Διοικητικό Έγγραφο

Αριθ. Πρωτ.:2263.1-14/43073/2024
ΑΔΑ 62Α04653ΠΩ-ΑΑ6
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ & ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΑΡΧΗΓΕΙΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ-
ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΤΟΦΥΛΑΚΗΣ
ΚΛΑΔΟΣ B’ (ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ)
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
-ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ-
Πειραιάς, 11 Ιουνίου 2024
ΠΡΟΣ: ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΠΙΝΑΚΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
ΤΜΗΜΑ Γ’ (ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ)
ΚΛΑΔΟΣ Γ’ (ΕΛΕΓΧΟΥ ΠΛΟΙΩΝ)
Δ/ΝΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ ΠΛΟΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ Γ’ (ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ & ΦΟΡΤΙΩΝ)
Ταχ. Διεύθυνση : Ακτή Βασιλειάδη
Πύλη Ε1, Λιμάνι Πειραιά
Ταχ. Κώδικας : 185 10, Πειραιάς
Πληροφορίες : Πλωτάρχης ΛΣ (Τ) ΠΕΤΡΑΚΗΣ Δημήτριος,
Μ.Π.Υ. ΑΓΓΕΛΟΥ Σοφία
Τηλ. : 2131371304, 2131371872
e-mail : dipthap@hcg.gr , epruf@yen.gr
ΘΕΜΑ: «Γνωστοποίηση έκδοσης οδηγιών του ΙΜΟ που σχετίζονται με την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης για τον Έλεγχο και Διαχείριση του Έρματος και των Ιζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, 2004».
Σχετ.: α) ν. 4470/2017 (ΦΕΚ 65 Α’) “Κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης για τον Έλεγχο και Διαχείριση του Έρματος και των Ιζημάτων που προέρχονται από τα Πλοία, 2004 και άλλες διατάξεις”, όπως ισχύει.
β) H υπό στοιχεία MEPC.387(81) απόφαση ΙΜΟ με θέμα “Interim guidance on the application of the BWM convention to ships operating in challenging water quality conditions”.
γ) H υπό στοιχεία BWM.2/Circ.82 εγκύκλιος ΙΜΟ με θέμα “Guidance for the temporary storage of treated sewage and/or grey water in ballast water tanks”.
A. Προσωρινές οδηγίες για την εφαρμογή της Δ.Σ. BWM σε πλοία που επιχειρούν σε συνθήκες ρυπασμένων υδάτων ή υδάτων αμφιβόλου ποιότητας (εφεξής CWQ)
1. Γνωρίζεται ότι, κατόπιν εκτενών εργασιών που έλαβαν χώρα σε μεγάλο αριθμό προηγούμενων Συνόδων της, η Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO/MEPC), κατά την προσφάτως ολοκληρωθείσα 81η Σύνοδό της (18-22.03.24), οριστικοποίησε και υιοθέτησε “Προσωρινές οδηγίες για την εφαρμογή της Δ.Σ. BWM σε πλοία που επιχειρούν σε συνθήκες ρυπασμένων υδάτων ή υδάτων αμφιβόλου ποιότητας” {(β) σχετική}, η οποία επισυνάπτεται στο παρόν έγγραφο προς πληρέστερη ενημέρωσή σας.
2. Αυτές οι οδηγίες εκδόθηκαν με γνώμονα την υποβοήθηση για συμμόρφωση των πλοίων με το πρότυπο του Κανονισμού Δ-2 του Παραρτήματος της Δ.Σ. BWM στις περιπτώσεις όπου, τα εγκεκριμένου τύπου Συστήματα Διαχείρισης Έρματος (εφεξής ΣΔΕ), αν και έχουν εγκατασταθεί, λειτουργούν και συντηρούνται ορθά, σε συνθήκες CWQ αντιμετωπίζουν λειτουργικούς περιορισμούς ή απόκλιση από τις πρότυπες λειτουργικές απαιτήσεις τους, με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η συνέχιση της ομαλής λειτουργίας τους.
3. Οι εν λόγω οδηγίες απευθύνονται σε:
• Πλοία που υποχρεούνται στην εφαρμογή του προτύπου του Κανονισμού Δ-2, συμφώνως του Κανονισμού Β-3 του Παραρτήματος της ΔΣ BWM,
• Ναυτιλιακές Αρχέςπου εγκρίνουν Σχέδια Διαχείρισης Έρματος συμφώνως του Κανονισμού Β-1
του Παραρτήματος της ΔΣ BWM και εφαρμόζουν τα άρθρα 13και 14 αυτής,
• Κράτη Λιμένα
που εφαρμόζουν τα άρθρα 8, 9και 10 της ΔΣ BWM, και
• Κατασκευαστές ΣΔΕπου καθορίζουν διαδικασίες αντιμετώπισης προβλημάτων στα Εγχειρίδια Λειτουργίας, Συντήρησης και Ασφάλειας σύμφωνα με την παράγραφο 4.8 του Κώδικα για την Έγκριση των Συστημάτων Διαχείρισης Έρματος (BWMS Code).
4. Τα προτεινόμενα βήματα διαχείρισης αφορούν σε αποκατάσταση ή διατήρηση της αποτελεσματικής λειτουργίας του ΣΔΕ όταν επιχειρεί σε συνθήκες CWQ, συμπεριλαμβανομένης της αλληλουχίας διαδικασιών για την αναγνώριση των επιμέρους περιπτώσεων όπου ένα ΣΔΕ καθίσταται μη λειτουργικό, των ενεργειών για την αποφυγή, ει δυνατόν, της παράκαμψης του έρματος από το ΣΔΕ ως εναλλακτικής λύσης (εφεξής bypass), των βημάτων για την αποκατάσταση λειτουργίας ενός ΣΔΕ μετά από bypass, των βημάτων για τη συμμόρφωσή του με το πρότυπο απόρριψης Δ-2, καθώς και των βασικών αρχών για τον προγραμματισμό, τη διενέργεια σχετικών εγγραφών και την κοινοποίηση των σχετικών με το θέμα πληροφοριών στις αρμόδιες Αρχές. Τέλος, το εγκεκριμένο - από την Αρχή της Σημαίας ή τον εξουσιοδοτημένο Α.Ο. - Σχέδιο Διαχείρισης Έρματος του πλοίου (BWMP) πρέπει να περιγράφει την εξειδικευμένη για το πλοίο λειτουργία σε συνθήκες CWQ, με βάση την παρ. 50 της (β) σχετικής.
5. Επισημαίνεται ως γενική αρχή η αποφυγή από το πλοίο της επιλογής της παράκαμψης του έρματος από το ΣΔΕ, καθώς και η διάκριση μεταξύ:
• της Εκ των υστέρων παράκαμψης (Reactive bypass), που δύναται να εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια ερματισμού αφού διαπιστωθεί ότι το ΣΔΕ κινδυνεύει να φτάσει τα λειτουργικά του όρια ή ότι αδυνατεί να λειτουργήσει στις δεδομένες συνθήκες και για την οποία δεν απαιτείται η προηγούμενη έγκριση από την Αρχή της Σημαίας του πλοίου ή το αντίστοιχο Κράτος Λιμένα. Στις περιπτώσεις αυτές, πρέπει να ενημερώνεται το Κράτος Λιμένα στο οποίο πρόκειται να απορριφθεί το έρμα πριν την άφιξη του πλοίου.
• της Προληπτικής παράκαμψης (Pre-emptive bypass), η οποία δύναται να εφαρμόζεται πριν ή κατά τη διάρκεια ερματισμού, εν όψει της αναμενόμενης δυσλειτουργίας του ΣΔΕ σε συνθήκες CWQ, η οποία όμως δεν αποτελεί ενδεδειγμένη λύση και εφαρμόζεται μόνο σε απολύτως αναγκαίες περιπτώσεις, κατόπιν έγκρισης από την Αρχή της Σημαίας του πλοίου και του αντίστοιχου Κράτους Λιμένα, σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις της παρ. 52 της (β) σχετικής.
6. Στα προσαρτήματα των εν λόγω οδηγιών περιλαμβάνονται:
• Παράδειγμα διαδικασίας απολύμανσης των δεξαμενών έρματος, και
• Σχέδιο Διαγραμμάτων Διαδικασιών για πλοία ερματίζουν σε περιοχές με CWQ.
7. Στο σημείο αυτό, επισημαίνεται ο προσωρινός χαρακτήρας των εν λόγω οδηγιών {MEPC.387(81)}, δεδομένου ότι το θέμα συνεχίζει να αποτελεί μέρος του σχεδίου αναθεώρησης της ΔΣ BWM (Convention Review Plan) και αναμένεται να αντιμετωπιστεί περαιτέρω με τη λήξη της περιόδου αναθεώρησης της Σύμβασης κατά την MEPC 85 (το Φθινόπωρο του 2026), μέσω της υιοθέτησης τροποποιήσεων της εν λόγω Σύμβασης.
8. Επιπρόσθετα, διευκρινίζεται ότι οι παρούσες οδηγίες δεν αφορούν σε περιπτώσεις όπου ένα ΣΔΕ καθίσταται μη λειτουργικό για λόγους που δεν σχετίζονται με συνθήκες CWQ, ή που η ανεπαρκής απόδοση του ΣΔΕ οφείλεται σε μη ορθή εγκατάσταση, λειτουργία ή συντήρησή του. Τέτοιες περιπτώσεις συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση, σε συνεργασία με την Αρχή της Σημαίας του πλοίου και τα εμπλεκόμενα Κράτη Λιμένα σύμφωνα με τις υφιστάμενες οδηγίες της υπό στοιχεία BWM.2/Circ.62εγκυκλίου του ΙΜΟ, όπως τυχόν τροποποιηθούν.
Β. Οδηγίες για την προσωρινή αποθήκευση επεξεργασμένων λυμάτων και/ή grey water σε δεξαμενές έρματος
9. Επιπρόσθετα, γνωρίζεται ότι - σε συνέχεια ολοκλήρωσης των εργασιών της MEPC 81 - εκδόθηκε εγκύκλιος του IMO σχετικά με “Οδηγίες για την προσωρινή αποθήκευση επεξεργασμένων λυμάτων και/ή grey water (εφεξής TS/GW) σε δεξαμενές έρματος” {(γ) σχετική}, η οποία επίσης επισυνάπτεται στο παρόν έγγραφο προς πληρέστερη ενημέρωσή σας.
10. Οι εν λόγω οδηγίες εκδόθηκαν με γνώμονα την παροχή μιας διαδικασίας περί προσωρινής αποθήκευσης TS/GW σε δεξαμενές έρματος, στις περιπτώσειςπλοίων που δραστηριοποιούνται σε περιοχές των οποίων τα Παράκτια Κράτη (Coastal States) απαγορεύουν την απόρριψη TS/GW λόγω τοπικών/εθνικών ειδικών κανονισμών, πέραν των συναφών διατάξεων που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα IV της ΔΣ MARPOL, και δεν διαθέτουν αποκλειστικές δεξαμενές με επαρκή χωρητικότητα για την αποθήκευση των υδάτων αυτών (TS/GW) ή που η εγκατάσταση τέτοιων δεξαμενών είναι μη εφαρμόσιμη.
11. Με βάση αυτές τις οδηγίες, ένα πλοίο ως ανωτέρω, δύναται, κατόπιν έγκρισης από την Αρχή της Σημαίας του, να αποθηκεύει TS/GW σε συγκεκριμένες δεξαμενές έρματος. Η ανάμιξη έρματος (Ballast Water - BW) με TS/GW στην ίδια δεξαμενή έρματος πρέπει να αποφεύγεται.
12. Η εν λόγω διαδικασία περιλαμβάνει βήματα, τα οποία πρέπει επιγραμματικά να βασίζονται στις ακόλουθες αρχές:
• Η απόρριψη έρματος και ιζημάτων πρέπει να είναι σε συμμόρφωση με τη ΔΣ BWM,
• Η απόρριψη TS πρέπει να είναι σε συμμόρφωση με τo Παράρτημα IV της ΔΣ MARPOL και τυχόν τοπικές απαιτήσεις,
• Η αντοχή της γάστρας και η ευστάθεια του πλοίου δεν πρέπει να διακυβεύονται,
• Στις περιπτώσεις όπου λαμβάνει χώρα προσωρινή αποθήκευση TS/GW σε δεξαμενές έρματος, στο πλοίο πρέπει να διενεργούνται περιοδικές επιθεωρήσεις των επιχρισμάτων των εσωτερικών τοιχωμάτων των δεξαμενών έρματος και να λαμβάνονται κατάλληλα μέτρα κατά τυχόν επιπτώσεων από την εν λόγω πρακτική.
• Λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή επιμόλυνσης του δικτύου έρματος και των δεξαμενών με τυχόν υπολείμματα TS/GW, αλλά και την αποφυγή ατυχηματικών απορρίψεων TS/GW σε περιοχές υπό απαγόρευση. Διενεργούνται επίσης οι απαραίτητες διαδικασίες για την προηγούμενη απομάκρυνση τυχόν ποσοτήτων έρματος από τις εν λόγω δεξαμενές, πλήρης καθαρισμός τους και απομάκρυνση των ιζημάτων τους σε συμμόρφωση με την παρ. 1.3 του Μέρους Α των Κατευθυντήριων Οδηγιών της Απόφασης MEPC.127(53), όπως ισχύει.
• Για την επαναφορά στην πρότερη χρήση, εφαρμόζονται αντίστοιχες διαδικασίες καθαρισμού των δεξαμενών και του δικτύου σωληνώσεων και αντλιών, σύμφωνα με την παρ. 12 της (γ) σχετικής.
• Το Σχέδιο Διαχείρισης Έρματος (BWMP) του πλοίου θα πρέπει να περιλαμβάνει μια εξειδικευμένη διαδικασία “αλλαγής χρήσης” δεξαμενών έρματος για τις ανάγκες προσωρινής αποθήκευσης TS/GW και αντιστρόφως, συμπεριλαμβανομένου του αντλητικού συστήματος και των σωληνώσεων που σχετίζονται με τις εν λόγω δεξαμενές έρματος, περιλαμβάνοντας ειδικές οδηγίες επί του τρόπου διενέργειας καθαρισμού και απολύμανσης των δεξαμενών, του αντλητικού συστήματος και των σωληνώσεων, πριν και μετά την αλλαγή της χρήσης.
• Οι δεξαμενές έρματος που προορίζονται για το σκοπό της προσωρινής αποθήκευσης TS/GW πρέπει να είναι συγκεκριμένες και να αναφέρονται στο BWMP,
• Στο Βιβλίο Έρματος πρέπει να γίνεται εγγραφή υπό τον κατάλληλο κωδικό που σχετίζεται στις πρόσθετες λειτουργικές διαδικασίες και γενικά παρατηρήσεις που να περιέχουν τις λεπτομέρειες όπως αναφέρονται στα παραδείγματα 22 και 23 της εγκυκλίου BWM.2/Circ.80 του ΙΜΟ. Στο σημείο αυτό, επισημαίνεται ότι η εγκύκλιος BWM.2/Circ.80 αφορά στον μορφότυπο του Βιβλίου Έρματος που θα τηρείται υποχρεωτικά από τα υπόχρεα πλοία από την 01-02-2025 και έκτοτε.
Γ. Συμβουλευτικός χαρακτήρας των εν λόγω οδηγιών
13. Στο σημείο αυτό επισημαίνεται ότι οι εν λόγω οδηγίες είναι συμβουλευτικού χαρακτήρα και δεν αποτελούν μέρος της ΔΣ BWM. Έχουν ωστόσο εκδοθεί από τον ΙΜΟ, με γνώμονα την υποβοήθηση των, κατά περίπτωση, ενδιαφερομένων μερών (πλοιοκτητών, διαχειριστών, Κρατών Σημαίας, Κρατών Λιμένα, κατασκευαστών, κ.α.) ως προς τα δύο αυτά θέματα, δεδομένου ότι έχουν απασχολήσει και συνεχίζουν να απασχολούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία και σχετίζονται άμεσα με την εφαρμογή της Σύμβασης. Ως εκ τούτου, για την ομοιόμορφη αντιμετώπιση των ειδικών περιπτώσεων για τις οποίες έχουν αναπτυχθεί, κρίνεται σκόπιμο όπως όλα τα εμπλεκόμενα μέρη μεριμνούν για την ανάλογη υιοθέτησή τους.
Δ. Γνωστοποίηση των εν λόγω οδηγιών
14. Διευθύνσεις ΥΝΑΝΠ/Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ./Κλάδου Γ’ (Ελέγχου πλοίων) παρακαλούνται για την ενημέρωση και τις τυχόν ενέργειές τους στο πλαίσιο αρμοδιοτήτων τους.
15. ΚΛ/Χ-Λ/Χ παρακαλούνται για την ενημέρωσή τους επί του περιεχομένου του παρόντος εγγράφου και των επισυναπτόμενων σε αυτό οδηγιών του ΙΜΟ, ενημερώνοντας σχετικά και τις Λιμενικές Αρχές υπαγωγής τους.
16. Έδρες Ναυτιλιακών Ακολούθων παρακαλούνται για την ενημέρωσή τους επί του περιεχομένου του παρόντος εγγράφου και των επισυναπτόμενων σε αυτό οδηγιών του ΙΜΟ.
17. Αναγνωρισμένοι Οργανισμοί παρακαλούνται για την ενημέρωση και τις δικές τους ενέργειες.
18. ΠΕ.ΔΙ.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. που κοινοποιείται το παρόν παρακαλούνται για την ενημέρωσή τους.
19. Ενώσεις που κοινοποιείται το παρόν παρακαλούνται για την ενημέρωση των μελών τους.
Συν: τα ανωτέρω (β) και (γ) σχετικά (συν. σελ. 27)
Ο Α’ ΥΠΑΡΧΗΓΟΣ
ΑΝΤΙΝΑΥΑΡΧΟΣ ΛΣ ΡΕΪΖΗΣ Δρόσος
ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ
Ι. ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΠΡΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
1. ΔΕΠ - ΔΕΔΑΠΛΕ - ΔΚΕΟ
2. ΚΛ/Χ-Λ/Χ
3. Έδρες Ναυτιλιακών Ακολούθων
4. AMERICAN BUREAU OF SHIPPING (ABS) (abspiraeus@eagle.org)
5. BUREAU VERITAS SA (BV) (grc_cpi@gr.bureauveritas.com)
6. CHINA CLASSIFICATION SOCIETY (CCS) (at@ccs-eu.com)
7. DNV AS (DNV) (piraeus@dnv.com)
8. LLOYD’S Register Group Limited (LR) (piraeus@lr.org)
9. KOREAN REGISTER (KR) (athens@krs.co.kr)
10. NIPPON KAIJI KYOKAI (ClassNK) (pr@classnk.or.jp)
11. RINA SERVICES S.p.A. (RINA) (piraeus.office@rina.org)
12. POLISH REGISTER OF SHIPPING (PRS) (pir@prs.pl)
ΙΙ. ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ΠΡΟΣ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
1. 1η, 2η, 3η, 4η, 5η, 6η, 7η, 8η, 9η ΠΕ.ΔΙ.ΛΣ -ΕΛ.ΑΚΤ.
2. ΝAYTIKO ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΝΕΕ) (nee@nee.gr , hcs@nee.gr)
3. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΝΑΥΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ (ΠΝΟ) (gram@pno.gr)
4. ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ (ΕΕΕ) (ugs@ugs.gr)
5. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (HELMEPA) (helmepa@helmepa.gr)
6. ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΠΙΒΑΤΗΓΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (ΣΕΕΝ) (seen@seen.org.gr)
7. ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΜΙΚΡΩΝ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΝ (ΕΕΝΜΑ) (eenma@shortsea.gr)
8. ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (ΕΕΚΦΝ) (info@cruise-union.com)
9. ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ (ΤΕΕ) (tee@central.tee.gr)
10. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΕΕΝΣ) (μέσω ΕΝΑ ΛΟΝΔΙΝΟΥ)
11. ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ (Ε.Β.Ε.Π.)(evep@pcci.gr)
12. ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ΕΛ.Ι.Ν.Τ) (info@elint.org.gr)
13. ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΝΑΥΠΗΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (Σ.Δ.Ν.Μ.Ε) (naval@tee.gr)
14. ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ (ΕΛΚΕΘΕ) (hcmr-info@hcmr.gr)
15. ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΟΝΠΕ) (onpe@onpe.gr)
16. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ (ΕΝΩΣΗ) ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ
ΛΙΜΕΝΑ (psapu@psapu.gr)
17. ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ (ΣΩ.Ν.Π.Α.Π) (info@sonpap.gr)
ΙΙΙ. ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ
1. Γρ. κ. ΥΝΑΝΠ (υ.τ.α.)
2. Γρ. κ. ΓΓΝΛ (υ.τ.α.)
3. Γρ. κ. Α/Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. (υ.τ.α.)
4. Γρ. κ. Α’ Υ/Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ
5. Γρ. κ.κ. ΔΚΒ’ - ΔΚΓ’
6. ΔΙΜΕΚΑΠ-ΔΑΝ-ΔΠΝ-ΔΙΛΙΚΥΠ-ΔΛΠ-ΔΙΝΕΔ-ΔΙΝΕΘΑΤ