούιρελ στο ιπτάμενο σκουπόξυλο του Χάρι Πότερ με σκοπό να τον τραυματίσει, το ξόρκι του σπιτικού ξωτικού Ντόμπι στην αφηνιασμένη μαύρη μπάλα με σκοπό να τραυματίσει τον Χάρι Πότερ, αποτελούν ηθελημένη ή χονδροειδή
παράβαση (violation volontaire ou grossière) των κανόνων παιδιάς και εσκεμμένη αντιαθλητική συμπεριφορά (acte antisportif délibéré), που δύναται να στοιχειοθετήσει μαγική αθλητική αστική ευθύνη, εφ’ όσον οδηγεί κατ’ αιτιώδη συνάφεια στον τραυματισμό διαγωνιζόμενων μάγων. Αντιστοίχως, μαγική αθλητική αστική ευθύνη καταφάσκεται σε περίπτωση εσκεμμένης αντιαθλητικής συμπεριφοράς (acte antisportif délibéré) μεταξύ διαγωνιζομένων μάγων εκτός αθλητικής δράσης (hors activité sportive), π.χ. στη δριμεία επίθεση του Χάρι Πότερ και του Τζορτζ Ουέσλι στον Ντράκο Μαλφόι αμέσως μετά τη λήξη του αγώνα κουίντιτς μεταξύ των Κοιτώνων Γκρίφιντορ και Σλίθεριν. Οι αξιολογήσεις αυτές ισχύουν προφανώς και για τραυματισμούς που προκαλούνται από τον όποιο ελεγχόμενο αθλητικό εξοπλισμό, π.χ. πιόνια μαγικού σκακιού, ιπτάμενα σκουπόξυλα, μπάλες κουίντιτς.
Ως προς τον τραυματισμό του Χάρι Πότερ από το ξόρκι του σπιτικού ξωτικού Ντόμπι, το οποίο βρισκόταν υπό την κατοχή του Λούσιους Μαλφόι, θα πρέπει περαιτέρω να γίνει δεκτό ότι πρόκειται και εδώ, έστω κατ’ αναλογική εφαρμογή, για νόθο αντικειμενική μη αδικοπρακτική αθλητική αστική ευθύνη του κατόχου ζώου (πρβλ. άρθρο 924 ΑΚ). Περαιτέρω, εν όψει του χαρακτήρα του Υπουργείου Μαγείας ως διοικητικού οργάνου, ο τραυματισμός του Χάρι Πότερ στο κουίντιτς, που οφείλεται σε επίθεση των Παραφρόνων του Υπουργείου Μαγείας κατά την άσκηση της δημόσιας εξουσίας που τους είχε ανατεθεί, στοιχειοθετεί αναμφίβολα αστική ευθύνη του Δημοσίου (πρβλ. άρθρο 105 ΕισΝΑΚ). Ο θάνατος του Σέντρικ Γκρίγκορι στο Διεθνές Τουρνουά Τριάθλου Μαγείας γεννά ενδιαφέροντα ζητήματα παράλληλης συνευθύνης και ενοχής εις ολόκληρον (πρβλ. άρθρο 926 ΑΚ) αφ’ ενός ιδιωτών και δη του Λόρδου Βόλντερμορτ που πράγματι προκάλεσε τον θανάτο και του Μπάρτι Κράουτς Τζούνιορ που μεταμορφωμένος με το πολυχυμικό φίλτρο σε Αλάστορα Τρελομάτη Μούντι μετέτρεψε το Κύπελλο σε πύλη για το νεφροταφείο όπου έγινε το συμβάν και αφ’ ετέρου του Δημοσίου (Υπουργείου Μαγείας), το οποίο, ως διοργανωτής του Διεθνούς Τουρνουά, παραβίασε την υποχρέωση φροντίδας, πρόνοιας, ασφάλειας και προστασίας (faute constituée par un manquement à l’obligation de prudence, de diligence et de sécurité) και δη παρέλειψε να φυλάξει, επιθεωρήσει και συντηρήσει προσηκόντως την επίμαχη μαγική αθλητική εγκατάσταση, ώστε να μην εγκυμονεί τέτοιους κινδύνους για τους διαγωνιζόμενους μάγους.

9. Μαγικές αθλητικές διαφορές
Άμεση απόρροια του μαγικού αθλητικού νομικού πλουραλισμού είναι και ο μαγικός αθλητικός δικαιοδοτικός πλουραλισμός (pluralisme magique juridictionnel), δηλαδή εν προκειμένω η καθιέρωση ειδικών κανόνων της μαγικής αθλητικής έννομης τάξης για την επίλυση των μαγικών αθλητικών διαφορών από ειδικά μαγικά δικαιοδοτικά όργανα εκτός έννομης τάξης μη μάγων (εν όψει της απαγόρευσης αποκάλυψης της ύπαρξης μάγων στον κόσμο των μη μάγων) με ειδική διαδικασία. Το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Υπουργείου Μαγείας παρίσταται αρμόδιο για την επίλυση των πάσης φύσης διαφορών που αναφύονται στη μαγική έννομη τάξη, αθλητικών ή μη. Ωστόσο η λειτουργία του με βάση τον Καταστατικό Χάρτη Δικαιωμάτων της Δημογεροντίας, που παρέχει ελάχιστα δικαιώματα στο ελεγχόμενο πρόσωπο (droits a minima pour l’accusé), και οι εν γένει αρχές απονομής μαγικής δικαιοσύνης παρουσιάζουν ιδιαίτερα ζητήματα αντίθεσης με διατάξεις υπέρτερης τυπικής ισχύος, οι οποίες συνέχονται άμεσα και με το δικαίωμα σε δίκαιη δίκη (άρθρο 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ) και από τις οποίες επομένως έχει γίνει ορθώς προσφάτως δεκτό ότι δεν μπορούν να απόσχουν τα υποκείμενα του αθλητικού δικαίου στο πλαίσιο της επίλυσης αθλητικών διαφορών.

Η αποβολή των Χάρι Πότερ και Φρεντ Ουέσλι από την ομάδα κουίντιτς του Κοιτώνα Γκρίφιντορ διά παντός, η αποβολή του Χάρι Πότερ από τη Σχολή Χόγκουαρτς (και συναφώς από τις μαγικές αθλητικές ομάδες του Κοιτώνα Γκρίφιντορ) χωρίς προηγούμενη ακρόαση, η αλλαγή ώρας ακρόασης του Χάρι Πότερ για την ποινή του αυτή ενώπιον του Πειθαρχικού Συμβουλίου με ενημέρωση μόλις 5 λεπτά πριν την έναρξη της ακρόασης παρίστανται αντίθετες με την αρχή της προηγούμενης ακρόασης του πειθαρχικώς ελεγχόμενου προσώπου, η οποία υπαγορεύει, μεταξύ άλλων, το δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης να παρέχεται πριν τη λήψη της τελικής απόφασης και όχι μετά από αυτήν και σε κάθε περίπτωση σε χρονικό σημείο που παρίσταται κατάλληλο για τη δέουσα προετοιμασία της υπεράσπισης, με την αρχή της εξατομίκευσης (individualisation) της πειθαρχικής ποινής και με την αρχή της αναλογικότητας (proportionnalité) της πειθαρχικής ποινής. Μάλιστα, το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Υπουργείου Μαγείας δεν πληρούσε τα εχέγγυα ανεξαρτησίας και αμεροληψίας για να κρίνει την επίμαχη πειθαρχική υπόθεση του Χάρι Πότερ που χρησιμοποίησε ξόρκι για την προστασία του από τους Παράφρονες του Υπουργείου Μαγείας, καθώς η ικανοποίηση προσωπικού συμφέροντος του Υπουργείου Μαγείας συνδεόταν με την έκβαση της υπόθεσης και ήταν δυνατόν να δημιουργηθεί εύλογα υπόνοια μεροληψίας ένεκα του ότι έχει ήδη προκατειλημμένη γνώμη για την υπόθεση και το πρόσωπο που επρόκειτο να κρίνει. Σε κάθε περίπτωση, οι επαναλαμβανόμενες αυτές σφοδρότατες πειθαρχικές ποινές προς τον Χάρι Πότερ υπόκεινται και στη βάσανο των κριτηρίων Engel για τις κατηγορίες ποινικής φύσης.

10. Επίλογος - Προοπτικές
Όλα τα ανωτέρω καθιστούν σαφές ότι το αυτοδιοίκητο της μαγικής αθλητικής έννομης τάξης διαμορφώνεται ως ένα αυτοτελές και ουσιώδες επί μέρους αυτοδιοίκητο εντός του εν γένει αυτοδιοίκητου του αθλητισμού. Η αναπαραγωγή επί μέρους αθλητικών αυτοδιοίκητων αναδεικνύει με ενάργεια τη δυναμική και τις προοπτικές αυτού του ίδιου του αθλητικού δικαίου: οι ιδιώτες, μάγοι ή μη μάγοι, είναι κατ’ αρχήν ελεύθεροι να συμφωνούν και υλοποιούν στο πεδίο του αθλητισμού ό,τι ρητώς δεν απαγορεύεται καθώς και ελεύθεροι ακόμη και να απόσχουν από διατάξεις αναγκαστικού δικαίου της κρατικής έννομης τάξης, π.χ. υπάγοντας τις διαφορές τους σχετικά με τον αθλητισμό σε μη κρατικά δικαστήρια (διαιτησία) που εφαρμόζουν κατ’ αρχήν κανόνες μη κρατικής προέλευσης (κανονισμούς αθλητικών ομοσπονδιών) ή της αρχές του ίσου και του επιεικούς (ex aequo et bono), με μόνο απώτατο όριο τις διατάξεις της οικείας δημόσιας τάξης (ordre public), εθνικής και διεθνούς.

Μάλιστα, η συνύπαρξη της αθλητικής έννομης τάξης μάγων και της αθλητικής έννομης τάξης μη μάγων επιβεβαιώνει ότι δύναται να θεσμοθετηθούν τόσα αθλητικά αυτοδιοίκητα όσα επιθυμούν τα υποκείμενα του αθλητικού δικαίου. Τούτο δεν είναι άγνωστο ούτε στο πεδίο της αθλητικής έννομης τάξης μη μάγων, όπου παρατηρούνται αυτοτελείς πυραμιδοειδείς δομές αφ’ ενός για τον αθλητισμό αρτιμελών και αφ’ ετέρου για τον αθλητισμό ατόμων με αναπηρία, που έχει προφανώς τις δικές του ιδιαιτερότητες επιτάσσουσες, στο πλαίσιο της αρχής της ισότητας, τη δέουσα ανάλογη μεταχείριση ανόμοιων καταστάσεων. Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλει εξάλλου και η παρατήρηση ότι η ειδημοσύνη (expertise) των επί μέρους συνιστωσών του αθλητικού κινήματος ως (συν)αυτορρυθμιστών της αθλητικής έννομης τάξης για τις ιδιαιτερότητες του εκάστοτε κλάδου τους αποτελεί πράγματι ειδοποιό πλεονέκτημα της αυτορρύθμισης του αθλητισμού, ήτοι του αθλητικού αυτοδιοίκητου. Εν όψει τούτων, το αυτοδιοίκητο του μαγικού αθλητισμού παρίσταται μάλλον ως αναγκαίο έναντι του γενικότερου αυτοδιοίκητου του αθλητισμού.
Σε κάθε περίπτωση, η ανακατάδυση σε θεμελιώδεις προβληματικές του αθλητικού δικαίου, οι οποίες εμφανίζονται με διαφοροποιημένες συνθήκες και όρους στα βιβλία και στις ταινίες με επίκεντρο τον Χάρι Πότερ, συμβάλλει κομβικά στην κατανόηση αυτής της ίδιας της «μαγείας» του αθλητικού αυτοδιοίκητου: Πόσες και ποιες λέξεις αρκούν ώστε το αθλητικό κίνημα να χαρακτηριστεί και αντιμετωπιστεί ως «αυτόνομο» έναντι της κρατικής έννομης τάξης; Δύναται να υπάρξει ειδική αυτονομία επί μέρους κλάδων άθλησης, π.χ. μαγικού αθλητισμού ή αντιστοίχως ηλεκτρονικού αθλητισμού, εντός της γενικής αυτονομίας του αθλητικού κινήματος; Η απόπειρα ανίχνευσης της απάντησης στα ερωτήματα αυτά θα αποτελεί πάντοτε μια γοητευτική δοκιμασία για μάγους και νομικούς, οι οποίοι μοιράζονται το ίδιο πάθος για τις λέξεις, «την πιο ανεξάντλητη πηγή μαγείας», σύμφωνα με τον Άλμπους Ντάμπλντορ. Αυτοί οι προβληματισμοί για την τυχόν «κατάτμηση» του αθλητικού αυτοδιοίκητου συμβάλλουν εν τέλει ακόμη περισσότερο στην εδραίωση και διεύρυνσή του. Υπό το πρίσμα αυτό, δεν θα πρέπει να αμφισβητείται ότι οι εμπνευστές και δημιουργοί των πνευματικών έργων για τον Χάρι Πότερ και συναφώς και των ιδιαιτεροτήτων του μαγικού αθλητικού δικαίου μπορούν ήδη να ανακράξουν πανηγυρικά πλησίον των φορέων της αθλητικής έννομης τάξης μη μάγων: «Έγινε η σκανταλιά»!
anchor link
Εγγραφήκατε επιτυχώς στο newsletter!
Η εγγραφή στο newsletter απέτυχε. Παρακαλώ δοκιμάστε αργότερα.
Αρθρογραφία, Νομολογία ή Σχόλια | Άμεση ανάρτηση | Επώνυμη ή ανώνυμη | Προβολή σε χιλιάδες χρήστες σε όλη την Ελλάδα