Κείμενο
1. Εισαγωγή
Η φορτωτική εισάχθηκε ως έγγραφο στις μεταφορές για να επιτευχθεί η συγκεκριμενοποίηση των όρων μεταφοράς, να αποδεικνύεται η παραλαβή και φόρτωση των εμπορευμάτων για μεταφορά και να αποτελεί αξιόγραφο το οποίο να χρησιμοποιείται για χρηματοδοτικούς λόγους. Στις σύγχρονες μεταφορές εμπορευμάτων δεν χρησιμοποιούνται προφορικές συμβάσεις μεταφοράς εμπορευμάτων αλλά οι σύγχρονες μεταφορές γίνονται με βάση τους τυποποιημένους όρους μεταφοράς των εταιριών όπως αποτυπώνονται στις φορτωτικές τους αποτελώντας τυποποιημένες συμβάσεις μεταφοράς. Επιπλέον, η χρήση των ηλεκτρονικών εγγράφων στις μεταφορές είναι μια πραγματικότητα που σημαίνει ανάγκη για τυποποίηση των όρων και λειτουργιών τους.
Η φορτωτική προσδιορίζεται ως σύμβαση προσχώρησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Εφετείο Αθηνών στην 4466/78 απόφαση του αναφέρει τη σύμβαση μεταφοράς πραγμάτων ως σύμβαση προσχώρησης και οι όροι της περιέχονται στη φορτωτική. Το Εφετείο Πειραιώς αναφέρει καθαρά ότι η σύμβαση της φορτωτικής συνάπτεται μεταξύ φορτωτή και του εκναυλωτή ή του θαλάσσιου μεταφορέα και είναι σύμβαση καταρτιζόμενη re και αποτελεί σύμβαση υπέρ τρίτου κατά τις διατάξεις των άρθρων 410 επομ, ΑΚ.
Είναι άξιο αναφοράς εδώ ότι, στα δίκαιο κάποιων χωρών, επικρατεί η άποψη ότι η φορτωτική δεν παριστά ούτε ενσωματώνει τη σύμβαση μεταφοράς του φορτίου που αφορά, διότι αυτή συνήθως προηγείται από την έκδοση της φορτω
Σελ. 243 τικής, αγνοώντας ότι ο φορτωτής συμμετέχει στην διαδικασία έκδοσης της φορτωτικής και άμεσα την αποδέχεται και την χρησιμοποιεί για τη μεταφορά του φορτιού του, ενώ παράλληλα δεν έχει εξηγηθεί, με νομικά επιχειρήματα, πως η φορτωτική ως ένα απλό αποδεικτικό έγγραφο μεταμορφώνεται στην αρχική σύμβαση μεταφοράς μετά την οπισθογράφηση της δημιουργώντας ένα λογικό και νομικό κενό που πολλές φορές έχει εξηγηθεί με το εφεύρημα ότι μια νέα σύμβαση εμφανίζεται με την οπισθογράφηση ενός αξιογράφου όπως είναι η φορτωτική. Από την άλλη πλευρά, αφού η φορτωτική εκδίδεται κατά το ίδιο τρόπο στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές πως εξηγείται η διαφοροποίηση ως προς την αποδοχή της λειτουργίας της ως η αρχική σύμβαση μεταφοράς.
Η τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) φορτωτική είναι ένα “token/ μάρκα/ηλεκτρονικό νόμισμα/ επενδυτικό εργαλείο” που εκδίδεται αυτόματα και βάσει την τυποποιημένη φορτωτική της εταιρίας από ΤΝ συστήματα που λειτουργούν/ υπηρετούν τις παγκόσμιες μεταφορές, και που επί του παρόντος διαχειρίζονται άνθρωποι, κληρονομώντας τις ίδιες λειτουργίες της παραδοσιακής έγχαρτης φορτωτικής για τη μεταφορά του φορτίου στον προορισμό του, ενώ ολόκληρη η διαδικασία μεταφοράς παρακολουθείται αυτόματα από την ΤΝ, πράγμα που σημαίνει ότι οδηγούμαστε σε¨tokenization- ως είδος ηλεκτρονικής μάρκας υπέχοντας θέση και λειτουργία αυτή των ηλεκτρονικών νομισμάτων που ανταλλάσσονται αυτόματα- καταδεικνύοντας τυποποιημένα έγραφα για να είναι λειτουργικά μέσα σε ένα δίκτυο ΤΝ, με οικονομική αξία που χρησιμοποιούνται στις παγκόσμιες μεταφορές και την οποία σύντομα θα διαχειρίζονται ΕΤΝ ανθρωποειδή ρομπότ. Φυσικά οι λειτουργίες που ενσωματώνει η φορτωτική, ως συστατικό έγγραφο, θα πρέπει να είναι συγκεκριμένες και αποδεκτές από το παγκόσμιο μεταφορικό περιβάλλον για να κατορθωθεί η ψηφιοποίηση της και η λειτουργικότητα της σε περιβάλλον ΤΝ και ΕΤΝ. Με απλά λόγια, ένας αλγοριθμικός κώδικας εκδίδει και διακινεί την ΤΝ φορτωτική από την παράδοση για φόρτωση του φορτίου μέχρι και την παράδοση του φορτίου στο λιμάνι προορισμού, ενώ παράλληλα εκτελεί όλες τις εντολές του κατόχου της ΤΝ φορτωτικής καθ’ όλη τη διάρκεια της μεταφοράς. Δηλαδή, μπορεί να λεχθεί ότι η ΤΝ φορτωτική αποτελεί τον συστατικό τύπο των τριών λειτουργιών που ενσωματώνονται σε αυτήν, καθώς πριν την έκδοση η εάν δεν εκδοθεί δεν υλοποιείται η ενσωμάτωση, δίνοντας την δυνατότητα να κυκλοφορεί μέσω ΤΝ συστημάτων στην παγκόσμια επενδυτική αγορά των διεθνών μεταφορών και αποκτώντας τα χαρακτηριστικά ενός επενδυτικού εργαλείου (token) με οικονομική αξία και εμπιστοσύνη κυκλοφορίας και διαπραγμάτευσης στην χρηματοδότηση των διεθνών μεταφορών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η MAERSK προσδιορίζει την φορτωτική ως σύμβαση μεταφοράς μεταξύ του αρχικού φορτωτή και του μεταφορέα. Η απλή ηλεκτρονική φορτωτική θα πρέπει να θεωρείται ότι θα αποτελέσει παρελθόν στο διαμορφούμενο ΤΝ περιβάλλον.
Έχει μετεξελιχθεί η φορτωτική σε τυποποιημένη σύμβαση μεταφοράς και σύμβαση προσχώρησης; Είναι η ηλεκτρονική φορτωτική απλά ένα αποδεικτικό στοιχείο προφορικής σύμβασης μεταφοράς; Απαιτεί η αυτοματοποιημένη λειτουργία της τεχνητής νοημοσύνης την τυποποίηση της φορτωτικής και προσδιορισμό των λειτουργιών της για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη στην μεταφορά προϊόντων; Θεωρώντας ότι η φορτωτική είναι μια σύμβαση που υπερισχύει όλων των προηγούμενων συμφωνιών που έγιναν πριν την έκδοση και αποδοχή της από τον αρχικό φορτωτή, η παρούσα ανάλυση θα καταδείξει τη λειτουργία της ΤΝ φορτωτικής ως σύμβαση μεταφοράς και όχι ως απλό αποδεικτικό έγγραφο μιας προφορικής σύμβασης μεταφοράς που έλαβε χώρα πριν την έκδοση και αποδοχή της από τον αρχικό φορτωτή.
2. Ιστορική Χρήση της Φορτωτικής στις Θαλάσσιες Μεταφορές
Αρχικά μια εγγραφή στο βιβλίο του πλοίου ήταν η απόδειξη της μεταφοράς των αγαθών και οι φορτωτές λάμβαναν απόκομμα της εγγραφής του βιβλίου ως απόδειξη σε περίπτωση που το πλοίο χάνονταν και ήταν πρόδρομος της φορτωτικής. Επι
Σελ. 244 πλέον στα αρχικά στάδια η εγγραφή στο βιβλίο εκτός από την παραλαβή του φορτίου περιλάμβανε και τη σύμβαση μεταφοράς. Επιπρόσθετα, η φορτωτική με τη συστηματική της χρήση στις μεταφορές απέκτησε την ιδιότητα της ως αξιόγραφο.
Κατά τον Crump, η φορτωτική έχει εφευρεθεί ως σύμβαση όπως η συναλλαγματική και, ως εκ τούτου, η φορτωτική θα μπορούσε να θεωρηθεί ως τυποποιημένη σύμβαση. Περαιτέρω, ο C McLaughlin θεωρεί παράδοξο να θεωρείται η φορτωτική απλή απόδειξη και όχι η αρχική σύμβαση μεταφοράς που μεταβιβάζεται στον κομιστή της φορτωτικής με την οπισθογράφηση της. Η οπισθογράφηση ενός αξιόγραφου μεταβιβάζει μόνο τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και λειτουργίες που έχουν ήδη ενσωματωθεί στο αξιόγραφο με την έκδοση του καταδεικνύοντας ότι, η οπισθογράφηση της φορτωτικής ως απλή απόδειξη της σύμβασης μεταφοράς, δεν την μετατρέπει σε σύμβαση μεταφοράς αλλά πρέπει να είναι ήδη η σύμβαση μεταφοράς από την έκδοση, αποδοχή και κυκλοφορία της. Με άλλα λόγια, η φορτωτική έχει εμφανισθεί στις διεθνείς μεταφορές για να λειτουργεί και ως σύμβαση μεταφοράς.
3. Φορτωτική και Τεχνητή Νοημοσύνη
Η παγκόσμια εφαρμογή της τεχνολογίας blockchain ξεπερνά τα εμπόδια στη λειτουργία των παγκόσμιων μεταφορών φέρνοντας αξιόλογα οικονομικό αποτελέσματα. Οι ηλεκτρονικές τεχνολογίες χρησιμοποιούνται ευρέως στις διεθνείς μεταφορές και αυτές οι τεχνολογίες έχουν γίνει πιο αξιόπιστες επιτρέποντας βήμα προς βήμα τη μεταφορά ορισμένων λειτουργιών που εκτελούνταν προηγουμένως από ανθρώπους να εκτελούνται πλέον ηλεκτρονικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι καινοτομίες στις ψηφιακές τεχνολογίες διευκολύνουν όχι μόνο την ανταλλαγή δεδομένων αλλά και τις επικοινωνίες, αυτοματοποιημένη έκδοση και αποστολή ΑΙ φορτωτικών και άλλων εγγράφων από το λιμάνι φόρτωσης στο λιμένα εκφόρτωσης σε ολόκληρο τον κόσμο.
Όταν τα εμπορεύματα παραδοθούν προς μεταφορά, συμπληρώνεται από τον καπετάνιο ή τον πράκτορα του πλοιοκτήτη ή τον ίδιο το μεταφορέα και εκδίδεται η φορτωτική του μεταφορέα ενώ γίνεται αποδεχτή από τον αρχικό φορτωτή. Με την τεχνολογική εξέλιξη των μεταφορών εμπορευμάτων όλα τα έγγραφα μεταφοράς θα πρέπει να μπορούν να εκδίδονται και σε ηλεκτρονική μορφή λαμβάνοντας υπό όψη ότι οι συμβάσεις μεταφοράς έχουν μετατραπεί σε συμβάσεις προσχώρησης και δεν έχουν παραμείνει οι κλασσικές συμβάσεις των προηγούμενων αιώνων καταδεικνύοντας ότι είναι καιρός οι φορτωτικές να θεωρούνται και ως συστατικά έγγραφα των αντιστοίχων συμβάσεων μεταφοράς. Μάλιστα, λαμβάνοντας υπό όψη ότι η φορτωτική είναι και αξιόγραφο, καταδεικνύεται ότι η φορτωτική είναι συστατικό έγγραφο που ενσωματώνει τρεις λειτουργίες που χωρίς την ύπαρξη του εγγράφου δεν υφίστανται και επομένως, στην περίπτωση της φορτωτικής σύμβασης μεταφοράς είναι αναγκαίο να έχουμε την έκδοση της φορτωτικής για να μπορεί να μεταβιβασθεί με οπισθογράφηση και να θεωρείται ως η αρχική σύμβαση μεταφοράς για τον κάτοχο της φορτωτικής. Ο κομιστής της φορτωτικής στηρίζει το δικαίωμά του αποκλειστικά στο έγγραφο της φορτωτικής. Επιπρόσθετα, στην 2360/2014 απόφαση το Εφετείο Αθηνών αναφέρει ότι η φορτωτική χρησιμεύει σαν απόδειξη της σύναψης και του περιεχομένου της σύμβασης μεταφοράς.
Είναι άξιο αναφοράς ότι η τεχνολογία blockchain είναι ένας αλγόριθμος που επιτρέπει το συγχρονισμό και εκτέλεση ηλεκτρο
Σελ. 245 νικών πράξεων και συναλλαγών χωρίς τη συμμετοχή ενός αξιόπιστου ενδιάμεσου. Επιπλέον, το blockchain καθιστά επίσης δυνατό να συναλλάσσονται τα tokens σε απευθείας σύνδεση σε μια βάση P2P (peer-to-peer) χωρίς τη συμμετοχή των ενδιάμεσων. Είναι άξιο αναφοράς ότι η τεχνολογία Blockchain συμβάλει σε μια θεαματική μείωση του χρόνου φόρτωσης, μεταφοράς, και χρηματοδότησης στην περίπτωση των παγκόσμιων μεταφορών. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Maersk έχει συνδεθεί με την IBM για να οικοδομήσουν ένα σύστημα blockchain φορτωτικών. Φυσικά, οι Blockchain φορτωτικές πρέπει να εκπληρώνουν τους πρακτικούς και νομικούς στόχους στις παγκόσμιες μεταφορές που επιτυγχάνουν οι έγχαρτες φορτωτικές.
Θα πρέπει να τονισθεί εδώ ότι ΤΝ πλατφόρμες φορτωτικών δημιουργούν ένα επιπλέον επίπεδο σύναψης συμβάσεων μεταξύ των εταιριών ναυτιλίας και των πελατών τους. Έτσι, οι ναυτιλιακές γραμμές μέσω των ΤΝ πλατφορμών τους κυκλοφορούν την τυποποιημένη φόρμα φορτωτικής σύμβασης μεταφοράς των εμπορευμάτων και επιπλέον, επεκτείνονται κάθετα στην αλυσίδα εφοδιασμού και μετασχηματίζονται σε φορείς logistics.
4. Η Φορτωτική ως σύμβαση μεταφοράς στο Δίκαιο των ΗΠΑ
Το Supreme Court των ΗΠΑ από την εποχή των υποθέσεων Delaware (1872) and Pollard v Vinton έχει ξεκαθαρίσει ότι η φορτωτική είναι η σύμβαση μεταφοράς και η οποία απορροφά κάθε πρότερη προφορική συμφωνία σε κάποιους όρους της μεταφοράς. Επιπλέον, το Supreme Court των ΗΠΑ στην υπόθεση The Thames αναφέρει ότι ακόμη και αν υπήρχε μια συμφωνία γραμμένη σε επιστολή μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών, η οποία θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή ως σύμβαση από μόνη της, ωστόσο αντικαταστάθηκε από τη φορτωτική που από τη φύση της, όταν εκδίδεται και γίνεται αποδεκτή, θεωρείται ότι είναι η σύμβαση μεταφοράς. Είναι αναγκαίο να αναφερθεί εδώ ότι από το 1892 ο Lincoln, Spencer F αναφέρει ότι η φορτωτική είναι η σύμβαση μεταφοράς και όχι απλή απόδειξη της σύμβασης μεταφοράς. Επιπλέον, κατά τον J. B. Cottingham η φορτωτική εκφράζει τη σύμβαση μεταφοράς μεταξύ του φορτωτή και του μεταφορέα καλύπτοντας την παραλαβή, τη μεταφορά και την παράδοση του φορτίου από το σημείο, της προέλευσης στον προορισμό του καταδεικνύοντας ότι η φορτωτική δεν αποτελεί απλή απόδειξη της σύμβασης μεταφοράς, αλλά λειτουργεί ως η αρχική σύμβαση μεταφοράς, και η οποία με την οπισθογράφηση της φορτωτικής, ως αξιογράφου, μεταφέρεται στον τρίτο κάτοχο της φορτωτικής.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι κατά τον Mitchell J, η φορτωτική θα πρέπει να θεωρείται είτε ως η αρχική σύμβαση μεταφοράς όπου έχουν ενσωματωθεί όλοι οι όροι της σύμβασης είτε δεν έχει καμιά συμβατική λειτουργία.
5. Η ΤΝ Φορτωτική ως σύμβαση μεταφοράς στο Ελληνικό Δίκαιο
Θα πρέπει να ληφθεί υπό όψη ότι η οπισθογράφηση ενός αξιόγραφου μεταβιβάζει μόνο τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα και λειτουργίες που έχουν ήδη ενσωματωθεί στο αξιόγραφο με την έκδοση του που σημαίνει ότι η οπισθογράφηση της φορτωτικής, όταν θεωρείται ως απλή απόδειξη της σύμβασης μεταφοράς, δεν την μετατρέπει σε σύμβαση μεταφοράς αλλά πρέπει να λειτουργεί ως η σύμβαση μεταφοράς από την έκδοση και αποδοχή της. Από την άλλη μεριά, όταν υποστηρίζεται
Σελ. 246 η άποψη ότι η φορτωτική δεν ενσωματώνει τη σύμβαση μεταφοράς, δεν έχει εξηγηθεί από τα δικαστήρια πως η οπισθογράφηση ενός αξιογράφου προσδίδει ιδιότητες που δεν υπάρχουν μετατρέποντας ένα απλό αποδεικτικό έγγραφο στην αρχική σύμβαση μεταφοράς για τον τρίτο κομιστή της φορτωτικής. Μήπως η αρχική σύμβαση μεταφοράς του φορτίου αρχικά δεν ενσωματώνεται στη φορτωτική αλλά με την οπισθογράφηση εμφανίζεται ως δια μαγείας;
Είναι η φορτωτική απλά αποδεικτικό έγγραφο ń η έκδοση της αποτελεί συστατικό τύπο εμφάνισης της φορτωτικής- σύμβασης μεταφοράς; Ο Λουκόπουλος σημειώνει ότι ο νομικό-οικονομικός σκοπός έκδοσης της φορτωτικής αποβλέπει στο να καταστήσει τη φορτωτική τίτλο συστατικό και δη αξιόγραφο και όχι απλώς δηλωτικό ή νομιμοποίησης. Επίσης, ο Ποταμιάνος θεωρεί ότι η έκδοση της φορτωτικής δεν αποδεικνύει απλά αλλά συνιστά τη σύμβαση μεταφοράς. Επιπλέον, ο Σαρλής αναφέρει ότι η φορτωτική είναι τύπος συστατικός (ad solemnitatem) της σύμβασης μεταφοράς πραγμάτων. Με άλλα λόγια, νομικοί στην Ελλάδα συμφωνούν την άποψη των J Salmond και P Winfield, ότι η έκδοση της φορτωτικής και η ενσωμάτωση της αρχικής σύμβασης μεταφοράς στο περιεχόμενο της αναδεικνύει το συστατικό τύπο της φορτωτικής ως αξιογράφου λειτουργώντας παράλληλα και ως σύμβαση μεταφοράς.
Ο γράφων συμφωνεί με τον Ποταμιάνο ότι η μη έκδοση της φορτωτικής σημαίνει αδυναμία εμφάνισης όλων των συναλλακτικών σχέσεων που δημιουργούνται με την κυκλοφορία της φορτωτικής καταδεικνύοντας ότι με την αποδοχή της από τον αρχικό φορτωτή μπορεί να θεωρείται συστατικός τύπος για να λειτουργήσει η σύμβαση μεταφοράς με τα συγκεκριμένα στοιχεία και τους όρους του μεταφορέα. Με αυτή την έννοια μπορεί να υποστηριχθεί ότι η φορτωτική είναι ο συστατικός τύπος εμφάνισης και λειτουργίας της φορτωτικής σύμβασης μεταφοράς που με την οπισθογράφηση της μεταβιβάζεται ως η αρχική σύμβαση μεταφοράς σε τρίτο κομιστή της. Η έκδοση της φορτωτικής δημιουργεί αξιογραφικά δικαιώματα και υποχρεώσεις αυτοτελή και το έγγραφο της φορτωτικής είναι συστατικό και η ενοχή αυτής αυτοτελής και αναιτιώδης. Η φορτωτική αποδεικνύει την σύμβαση της θαλάσσιας μεταφοράς και τους όρους της, ενώ στο ισχύον δίκαιο της φορτωτικής δεν εισάγεται ο θεσμός της prima facie evidence καταδεικνύοντας ότι η φορτωτική εμπεριέχει την αρχική σύμβαση μεταφοράς. Με άλλα λόγια η έκδοση φορτωτικής όχι μόνο δημιουργεί δικαιώματα, αλλά θεωρείται αποκλειστικό αποδεικτικό μέσο με το “αξιογραφικό” περιεχόμενο της.
Ο Έλληνας νομοθέτης στο άρθρο 121 περιγράφει τα χαρακτηριστικά της θαλάσσιας φορτωτικής καθορίζοντας ότι αποδεικνύει έναντι παντός τη σύμβαση μεταφοράς. Είναι η φορτωτική απλή απόδειξη της αρχικής σύμβασης μεταφοράς έναντι παντός ή η αρχική σύμβαση μεταφοράς εμπεριέχεται/ενσωματώνεται στην φορτωτική; Εάν θεωρείται ότι η φορτωτική είναι απλή απόδειξη της αρχικής σύμβασης μεταφοράς έναντι παντός σημαίνει ότι θα πρέπει και για τον κάθε τρίτο κάτοχο της φορτωτικής, μετά από οπισθογράφηση, η φορτωτική να είναι απλή απόδειξη της αρχικής σύμβασης μεταφοράς και επομένως, ο κάθε τρίτος θα πρέπει να προσδιορίζει την πραγματική αρχική σύμβαση μεταφοράς χρησιμοποιώντας όλους του κανόνες περί συμβάσεων. Δηλαδή, ο κάθε τρίτος κάτοχος της φορτωτικής μετά από οπισθογράφηση δεν θα γνωρίζει τους ακριβείς όρους μεταφοράς των προϊόντων που καταγράφονται στη φορτωτική. Από την άλλη πλευρά, στην πράξη η φορτωτική λειτουργεί ως η αρχική σύμβαση μεταφοράς όταν μεταφέρεται με οπισθογράφηση σε τρίτο κάτοχο της. Ο κομιστής της φορτωτικής στηρίζει το δικαίωμά του αποκλειστικά στο έγγραφο της φορτωτικής. Το περιεχόμενο του δικαιώματος του κομιστή της θαλάσσιας φορτωτικής καθορίζεται μόνον κατ' αρχάς σύμφωνα προς το κείμενο του τίτλου, οι δε συμφωνίες των μερών ισχύουν έναντι του κομιστή μόνον όταν αναφέρονται στη σχέση με τον παραλήπτη και εμπεριέχονται εις τούτο ή γίνεται επ' αυτού προσήκουσα παραπομπή. Με άλλα λόγια, η φορτωτική θα πρέπει να λειτουργεί ως σύμβαση μεταφοράς για να μεταφερθεί, με οπισθογράφηση, ως η αρχική σύμβαση με
Σελ. 247 ταφοράς για τον τρίτο κάτοχο της φορτωτικής. Επομένως, με βάση το άρθρο 121 του Ν 5020/2023 η φορτωτική θα πρέπει να θεωρείται ότι λειτουργεί ως η σύμβαση μεταφοράς για τον φορτωτή, τον μεταφορέα και το τρίτο κάτοχο της φορτωτικής και όχι ότι είναι απλή απόδειξη της σύμβασης μεταφοράς δίνοντας την δυνατότητα προβολής προφορικών συμφωνιών πριν την έκδοση της φορτωτικής να αλλάζουν τους όρους της σύμβασης μεταφοράς. Με άλλα λόγια από τη στιγμή που έχει παγιωθεί ότι, μετά από την οπισθογράφηση της, η φορτωτική αποτελεί τη σύμβαση μεταφοράς για τον τρίτο κάτοχο της φορτωτικής και σε συνδυασμό με το άρθρο 121 καταδεικνύεται ότι η φορτωτική λειτουργεί ως η σύμβαση μεταφοράς για τον αρχικό φορτωτή, τον μεταφορέα και τον τρίτο κάτοχο της φορτωτικής μετά την οπισθογράφηση της.
Στο άρθρο 125 του Ν 5020/2023 προσδιορίζεται η χρήση και οι λειτουργίες της ηλεκτρονικής φορτωτικής που είναι οι αντίστοιχες της έγχαρτης φορτωτικής.
6. Συμπεράσματα
Από την παραπάνω ανάλυση προκύπτει ότι θα πρέπει να υπάρξει μια ξεκάθαρη σύγκλιση του δικαίου των ΗΠΑ με το ελληνικό δίκαιο, σχετικά με τις λειτουργίες της φορτωτικής, ως σύμβαση μεταφοράς, απόδειξη φόρτωσης και αξιόγραφο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ψηφιοποίηση και κυκλοφορία εγγράφων στο παγκόσμιο εμπόριο και μεταφορές στην εποχή της ΤΝ απαιτεί την άμεση σύγκλιση των νόμων σχετικά με τα χαρακτηριστικά και τις λειτουργίες των διαφόρων εγγράφων για να είναι δυνατή η χρήση και κυκλοφορία τους στο παρών ΤΝ περιβάλλον και στο επερχόμενο ΕΤΝ περιβάλλον.
Μπορεί η αρχική σύμβαση μεταφοράς να είναι μια προφορική συμφωνία, όταν στο τέλος το φορτίο μεταφέρεται με βάση τους τυποποιημένους όρους που βρίσκονται τυπωμένοι στη φορτωτική και που γίνονται δεκτοί με την αποδοχή της φορτωτικής από τον αρχικό φορτωτή; Με άλλα λόγια η αρχική σύμβαση μεταφοράς στη μορφή της φορτωτικής γίνεται δεκτή και ολοκληρώνεται με την έκδοση και αποδοχή της από το φορτωτή και κατά συνέπεια μπορεί να οπισθογραφείτε σε τρίτους.
Έγγραφα, όπως οι φορτωτικές που θα εκδίδονται μόνο μέσω ΤΝ τεχνολογίας και μη εμπλοκής ανθρώπων στη διαδικασία, από την παραλαβή του φορτίου μέχρι την παράδοσή του, θα κυκλοφορούν δε μέσω ΤΝ σε ηλεκτρονική μορφή, καταδεικνύοντας ότι όλοι οι συμβατικοί όροι θα ενσωματώνονται στο περιεχόμενο τους. Θα πρέπει να τονισθεί ότι στην μεταφορά πραγμάτων ατομικές διαπραγματεύσεις όρων σύμβασης δεν υφίστανται, ακόμα περισσότερο προφορικές συμβάσεις μεταφοράς στην εποχή της ΤΝ δεν επιβιώνουν. Επιπλέον, στην παρούσα φάση και οι ναυλώσεις γίνονται βάσει τυποποιημένων συμβάσεων ναύλωσης (ναυλοσύμφωνα), ενώ στην επερχόμενη επικράτηση της ΤΝ σε όλες τις συναλλαγές διαφαίνεται ότι προφορικοί όροι συμβάσεων να μην μπορούν να διατυπώνονται και να χρησιμοποιούνται εάν δεν έχουν ενσωματωθεί στο περιεχόμενο των ΤΝ εγγράφων.
Ο γράφων θεωρεί ότι, με την παγκόσμια χρήση της ΤΝ και σύντομα της ΕΤΝ στις παγκόσμιες μεταφορές, η TN φορτωτική θα καταγράφεται σε εθνικά ΤΝ συστήματα για κάθε είδος απλής μεταφοράς αλλά και για multimodal μεταφορές, τα οποία θα είναι συνδεδεμένα με εθνικά συστήματα καταγραφής άλλων κρατών, ενώ ένα διεθνές σύστημα παρακολούθησης της κυκλοφορίας και διαχείρισης των TN φορτωτικών και άλλων εγγράφων που χρησιμοποιούνται στις παγκόσμιες μεταφορές θα δημιουργηθεί. Με άλλα λόγια, ένα παγκόσμιο ΤΝ σύστημα κυκλοφορίας των ΤΝ φορτωτικών και άλλων εγγράφων υπό την επίβλεψη του UNCTAD είναι αναγκαίο να γίνει άμεσα για να επιτευχθεί μια λειτουργικότητα στην κυκλοφορία των ΤΝ φορτωτικών κα άλλων εγγράφων στις παγκόσμιες μεταφορές δημιουργώντας παράλληλα και ένα αίσθημα ασφάλειας στην κυκλοφορία των εγγράφων και συνεπώς, όλοι οι χρηματοδοτικοί οργανισμοί εύκολα και γρήγορα θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τις μεταφορές και το εμπόριο που αναπτύσσεται μέσω της ΤΝ προωθώντας την ΤΝ οικονομία.
Από την άλλη μεριά, η χρήση παρούσας τεχνολογίας Blockchain στην κυκλοφορία των εγγράφων στις παγκόσμιες μεταφορές θα δημιουργήσει ένα αποκεντρωτικό σύστημα που δεν θα συμβάλει στην ομογένεια των διεθνών μεταφορών λόγω της στενής ατομικότητας που δημιουργεί η παρούσα Blockchain τεχνολογία και συνεπώς, θα δημιουργήσει θέματα κόστους, διαφάνειας, ασφάλειας και διαχείρισης κυκλοφορίας των εγγράφων στις παγκόσμιες μεταφορές με δυσμενή αποτελέσματα ως προς την χρηματοδότηση του κλάδου των μεταφορών.