ΓΝΩΜΗ Γ5/2022
EΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
(άρθρου 2, παρ. 2, περ. γ (γγ΄) Ν.4013/2011)
Η ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
Στην Αθήνα σήμερα την 16η Μαρτίου του έτους δύο χιλιάδες είκοσι δύο (2022) ημέρα Τετάρτη και ώρα 9.30 π.μ. και επί της οδού Κεφαλληνίας 45 και Κομνά Τράκα, όπου και η έδρα της, συνήλθε η ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ σε συνεδρίαση, μετά από σχετική πρόσκληση του Προέδρου της, η οποία γνωστοποιήθηκε νομίμως σε όλα τα μέλη της Αρχής.
Από τα προσκληθέντα μέλη της Αρχής παρέστησαν κατά την συνεδρίαση τα ακόλουθα:
1. Προεδρεύων: Αδάμ Καραγλάνης, Αντιπρόεδρος
2. Μέλη: Δημήτριος Σταθακόπουλος (μέσω τηλεδιάσκεψης)
Μαρία Στυλιανίδου (μέσω τηλεδιάσκεψης)
Ερωφίλη Χριστοβασίλη
Κωνσταντίνος Βαρδακαστάνης (μέσω τηλεδιάσκεψης)
Βασιλική Σκαρτσούνη
Γραμματέας: Αικατερίνη Αλτιπαρμάκη, Δ.Ε. Διοικητικών Γραμματέων.
Εισηγήτρια: Ελένη Σταθοπούλου, Νομικός, Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.
Κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης παρέστησαν, η εισηγήτρια, Ελένη Σταθοπούλου (μέσω τηλεδιάσκεψης), η Αν. Προϊσταμένη του Τμήματος Γνωμοδοτήσεων, Χριστίνα Καξιρή, η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Μελετών και Γνωμοδοτήσεων, Μίνα Καλογρίδου (μέσω τηλεδιάσκεψης), καθώς και εκπρόσωπος της ΕΚΑΠΥ (μέσω τηλεδιάσκεψης), οι οποίες αποδεσμεύτηκαν πριν από την έναρξη της διαδικασίας ψηφοφορίας και λήψης της απόφασης από τα Μέλη της Αρχής.
Θέμα: Διατύπωση γνώμης της Αρχής σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 2, περ. γ’ υποπερ. (γγ) του ν. 4013/2011, όπως ισχύει, επί σχεδίου Υπουργικής Αποφάσεως με θέμα «Αντικατάσταση της υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.οικ.28489/21 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας και «Καθορισμός των διαδικασιών ανάθεσης που θα διενεργηθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1 γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 7 του ν. 4865/2021».»
Με το υπ’αριθμ. πρωτ Γ2γ/Γ.Π.4585/17.02.2022 έγγραφο της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας (αρ. πρωτ. εισερχομένου ΕΑΑΔΗΣΥ 1013/17.02.2022) διαβιβάσθηκε στην Αρχή σχέδιο Αποφάσεως της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας με θέμα «Αντικατάσταση της υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.οικ.28489/21 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας και «Καθορισμός των διαδικασιών ανάθεσης που θα διενεργηθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1 γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 7 του ν. 4865/2021» και διατυπώθηκε αίτημα περί παροχής γνώμης της Αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 περ. γ' υποπερ. γγ' του ν. 4013/2011, όπως ισχύει.
I. Το υποβληθέν στην Αρχή σχέδιο Απόφασης έχει ως εξής:
«ΑΠΟΦΑΣΗ
Θέμα: Αντικατάσταση της υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.οικ.28489/21 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας και «Καθορισμός των διαδικασιών ανάθεσης που θα διενεργηθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1 γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 7 του ν. 4865/2021».
Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (Α΄ 147) και, ιδίως, τη διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 41, με την οποία παρέχεται εξουσιοδότηση για την έκδοση της παρούσας, όπως ισχύει μετά την αντικατάσταση του άρθρου 41 από το άρθρο 7 του ν. 4782/2021 (Α’ 36).
2. Τις διατάξεις του μέρους Α του ν. 4865/2021 «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας», στρατηγική κεντρικών προμηθειών προϊόντων και υπηρεσιών υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη δημόσια υγεία και την κοινωνική πρόνοια» (Α’ 238).
3. Τις διατάξεις του ν. 4013/2011 «Σύσταση ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων – Αντικατάσταση του έκτου κεφαλαίου του ν. 3588/2007 (πτωχευτικός κώδικας) – Προπτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης και άλλες διατάξεις» (Α΄ 204),όπως ισχύουν.
4. Τις διατάξεις του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α΄ 133),όπως ισχύουν.
5. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του π.δ. 63/2005 «Κώδικας νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α' 98),όπως ισχύουν.
6. Τις διατάξεις του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α΄ 148, όπως ισχύουν.
7. Τις διατάξεις του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α΄123).
8. Τις διατάξεις του π.δ. 68/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρώτριας Υπουργού και Υφυπουργών» (Α’ 155).
9. Τις διατάξεις της υπ’αριθ.Υ32/21 απόφασης του Πρωθυπουργού με θέμα «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας, Ασημίνα Γκάγκα»(Β’ 4185).
10. Την υπ’ αριθ. 12 απόφαση που ελήφθη στην 11η/31-05-2018 Συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Κ.Α.Π.Υ. με την οποία εγκρίθηκε το Στρατηγικό Σχέδιο Κεντρικοποίησης Προμηθειών.
11. Την υπ’ αριθ. 31 απόφαση που ελήφθη κατά την 53η/24-03-2021 συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.) με την οποία εγκρίθηκε το Επιχειρησιακό Πλάνο Κεντρικοποίησης Προμηθειών για τα έτη 2021-2022.
12. Την υπ’ αριθ. 2 απόφαση που ελήφθη κατά την 76η /21-01-2022 συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), με την οποία τροποποιήθηκε το Επιχειρησιακό Πλάνο Κεντρικοποίησης Προμηθειών για τα έτη 2021-2022.
13. Τις διατάξεις της υπό στοιχεία Γ2γ/17998/01-04-2019 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας «Παροχή κεντρικών και επικουρικών δραστηριοτήτων αγορών από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας, ως Ε.Κ.Α.Α.» (Β΄ 1280).
14. Την υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.oικ.28488/07.05.2021 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας «Τροποποίηση της υπό στοιχεία Γ2γ/17998/1-4-2019 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας, Παροχή κεντρικών και επικουρικών δραστηριοτήτων αγορών από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας, ως Ε.Κ.Α.Α.» (Β’ 1875).
15. Την υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.oικ……………….. απόφαση της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας με θέμα: Αντικατάσταση της υπό στοιχεία Γ2γ/17998/01-04-2019 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας «Παροχή κεντρικών και επικουρικών δραστηριοτήτων αγορών από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας, ως Ε.Κ.Α.Α. ».
16. Την υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.οικ.28489/21 «Καθορισμός των συμβάσεων και των συμφωνιών πλαίσιο που θα συναφθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1 γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 23 του ν. 4472/2017, όπως ισχύει» (Β’ 1875).
17. Την υπ’ αριθ. 8 απόφαση που ελήφθη κατά την 76η /21-01-2022 συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.) για την έκδοση της παρούσας απόφασης.
18. Την υπ’ αριθ. ………/2022 σύμφωνη γνώμη της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ) για την έκδοση της παρούσας απόφασης.
19. Την υπό στοιχεία ………………… εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας, από την οποία προκύπτει ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκύπτει πρόσθετη δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας και του προϋπολογισμού των εποπτευομένων από αυτό φορέων, αποφασίζουμε:
Την αντικατάσταση της υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π. οικ. 28489/21 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας «Καθορισμός των συμβάσεων και των συμφωνιών πλαίσιο που θα συναφθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1 γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 23 του ν. 4472/2017, όπως ισχύει» (Β’ 1875) ως ακολούθως:
1. Η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών (Ε.Κ.Α.Α.) της περ. γ) παρ. 1 του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, παρέχει για τα έτη 2021-2022 κεντρικές δραστηριότητες αγορών, κατά την έννοια της υποπερ. β’ της περ. 15 της παρ. 1 του άρθρου 2 του ίδιου νόμου, μέσω της διενέργειας ανοικτών διαδικασιών σύναψης συμφωνιών – πλαίσιο για χρονικό διάστημα ενός (1) έτους και με δικαίωμα προαίρεσης για ένα (1) ακόμη έτος ή μέσω της θέσης σε ισχύ δυναμικών συστημάτων αγορών με περίοδο ισχύος ενός (1) έτους και με δικαίωμα παράτασης για ένα (1) ακόμη έτος, για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 7 του ν. 4865/2021 για τα κάτωθι είδη με κωδικό αριθμό του κοινού λεξιλογίου για τις δημόσιες συμβάσεις (Κανονισμός (ΕΚ) 213/2008 της Επιτροπής) και υπό τους ακόλουθους όρους:
α) CPV 33141114-2 «Ιατρική γάζα», CPV 33141115-9 «Ιατρικό βαμβάκι».
β) CPV 24455000-8 «Απολυμαντικά», CPV 33631600-8 «Αντισηπτικά και απολυμαντικά».
γ) CPV 33182220-7 «Καρδιακές βαλβίδες».
δ) CPV 33690000-3 «Διάφορα Φάρμακα».
ε) CPV 33170000-2 «Αναισθησία και ανάνηψη», συγκεκριμένα, Καθετήρες-Ενδοτραχιακοί.
στ) CpV 33141300-3 «Διατάξεις παρακέντησης της φλέβας και εξαρτήματα δειγματοληψίας αίματος», συγκεκριμένα Φλεβοκαθετήρες.
ζ) CPV 33162200-5 «Εργαλεία χειρουργείου», συγκεκριμένα λαπαροσκοπικά Εργαλεία.
η) CPV 33162000-3 «Συσκευές και όργανα χειρουργείου», CPV 33162100-4 «Εξοπλισμός χειρουργείου».
θ) CPV 33141100-1 «Επίδεσμοι αγκτήρες, ράμματα, υλικά απολίνωσης», CPV 33141120-7 «Αγκτήρες, ράμματα και υλικά ραμμάτων», CPV 33141121-4 «Χειρουργικά ράμματα τραύματος», CPV 33141126-9 «Ράμματα».
ι) CPV 33141641-5 «Καθετήρες παροχέτευσης», CPV 33141642-2 «Εξαρτήματα παροχέτευσης», CPV 33141640-8 «Παροχέτευση».
ια) CPV 33141700-7 «Ορθοπεδικά Υλικά»,
ιβ) CPV 33696000-5 «Αντιδραστήρια και σκιαγραφικές ουσίες»,
ιγ) CPV 24111500-0 «Ιατρικά Αέρια».
ιδ) CPV 33111200-3 Υλικά αγγειογραφίας»
ιε) CPV 33111710-1 «Υλικά αγγειοπλαστικής»
Οι σχετικές διαδικασίες σύναψης συμφωνιών - πλαίσιο ή θέσης σε ισχύ δυναμικών συστημάτων αγορών για τα ανωτέρω είδη θα εκκινήσουν εντός των ετών 2021-2022 και θα αφορούν στην κάλυψη αναγκών από το έτος 2022 και εφεξής.
2. Η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών (Ε.Κ.Α.Α.) της περ. γ) παρ. 1 του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, παρέχει για τα έτη 2021-2022 κεντρικές δραστηριότητες αγορών, κατά την έννοια της υποπερ. β’ της περ. 15 της παρ. 1 του άρθρου 2 του ίδιου νόμου, μέσω της διενέργειας ανοικτών διαδικασιών σύναψης συμφωνιών – πλαίσιο για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) ετών, για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 7 του ν. 4865/2021 για τις κάτωθι συναφείς υπηρεσίες με κωδικό αριθμό του κοινού λεξιλογίου για τις δημόσιες συμβάσεις (Κανονισμός (ΕΚ) 213/2008 της Επιτροπής) και υπό τους ακόλουθους όρους:
α) CPV 72225000-8 «Υπηρεσίες αξιολόγησης και αναθεώρησης της ποιοτικής διασφάλισης των συστημάτων»
β) CPV 72226000-5 «Υπηρεσίες παροχής συμβουλών σε θέματα δοκιμών αποδοχής λογισμικού συστημάτων»
γ) CPV 73300000-5 «Μελέτη και εκτέλεση ερευνητικών και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων»
δ) CPV 80320000-3 «Ιατρικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες»
Οι ως άνω υπηρεσίες θα παρασχεθούν στο πλαίσιο μεικτών συμβάσεων με τα είδη υπό ιδ’ και ιε και της προηγούμενης παραγράφου και θα αφορούν σε μονάδες αντιμετώπισης Ισχαιμικών Αγγειακών Εγκεφαλικών Επεισοδίων.
Οι σχετικές διαδικασίες σύναψης συμφωνιών - πλαίσιο για τις ανωτέρω υπηρεσίες θα εκκινήσουν εντός των ετών 2021-2022 και θα αφορούν στην κάλυψη αναγκών από το έτος 2022 και εφεξής.
3. Οι φορείς του άρθρου 7 του ν. 4865/2021 υπάγονται υποχρεωτικά στις συμφωνίες - πλαίσιο που συνάπτονται ή στα δυναμικά συστήματα αγορών που τίθενται σε ισχύ από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 της παρούσας για την κάλυψη των αναγκών τους ως προς τα ανωτέρω είδη.
4. Διαδικασίες για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων προμηθειών για τα ανωτέρω είδη και τις συναφείς υπηρεσίες, που έχουν εκκινήσει από τους φορείς του άρθρου 7 του ν. 4865/2021 πριν από την έκδοση της παρούσας, εξακολουθούν να ισχύουν. Ως χρόνος έναρξης της διαδικασίας σύναψης σύμβασης νοείται ο χρόνος που ορίζεται στα άρθρα 61 και 120 του ν. 4412/2016. Μετά τη λήξη των συμβάσεων αυτών, οι προαναφερόμενοι φορείς προσφεύγουν υποχρεωτικά στις συμφωνίες - πλαίσιο που συνάπτονται ή στα δυναμικά συστήματα αγορών που τίθενται σε ισχύ από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.).
5. Με την επιφύλαξη τυχόν υφιστάμενων συμφωνιών - πλαίσιο που έχουν συναφθεί από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), στο πλαίσιο της υπό στοιχεία Γ2γ/25844/23-4-2019 απόφασης (Β' 1671) και της υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.οικ28489/21 απόφασης (Β’ 1875), στις οποίες προσφεύγουν υποχρεωτικά οι φορείς του άρθρου 7 του ν. 4865/2021, από την έκδοση της παρούσας και έως τη σύναψη των συμφωνιών - πλαίσιο ή τη θέση σε ισχύ των δυναμικών συστημάτων αγορών από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2, οι φορείς αυτοί δύνανται να καλύπτουν τις σχετικές τους ανάγκες συνάπτοντας συμβάσεις με χρονική διάρκεια έως ένα έτος, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4412/2016. Μετά τη λήξη των συμβάσεων αυτών, οι προαναφερόμενοι φορείς προσφεύγουν υποχρεωτικά στις συμφωνίες – πλαίσιο που συνάπτονται ή στα δυναμικά συστήματα αγορών που τίθενται σε ισχύ από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.).
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, ….………… 2022
Η ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ ΑΣΗΜΙΝΑ ΓΚΑΓΚΑ»
II. Αρμοδιότητα Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 2 περ. γ' υποπερ. γγ' του ν. 4013/2011: «2. Η Αρχή έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες: […..] γ) Γνωμοδοτεί για τη νομιμότητα κάθε διάταξης σχεδίου νόμου ή κανονιστικής πράξης που αφορά στις δημόσιες συμβάσεις και συμμετέχει στις οικείες νομοπαρασκευαστικές επιτροπές. Τα αρμόδια όργανα οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τη γνώμη της Αρχής. Ειδικότερα: […..] γγ) Οι λοιπές κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση νόμου, εξαιρουμένων των προκηρύξεων, καθώς και οι κανονισμοί άλλων δημοσίων οργάνων και αναθετουσών αρχών, όπως ιδίως οι κανονισμοί που εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 5 παρ. 3 του ν.2286/1995, συμπεριλαμβανομένων των κανονισμών εσωτερικής λειτουργίας των κατά περίπτωση αρμόδιων ελεγκτικών διοικητικών οργάνων στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, κατά το μέρος που οι εν λόγω πράξεις και κανονισμοί ρυθμίζουν θέματα δημοσίων συμβάσεων, εκδίδονται μετά από σύμφωνη γνώμη της Αρχής.
Η γνωμοδοτική αρμοδιότητα της παρούσας περίπτωσης ασκείται μέσα σε προθεσμία τριάντα(30) ημερών από την περιέλευση των ανωτέρω σχεδίων διατάξεων στην Αρχή, με μέριμνα του οικείου οργάνου. Μετά την άπρακτη παρέλευση της ως άνω προθεσμίας οι σχετικές πράξεις μπορούν να εκδοθούν και χωρίς τη γνώμη της Αρχής."
Στο βαθμό που το ως άνω σχέδιο Υπουργικής Απόφασης περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν δημόσιες συμβάσεις, εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Αρχής για παροχή σύμφωνης γνώμης κατ’ άρθρο 2 παρ. 2 περ. γ 'υποπερ. γγ' του ν. 4013/2011.
III. Συναφείς διατάξεις
1. Το σύνολο των διατάξεων του ν. 4412/2016 και, ειδικότερα :
- Το άρθρο 40 «Κεντρικές δραστηριότητες αγορών και κεντρικές αρχές αγορών (ΚΑΑ) (άρθρο 37 της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ)», το οποίο έχει ως εξής :
«1. Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν:
α) να αποκτούν αγαθά και/ή υπηρεσίες από μία ΚΑΑ που προσφέρει τη δραστηριότητα της υποπερίπτωσης α΄ της περίπτωσης 15 της παραγράφου 1 του άρθρου 2 ή/και
β) να αποκτούν έργα, αγαθά και υπηρεσίες χρησιμοποιώντας συμβάσεις που ανατίθενται από μία ΚΑΑ, δυναμικά συστήματα αγορών που διαχειρίζεται μία ΚΑΑ ή , στο βαθμό που καθορίζεται στο δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 39, συμφωνία-πλαίσιο που συνάπτεται από μία ΚΑΑ, η οποία προσφέρει τη δραστηριότητα της υποπερίπτωσης β΄ της περίπτωσης 15 της παραγράφου 1 του άρθρου 2.
Όταν ένα δυναμικό σύστημα αγορών το οποίο διαχειρίζεται μια ΚΑΑ μπορεί να χρησιμοποιείται από άλλες αναθέτουσες αρχές, αυτό αναφέρεται στην προκήρυξη διαγωνισμού με την οποία εισάγεται το σύστημα.
2. Μια αναθέτουσα αρχή εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της δυνάμει του παρόντος Βιβλίου (άρθρα 3 έως 221) όταν:
α) αποκτά αγαθά ή υπηρεσίες από μία ΚΑΑ που προσφέρει τη δραστηριότητα της υποπερίπτωσή α΄της περίπτωσης 15 της παραγράφου 1 του άρθρου 2 ή/και
β) αποκτά έργα, αγαθά ή υπηρεσίες χρησιμοποιώντας συμβάσεις που ανατίθενται από την ΚΑΑ, δυναμικά συστήματα αγορών που διαχειρίζεται η ΚΑΑ ή , στο βαθμό που καθορίζεται στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 39, συμφωνία-πλαίσιο που συνάπτεται από την ΚΑΑ η οποία προσφέρει τη δραστηριότητα της υποπερίπτωσης β΄ της περίπτωσης 15 της παραγράφου 1 του άρθρου 2.
Ωστόσο, η εν λόγω αναθέτουσα αρχή φέρει την ευθύνη για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων δυνάμει του παρόντος Βιβλίου όσον αφορά τα μέρη που διεξάγονται από την ίδια, όπως:
α) η ανάθεση μιας σύμβασης στο πλαίσιο δυναμικού συστήματος αγορών το οποίο διαχειρίζεται μία ΚΑΑ,
β) η διεξαγωγή νέου διαγωνισμού βάσει της συμφωνίας - πλαίσιο που έχει συναφθεί από μία ΚΑΑ,
γ) ο προσδιορισμός του συμβαλλόμενου στη συμφωνία-πλαίσιο οικονομικού φορέα, δυνάμει των περιπτώσεων α΄ή β΄της παραγράφου 5 του άρθρου 39, ο οποίος θα εκτελέσει ένα συγκεκριμένο καθήκον εντός της συμφωνίας-πλαίσιο που έχει συναφθεί από μία ΚΑΑ.
3. Όλες οι διαδικασίες σύναψης συμβάσεων που διεξάγονται από μία ΚΑΑ, διενεργούνται μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καθορίζονται στα άρθρα 22, 36 και 37.
4. Οι αναθέτουσες αρχές μπορούν, χωρίς να εφαρμόζουν τις διαδικασίες του παρόντος
Βιβλίου να αναθέτουν μία δημόσια σύμβαση για την παροχή υπηρεσιών κεντρικών δραστηριοτήτων αγορών σε μία ΚΑΑ. Αυτές οι δημόσιες συμβάσεις υπηρεσιών μπορούν επίσης να περιλαμβάνουν την παροχή επικουρικών δραστηριοτήτων αγορών.»
- Το άρθρο 41 «Εθνικές Κεντρικές Αρχές Αγορών και προγραμματισμός δημοσίων συμβάσεων - Εξουσιοδοτική διάταξη», σύμφωνα με το οποίο :
«1. Λειτουργούν ως Εθνικές Κεντρικές Αρχές Αγορών (ΕΚΑΑ), υπό την έννοια της περ. 18 της παρ. 1 του άρθρου 2:
α) η Γενική Γραμματεία Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για δημόσιες συμβάσεις έργων, μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών,
β) η Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Συμβάσεων της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, για δημόσιες συμβάσεις προμηθειών και γενικών υπηρεσιών, με την επιφύλαξη της περ. γ’,
γ) η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.) του Υπουργείου Υγείας για δημόσιες συμβάσεις προμήθειας ιατροτεχνολογικών, υγειονομικών, φαρμακευτικών αγαθών και συναφών υπηρεσιών.
1α. Αποφαινόμενο όργανο για τις διαδικασίες ανάθεσης δημόσιας σύμβασης που διενεργούνται από τις ΕΚΑΑ των περ. α’ και β’ ορίζεται το αρμόδιο όργανο κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 37 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
2. Με κοινή απόφαση του Υπουργού που προΐσταται της καθ’ ύλην αρμόδιας ΕΚΑΑ και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, δύνανται να καθορίζονται ΚΑΑ, με αρμοδιότητα την παροχή κεντρικών δραστηριοτήτων αγορών είτε σε επίπεδο διαφορετικών κατηγοριών φορέων του δημόσιου τομέα, είτε βάσει τομέα ή κλάδου της αγοράς είτε κατά γεωγραφικές ενότητες της χώρας είτε με συνδυασμένη εφαρμογή των κριτηρίων αυτών. Με όμοια απόφαση καθορίζονται ειδικότερα θέματα, αντίστοιχα με αυτά των παρ. 3 και 4, για την παροχή συγκεντρωτικών δραστηριοτήτων αγορών από ΚΑΑ, για τους τομείς και αναθέτουσες αρχές ευθύνης τους, κατά τις κείμενες διατάξεις.
3. Με απόφαση του Υπουργού που προΐσταται της καθ’ύλην αρμόδιας ΕΚΑΑ καθορίζονται ειδικότερα θέματα, που αφορούν στην παροχή κεντρικών και επικουρικών δραστηριοτήτων αγορών από την ίδια ΕΚΑΑ και ιδίως:
α) οι όροι για την ομαδοποίηση και υπαγωγή συμβάσεων στην εκάστοτε αρμόδια ΕΚΑΑ,
β) οι κατηγορίες έργων, αγαθών και υπηρεσιών, που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ομαδοποίησης σε εθνικό, περιφερειακό, τοπικό επίπεδο και για τα οποία οι αναθέτουσες αρχές προσφεύγουν υποχρεωτικά στις ΕΚΑΑ,
γ) οι κατηγορίες συμβάσεων που εξαιρούνται από την αρμοδιότητα των ΕΚΑΑ και
δ) κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των ανωτέρω.
4. Με απόφαση του Υπουργού που προΐσταται της ΕΚΑΑ, καθορίζονται σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις της απόφασης της παρ. 3:
α) ο διετής προγραμματισμός των συγκεκριμένων κατηγοριών έργων, αγαθών και υπηρεσιών, που πρόκειται να αποτελέσουν αντικείμενο συμβάσεων, συμφωνιών - πλαίσιο και δυναμικών συστημάτων αγορών που ανατίθενται από τις ΕΚΑΑ,
β) οι αναθέτουσες αρχές οι οποίες προσφεύγουν, υποχρεωτικά, στην ΕΚΑΑ, για τις συμβάσεις και τις συμφωνίες - πλαίσιο που αυτή αναθέτει, για την προμήθεια των έργων, αγαθών και υπηρεσιών της περ. α),
γ) οι συμβάσεις οι οποίες εξαιρούνται από τον διετή προγραμματισμό της ΕΚΑΑ, πέραν των συμβάσεων που έχουν ήδη εξαιρεθεί από την αρμοδιότητα της ΕΚΑΑ δυνάμει της απόφασης της παρ. 3.
Ειδικά για την προμήθεια φαρμάκων, για τους διαγωνισμούς που διενεργούνται από την ΕΚΑΑ της περ. γ’ της παρ. 1, αυτοί κατακυρώνονται σε άνω του ενός μειοδότη ανά είδος, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά βάσει της τιμής.
5. [Καταργήθηκε]
6. Με απόφαση του Υπουργού που προΐσταται της ΕΚΑΑ ή του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, ή του αποφαινόμενου οργάνου της ΚΑΑ, μπορεί να ανατίθεται στις αναθέτουσες αρχές η εκτέλεση συμβάσεων και συμφωνιών πλαίσιο, που έχουν συνάψει για αυτές οι ΕΚΑΑ ή ΚΑΑ, αντίστοιχα.
7. Οι αναθέτουσες αρχές υποβάλλουν το πρόγραμμα των συμβάσεων που προτίθενται να αναθέσουν για το επόμενο έτος:
α) στην ΕΚΑΑ της περ. α’ της παρ. 1, για συμβάσεις έργων και μελετών και τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών,
β) στην ΕΚΑΑ της περ. β’ της παρ. 1, για συμβάσεις προμηθειών και παροχής υπηρεσιών,
γ) στην ΕΚΑΑ της περ. γ’ της παρ. 1, για συμβάσεις αγαθών και παροχής υπηρεσιών που αφορούν στον τομέα της υγείας ή έχουν ιατροτεχνολογικό χαρακτήρα.
Διακηρύξεις ή προσκλήσεις συμμετοχής σε διαδικασίες ανάθεσης δημόσιων συμβάσεων που δεν έχουν προγραμματιστεί σύμφωνα με τα ανωτέρω αναφερόμενα, καθώς και οι συμβάσεις που συνάπτονται δυνάμει αυτών, είναι αυτοδικαίως άκυρες.
Με κοινή απόφαση του Υπουργού που προΐσταται της αρμόδιας ΕΚΑΑ των περ. α’, β’ και γ’ του πρώτου εδαφίου και του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ρυθμίζονται τα ειδικότερα θέματα που αφορούν στη διαδικασία υποβολής και δημοσίευσης του προγράμματος συμβάσεων και ιδίως:
α) η δομή, το περιεχόμενο, ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής και τροποποίησης του προγράμματος,
β) οι εξαιρούμενες αναθέτουσες αρχές,
γ) οι εξαιρούμενες συμβάσεις,
δ) τα αρμόδια όργανα για τον έλεγχο της προσήκουσας τήρησης της σχετικής υποχρέωσης των αναθετουσών αρχών,
ε) οι διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται στις αναθέτουσες αρχές για την παράλειψη της υποχρέωσης προσήκουσας υποβολής προγράμματος συμβάσεων, καθώς και ο τρόπος και τα όργανα επιβολής των κυρώσεων αυτών,
στ) ο τρόπος δημοσίευσης του προγράμματος συμβάσεων, καθώς και οι πληροφορίες που δημοσιεύονται,
ζ) κάθε άλλο ζήτημα που σχετίζεται με τη διαδικασία υποβολής του προγράμματος συμβάσεων.
8. Από τις διατάξεις του παρόντος, όσον αφορά στις προμήθειες αγαθών και υπηρεσιών που υπάγονται υποχρεωτικά σε κεντρικές δραστηριότητες αγορών από την ΕΚΑΑ της περ. β’ της παρ. 1, εξαιρούνται οι δημόσιες συμβάσεις αγαθών και υπηρεσιών που συνάπτουν οι ακόλουθες αναθέτουσες αρχές:
(α) οι ενοριακοί ναοί, οι εκκλησιαστικές σχολές, τα εκκλησιαστικά ιδρύματα, η Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος και λοιποί εκκλησιαστικοί φορείς,
(β) οι επαγγελματικοί σύλλογοι (δικηγορικοί, συμβολαιογραφικοί κ.λ.π.),
(γ) δημόσια νομικά πρόσωπα που λειτουργούν με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας και οι μετοχές τους έχουν εισαχθεί στο Χρηματιστήριο,
(δ) τα Επιμελητήρια.»
2. Οι διατάξεις του ν. 4865/2021 (Α’ 238) «Σύσταση και οργάνωση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας», στρατηγική κεντρικών προμηθειών προϊόντων και υπηρεσιών υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις για τη δημόσια υγεία και την κοινωνική πρόνοια.» και, ιδίως :
- Το άρθρο 7 «Υποκειμενικό πεδίο εφαρμογής», σύμφωνα με το οποίο :
«Η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, υποστηρίζει, για την κάλυψη των αναγκών τους σε προϊόντα και υπηρεσίες, τους ακόλουθους φορείς:
α) όλες τις Υγειονομικές Περιφέρειες (Υ.ΠΕ.) της χώρας,
β) όλα τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), και τις αποκεντρωμένες μονάδες τους, τα διασυνδεδεμένα νοσοκομεία, το Γενικό Νοσοκομείο Θήρας, καθώς και τις Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), που ασκούν δραστηριότητες στον τομέα της υγείας και είτε εποπτεύονται και ελέγχονται από τις οικείες Υ.ΠΕ., σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 3329/2005 (Α` 81), είτε εποπτεύονται απευθείας από τον Υπουργό Υγείας,
γ) όλα τα στρατιωτικά νοσοκομεία και άλλες σχετικές μονάδες, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της υγείας και εποπτεύονται και ελέγχονται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, καθώς και το Νοσηλευτικό Ίδρυμα Μετοχικού Ταμείου Στρατού (Ν.Ι.Μ.Τ.Σ.),
δ) όλα τα νοσοκομεία και άλλες σχετικές μονάδες, που δραστηριοποιούνται στον τομέα της υγείας, και εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων,
ε) όλες τις δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας είτε αυτές εντάσσονται στην οργανωτική δομή των Υ.ΠΕ. και αποτελούν αποκεντρωμένες οργανικές μονάδες τους είτε είναι αυτόνομες, και στ) όλα τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), που δραστηριοποιούνται στον τομέα της υγείας, και εποπτεύονται από τον Υπουργό Υγείας.»
- Το άρθρο 23 «Καταργούμενες διατάξεις - Κατάργηση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «ΕΘΝΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ»», σύμφωνα με το οποίο :
1. Το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) με την επωνυμία «ΕΘΝΙΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ», το οποίο συστήθηκε με το άρθρο 21 του ν. 4472/2017 (Α` 74), καταργείται και στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του υπεισέρχεται, ως καθολικός διάδοχός του, η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), η οποία συστήνεται με τον παρόντα ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.).
2. Η κυριότητα και κάθε άλλο εμπράγματο δικαίωμα επί του συνόλου της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Ν.Π.Δ.Δ. Ε.Κ.Α.Π.Υ. περιέρχεται αυτοδικαίως, χωρίς την τήρηση οποιουδήποτε τύπου, πράξης ή συμβολαίου και χωρίς αντάλλαγμα, στην Ε.Κ.Α.Π.Υ.. Απόσπασμα της έκθεσης απογραφής, που περιγράφει τα ακίνητα που περιέρχονται κατά κυριότητα στην Ε.Κ.Α.Π.Υ., καθώς και τα λοιπά εμπράγματα δικαιώματα επί των ακινήτων, καταχωρείται ατελώς στα οικεία βιβλία των αρμόδιων κτηματολογικών γραφείων και άλλων αρμόδιων αρχών.
3. Εκκρεμείς δίκες ή δικαστικές υποθέσεις του Ν.Π.Δ.Δ. Ε.Κ.Α.Π.Υ., σε οποιοδήποτε δικονομικό στάδιο και αν βρίσκονται, ενώπιον οποιουδήποτε αρμόδιου πολιτικού, ποινικού ή διοικητικού δικαστηρίου και εισαγγελικής ή ανακριτικής αρχής, συνεχίζονται από την Ε.Κ.Α.Π.Υ., χωρίς να επέρχεται βίαιη διακοπή τους και χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε άλλη ειδικότερη διατύπωση ή ενέργεια για τη συνέχισή τους.
4. Όπου στις κείμενες διατάξεις αναφέρεται το Ν.Π.Δ.Δ. Ε.Κ.Α.Π.Υ., εφεξής θεωρείται το Ν.Π.Ι.Δ. Ε.Κ.Α.Π.Υ..
5. Τα άρθρα 21 έως και 35 του ν. 4472/2017, περί της ίδρυσης ως νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμήθειων Υγείας και της κεντρικοποίησης των προμηθειών των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Υγείας φορέων, καταργούνται.»
3. Η υπ’αριθμ. Γ2γ/Γ.Π.οικ.28489/07.05.2021 Απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας με θέμα «Καθορισμός των συμβάσεων και των συμφωνιών-πλαίσιο που θα συναφθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 23 του ν. 4472/2017, όπως ισχύει», (Β’ 1875)
IV. Επί της νομιμότητας και του περιεχομένου των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
Α. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 41 «Εθνικές Κεντρικές Αρχές Αγορών και προγραμματισμός δημοσίων συμβάσεων – εξουσιοδοτική διάταξη» του ν. 4412/2016, η Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.) του Υπουργείου Υγείας λειτουργεί ως Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών (ΕΚΑΑ) για δημόσιες συμβάσεις προμήθειας ιατροτεχνολογικών, υγειονομικών, φαρμακευτικών αγαθών και συναφών υπηρεσιών.
Περαιτέρω, με την παρ. 4 του ιδίου άρθρου παρέχεται εξουσιοδότηση στον Υπουργό που προΐσταται της καθ’ ύλην αρμόδιας ΕΚΑΑ για την έκδοση απόφασης με την οποία καθορίζεται σε εθνικό επίπεδο α) ο διετής προγραμματισμός συγκεκριμένων κατηγοριών έργων, αγαθών και υπηρεσιών, που πρόκειται να αποτελέσουν αντικείμενο συμβάσεων, συμφωνιών - πλαίσιο και δυναμικών συστημάτων αγορών που ανατίθενται από τις ΕΚΑΑ, β οι αναθέτουσες αρχές που προσφεύγουν υποχρεωτικά στην ΕΚΑΑ για τις συμβάσεις και τις συμφωνίες - πλαίσιο που αυτή αναθέτει, για την προμήθεια των έργων, αγαθών και υπηρεσιών της περ. α’, και γ) οι συμβάσεις οι οποίες εξαιρούνται από τον διετή προγραμματισμό της ΕΚΑΑ, πέραν των συμβάσεων που έχουν ήδη εξαιρεθεί από την αρμοδιότητα της ΕΚΑΑ δυνάμει της απόφασης της παρ. 3.
Στην ίδια παράγραφο προβλέπεται ρητώς ότι, ειδικά για την προμήθεια φαρμάκων, για τους διαγωνισμούς που διενεργούνται από την ΕΚΑΠΥ, αυτοί κατακυρώνονται σε άνω του ενός μειοδότη ανά είδος, με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομικής άποψης προσφορά βάσει της τιμής.
Βάσει της ανωτέρω εξουσιοδοτικής διάταξης, εκδόθηκε η υπ' αριθμ. Γ2γ/Γ.Π.οικ28489/07.05.2021 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας με θέμα: «Καθορισμός των συμβάσεων και των συμφωνιών-πλαίσιο που θα συναφθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 23 του ν. 4472/2017, όπως ισχύει», (Β’ 1875), με την οποία ορίσθηκε ότι :
1) η ΕΚΑΠΥ θα παρείχε για το έτος 2021 κεντρικές δραστηριότητες αγορών μέσω της διενέργειας ανοικτών διαδικασιών σύναψης συμφωνιών-πλαίσιο για χρονικό διάστημα δύο ετών στο οποίο δεν συνυπολογίζονται τυχόν δικαιώματα προαίρεσης για τα είδη που αναλυτικά αναφέρονται στην παρ. 1 της ως άνω απόφασης, οι οποίες θα εκκινούσαν εντός του 2021 και θα αφορούσαν την κάλυψη αναγκών από το έτος 2021-2022 και εφεξής,
2) η ΕΚΑΠΥ θα παρείχε για το έτος 2022 κεντρικές δραστηριότητες αγορών μέσω της διενέργειας ανοικτών διαδικασιών σύναψης συμφωνιών-πλαίσιο για χρονικό διάστημα δύο ετών στο οποίο δεν συνυπολογίζονται τυχόν δικαιώματα προαίρεσης για τα είδη που αναλυτικά αναφέρονται στην παρ. 2 της ως άνω απόφασης, οι οποίες θα εκκινούσαν εντός του 2022 και θα αφορούσαν την κάλυψη αναγκών από το έτος 2022-2023 και εφεξής,
3) οι φορείς του άρθρου 23 του ν. 4472/2017 υπάγονται υποχρεωτικά στις συμφωνίεςπλαίσιο για τα ως άνω είδη,
4) διαδικασίες για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων προμηθειών για τα ανωτέρω είδη που είχαν ήδη εκκινήσει από τους φορείς του άρθρου 23 του ν. 4472/2017 προ της έκδοσης της ανωτέρω αποφάσεων εξακολουθούν να ισχύουν, μετά τη λήξη δε των συμβάσεων αυτών, οι προαναφερόμενοι φορείς προσφεύγουν υποχρεωτικά στις συμφωνίες-πλαίσιο που έχουν συναφθεί από την ΕΚΑΠΥ, και
5) οι εν λόγω φορείς – με την επιφύλαξη τυχόν υφισταμένων συμφωνιών-πλαίσιο που έχουν συναφθεί από την ΕΚΑΠΥ – από την έκδοσης της απόφασης αυτής έως τη σύναψη συμφωνιών πλαίσο από την ΕΚΑΠΥ, δύνανται να προμηθεύονται τα εν λόγω συνάπτοντας συμβάσεις διάρκειας ενός έτους, μετά τη λήξη των οποίων προσφεύγουν υποχρεωτικά στις συμφωνίες-πλαίσιο που θα έχουν συναφθεί από την ΕΚΑΠΥ.
Επί του σχεδίου της εν λόγω Υπουργικής Αποφάσεως εξεδόθη η υπ’αριθμ. Γ7/2021 σύμφωνη Γνώμη της Αρχής.
Β. Με το υπό εξέταση σχέδιο, αντικαθίσταται η ανωτέρω υπ’αριθμ. Γ2γ/Γ.Π.οικ28489/07.05.2021 απόφαση, καθοριζομένων εκ νέου των συμβάσεων που θα συναφθούν από την ΕΚΑΠΥ για τα έτη 2021-2022. Ειδικότερα, ορίζεται ότι :
1) η ΕΚΑΠΥ θα παρέχει για το έτη 2021-2022 κεντρικές δραστηριότητες αγορών μέσω της διενέργειας ανοικτών διαδικασιών σύναψης συμφωνιών-πλαίσιο για χρονικό διάστημα ενός έτους με δικαίωμα προαίρεσης για ένα ακόμη έτος ή μέσω της θέσης σε ισχύ δυναμικών συστημάτων αγορών με περίοδο ισχύος ενός έτους και με δικαίωμα παράτασης για ένα ακόμη έτος, για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 7 του ν. 4865/2021 για τα αναλυτικά αναφερόμενα είδη με παραπομπή στο Κοινό Λεξιλόγιο για τις δημόσιες συμβάσεις, όπως έχει υιοθετηθεί με τον Κανονισμό (ΕΚ) 213/2008, οι δε διαδικασίες σύναψης συμφωνιών-πλαίσιο ή θέσης σε ισχύ δυναμικών συστημάτων αγορών θα εκκινήσουν εντός των ετών 2021-2022 και θα αφορούν στην κάλυψη αναγκών από το έτος 2022 και εφεξής,
2) η ΕΚΑΠΥ θα παρέχει για τα έτη 2021-2022 κεντρικές δραστηριότητες αγορών μέσω της διενέργειας ανοικτών διαδικασιών σύναψης συμφωνιών-πλαίσιο για χρονικό διάστημα τεσσάρων ετών για τα είδη που αναλυτικά αναφέρονται στην παρ. 2 της ως άνω απόφασης με παραπομπή στο Κοινό Λεξιλόγιο για τις δημόσιες συμβάσεις, όπως έχει υιοθετηθεί με τον Κανονισμό (ΕΚ) 213/2008,
3) οι φορείς του άρθρου 7 του ν. 4865/2021 υπάγονται υποχρεωτικά στις συμφωνίεςπλαίσιο ή στα δυναμικά συστήματα αγορών για τα είδη των παρ. 1 και 2 που τίθενται σε ισχύ από την ΕΚΑΠΥ,
4) διαδικασίες για τη σύναψη δημοσίων συμβάσεων προμηθειών για τα ανωτέρω είδη που είχαν ήδη εκκινήσει από τους φορείς του άρθρου 23 του ν. 4472/2017 προ της έκδοσης της ανωτέρω αποφάσεων εξακολουθούν να ισχύουν, μετά τη λήξη δε των συμβάσεων αυτών, οι προαναφερόμενοι φορείς προσφεύγουν υποχρεωτικά στις συμφωνίες-πλαίσιο ή στα δυναμικά συστήματα αγορών που τίθενται σε ισχύ από την ΕΚΑΠΥ, και
5) οι εν λόγω φορείς – με την επιφύλαξη τυχόν υφισταμένων συμφωνιών-πλαίσιο που έχουν συναφθεί από την ΕΚΑΠΥ – από την έκδοσης της απόφασης αυτής έως τη σύναψη συμφωνιών-πλαίσιο από την ΕΚΑΠΥ, δύνανται να προμηθεύονται τα εν λόγω είδη συνάπτοντας συμβάσεις διάρκειας ενός έτους, μετά τη λήξη των οποίων προσφεύγουν υποχρεωτικά στις συμφωνίες-πλαίσιο που θα έχουν συναφθεί από την ΕΚΑΠΥ.
Με το περιεχόμενο αυτό, η εξεταζόμενη Απόφαση κείται εντός του πλαισίου της εξουσιοδοτικής διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, η οποία μνημονεύεται ρητά στο προοίμιό της (υπό στοιχείο 1), σημειώνεται δε πως η έκδοσή της έπεται της έκδοσης της προβλεπόμενης από την παρ. 3 του άρθρου 41 Απόφασης με την οποία καθορίζονται ειδικότερα θέματα, που αφορούν στην παροχή κεντρικών και επικουρικών δραστηριοτήτων αγορών από την ίδια ΕΚΑΑ και ιδίως, α) οι όροι για την ομαδοποίηση και υπαγωγή συμβάσεων στην εκάστοτε αρμόδια ΕΚΑΑ, β) οι κατηγορίες έργων, αγαθών και υπηρεσιών, που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ομαδοποίησης σε εθνικό, περιφερειακό, τοπικό επίπεδο και για τα οποία οι αναθέτουσες αρχές προσφεύγουν υποχρεωτικά στις ΕΚΑΑ, γ) οι κατηγορίες συμβάσεων που εξαιρούνται από την αρμοδιότητα των ΕΚΑΑ και δ) κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των ανωτέρω.
Γ. Επί των ειδικότερων προβλέψεων του υπό εξέταση σχεδίου, επισημαίνονται τα εξής :
- Στην παρ. 1 του υπό εξέταση σχεδίου, αναφέρεται η παροχή κεντρικών δραστηριοτήτων αγορών για ορισμένα είδη από την ΕΚΑΠΥ για τα έτη 2021-2022, προβλέπεται δε η εκκίνηση των σχετικών διαδικασιών εντός των ετών 2021-2022. Αν και γίνεται αντιληπτό ότι η σχετική αναφορά προκύπτει από το γεγονός ότι το υπό εξέταση σχέδιο αφορά αντικατάσταση της εν ισχύ υπ’αριθμ. Γ2γ/Γ.Π.οικ28489/07.05.2021 απόφασης, δεν κρίνεται σκόπιμη η αναφορά σε υποχρεώσεις παρελθόντων ετών. Αντ’αυτού, προτείνεται η έκδοση απόφασης για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους 2022.
Αντίστοιχη αναφορά περιλαμβάνεται στην παρ. 2, όπου προβλέπεται η παροχή κεντρικών δραστηριοτήτων αγορών για τα εκεί αναφερόμενα είδη για τα έτη 2021-2022 και η εκκίνηση των σχετικών διαδικασιών προβλέπεται εντός των ετών 2021-2022.
- Περαιτέρω, δεν γίνεται αντιληπτός ο λόγος για τον οποίο στην παρ. 1 προβλέπεται η σύναψη συμφωνιών – πλαίσιο διάρκειας ενός (1) έτους με δικαίωμα προαίρεσης για ένα (1) ακόμη έτος, καθώς με τον τρόπο αυτό αποδυναμώνεται το ουσιώδες πλεονέκτημα του εργαλείου της συμφωνίας – πλαίσιο, το οποίο συνίσταται ακριβώς στην μακρόχρονη διάρκειά της, χωρίς να καθίσταται αναγκαία η σε τακτά διαστήματα επανάληψη διαγωνιστικών διαδικασιών, οι οποίες εκ της φύσεώς τους απαιτούν δαπάνη χρόνου και ενέργειας εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής.
- Συναφώς, επισημαίνεται ότι κρίσιμο στοιχείο για την επιτυχή έκβαση των κεντρικών δραστηριοτήτων αγορών βάσει διετούς σχεδιασμού αποτελεί τόσο η έγκαιρη και ακριβής συλλογή των αναγκών των αναθετουσών αρχών, όσο και ο έγκαιρος και ορθολογικός προγραμματισμός των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
V. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Κατόπιν όλων των ανωτέρω, η Αρχή, ασκούσα την αρμοδιότητά της , όπως ορίζεται στο άρθρο 2, παρ. 2, περ. γ΄, υποπερ. γγ΄ του ν.4013/2011, αποφασίζει ομόφωνα την παροχή σύμφωνης γνώμης, επί του προτεινόμενου σχεδίου Υπουργικής Αποφάσεως με θέμα «Αντικατάσταση της υπό στοιχεία Γ2γ/Γ.Π.οικ.28489/21 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας και «Καθορισμός των διαδικασιών ανάθεσης που θα διενεργηθούν από την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.), ως Ε.Κ.Α.Α. της παρ. 1 γ) του άρθρου 41 του ν. 4412/2016, για τα έτη 2021-2022 για την κάλυψη των αναγκών των φορέων του άρθρου 7 του ν. 4865/2021», με τις προαναφερόμενες παρατηρήσεις , επισημάνσεις, νομοτεχνικές διορθώσεις και βελτιώσεις κατά τα προπαρατιθέμενα.
Αθήνα, 16 Μαρτίου 2022
ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ
Ο Αντιπρόεδρος
Αδάμ Καραγλάνης