Διοικητικό Έγγραφο

Αριθ. Πρωτ.: ΔΕΠΙΚ 1060628 ΕΞ 2024
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Γ΄- ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΩΝ
ΘΕΜΑΤΩΝ
Αθήνα , 27/05/2024 - 15:48
Ταχ. Δ/νση : Καρ.Σερβίας 8
ΠΡΟΣ :
Υπουργείο Εθνικής
Οικονομίας και Οικονομικών
Υπηρεσία Συντονισμού
Γραφείο Νομικών και
Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
(Χαρ. Τρικούπη 6-10)
ΚΟΙΝ:
1. Γραφείο Διοικητή ΑΑΔΕ
2. Γενική Διεύθυνση
Φορολογίας (ΓΔΦ)
Ταχ. Κώδ. : 10562 Αθήνα
Τηλέφωνο : 2103375877
E-Mail : media_vouli@aade.gr
Url : www . aade . gr
Θέμα: Απάντηση στη με αρ. πρωτ. 1871/20.05.2024 αναφορά κοινοβουλευτικού ελέγχου με θέμα: «Υποστήριξη των εργαζόμενων μητέρων»
Σχετ: Το με αρ. πρωτ. 70223 ΕΞ 2024/ΥΠΟΙΚ 21.05.2024 έγγραφο του Γραφείου Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
Σε απάντηση στη με αρ. πρωτ. 1871/20.05.2024 αναφορά κοινοβουλευτικού ελέγχου, η οποία διαβιβάστηκε στην ΑΑΔΕ με το ανωτέρω σχετικό έγγραφο, σας γνωρίζουμε, ως προς τα τιθέμενα σε αυτή ζητήματα αρμοδιότητας της Γενικής Διεύθυνσης Φορολογίας, τα ακόλουθα:
Ι. Για την είσπραξη των ληξιπροθέσμων οφειλών προς το Δημόσιο, με τις διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του ΚΕΔΕ (Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων - ν.4978/2022, Α΄190) και του άρθρου 47 παρ. 1 του ΚΦΔ (Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας - ν.5104/2024, Α΄58) σε συνδυασμό με την Δ.ΟΡΓ.Α 1065199 ΕΞ 2022/20.07.2022 (Β΄3886) απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, προβλέπεται ότι ο αρμόδιος Προϊστάμενος ΔΟΥ, ΚΕΒΕΙΣ, ΚΕΜΕΕΠ, ΚΕΦΟΜΕΠ, ΕΜΕΙΣ κλπ, έχει την υποχρέωση να επιδιώξει την είσπραξή τους, καθώς και τη διακοπή της παραγραφής τους, ανεξάρτητα από την αιτία προέλευσης αυτών, λαμβάνοντας όλα τα προβλεπόμενα αναγκαστικά, και λοιπά μέτρα κατά των οφειλετών για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, μεταξύ των οποίων και η κατάσχεση στα χέρια τρίτων.
Επίσης, με τη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 4 του ΚΕΔΕ σε συνδυασμό με την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ. Α. 1065199 ΕΞ 2022/20.07.2022 (Β΄3886) απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, παρέχεται στον αρμόδιο για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής Προϊστάμενο ΔΟΥ, ΚΕΒΕΙΣ, ΚΕΜΕΕΠ, ΚΕΦΟΜΕΠ, ΕΜΕΙΣ κλπ, η ευχέρεια, μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη, να περιορίσει με αιτιολογημένη απόφασή του το ποσό ή ποσοστό της κατάσχεσης στα χέρια τρίτων που του επιβλήθηκε υπό προϋποθέσεις, όπως ορίζονται στις ΠΟΛ. 1092/2014 και ΠΟΛ 1146/2017 εγκυκλίους και εφόσον το Πιστωτικό Ίδρυμα δεν έχει ακόμα αποδώσει το ποσό στη Φορολογική Διοίκηση. Αλλά και ανεξάρτητα από τη συνδρομή των προϋποθέσεων, δύναται να εξετάζονται και εξαιρετικές περιπτώσεις, όταν ο οφειλέτης προσκομίζει έγγραφα που αποδεικνύουν την αναγκαιότητα περιορισμού της κατάσχεσης λόγω ειδικών συνθηκών (π.χ. σοβαρά προβλήματα υγείας αυτού ή μελών της οικογένειας του, ανεργία κλπ).
ΙΙ. Ειδικότερα, για τα προνοιακά ή άλλα «κοινωνικά» επιδόματα και βοηθήματα, εφαρμόζεται από τη Φορολογική Διοίκηση η ΠΟΛ. 1146/2017 εγκύκλιος (που συμπλήρωσε την ΠΟΛ. 1092/2014) περί περιορισμού των κατασχέσεων στα χέρια τρίτων. Σε αυτήν προβλέπεται ο περιορισμός, με απόφαση του αρμόδιου Προϊσταμένου, μετά από σχετική αίτηση του οφειλέτη-δικαιούχου του επιδόματος/ βοηθήματος, της κατάσχεσης που επιβλήθηκε σε τραπεζικό λογαριασμό, ανεξάρτητα από το εάν αυτός έχει δηλωθεί ως ακατάσχετος ή όχι, ώστε να αποδεσμεύεται το σύνολο του δεσμευθέντος ποσού επιδόματος/βοηθήματος, εφόσον κατά την κείμενη νομοθεσία το συγκεκριμένο επίδομα/βοήθημα προβλέπεται ρητά ως ακατάσχετο.
ΙΙΙ. Ως προς το ακατάσχετο των τραπεζικών λογαριασμών, στο άρθρο 33 παρ. 2 του ΚΕΔΕ, προβλέπεται το ακατάσχετο των καταθέσεων σε πιστωτικά ιδρύματα για έναν και μοναδικό ατομικό ή κοινό λογαριασμό σε ένα μόνο πιστωτικό ίδρυμα για κάθε φυσικό πρόσωπο, μέχρι το ποσό των χιλίων διακοσίων πενήντα (1.250) ευρώ μηνιαίως. Για δε την εφαρμογή της διάταξης αυτής απαιτείται η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης στο πληροφοριακό σύστημα της Φορολογικής Διοίκησης, με την οποία γνωστοποιείται από το φυσικό πρόσωπο ο μοναδικός ακατάσχετος τραπεζικός λογαριασμός (σχετ. ΠΟΛ. 1222/2015 & ΠΟΛ. 1182/2014).
Σχετικά δε με τα ακατάσχετα επισημαίνεται ότι αυτά πρέπει να προβλέπονται από ρητή διάταξη νόμου, καθώς δυσχεραίνουν ουσιαστικά ή ακόμα και αποκλείουν την παροχή έννομης προστασίας στον δανειστή στο στάδιο της αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι δε διατάξεις που προβλέπουν ακατάσχετα αποτελούν εξαιρετικό και στενά ερμηνευτέο δίκαιο.
Απαιτήσεις συνεπώς που εξαιρούνται από την κατάσχεση είναι αποκλειστικά εκείνες που προβλέπονται ευθέως στον νόμο ως τέτοιες (ακατάσχετες), σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 982 ΚΠολΔ και 33 ΚΕΔΕ ή από ειδικές διατάξεις νόμων που δηλώνουν τη σαφή επιλογή του νομοθέτη για το ακατάσχετο.
Σημειώνεται τέλος ότι, η Φορολογική Διοίκηση λαμβάνει τα ποσά που της αποδίδουν τα Πιστωτικά Ιδρύματα με βάση τη θετική δήλωσή τους ως τρίτων, κατά το άρθρο 34 του ΚΕΔΕ σε συνδυασμό με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 985 ΚΠολΔ. Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, όταν επιβάλλεται κατάσχεση στα χέρια Πιστωτικού Ιδρύματος, το Πιστωτικό Ίδρυμα είναι εκείνο που πρέπει να δηλώσει εάν υφίσταται στα χέρια του ακατάσχετη απαίτηση, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις εν λόγω διατάξεις. Αυτή η δήλωση τρίτου είναι εξώδικη διαδικαστική πράξη και συνεπώς δεν μπορεί να ανακληθεί.
IV. Λοιπά ζητήματα που τίθενται στην εν λόγω αναφορά, καθώς και θέματα που σχετίζονται με την τροποποίηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητες των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ και εξετάζονται αρμοδίως.
ΜΕ ΕΝΤΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΤΗ
Η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Επικοινωνίας
Γεωργία Τσέτσου