Διοικητικό Έγγραφο

Γνώμη ΡΑΑΕΥ υπ’ αριθμ. 4/2024
ΑΔΑ 984ΙΙΔΞ-Ω43
PAAEY
ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ & ΥΔΑΤΩΝ
Πειραιώς 132, 118 54 Αθήνα
Τηλ.:210-3727400
E-mail: info@raaey.gr
Web: www.raaey.gr
«Ανταποδοτικά τέλη υπέρ ΡΑΑΕΥ, βάσει του άρθρου 38 του Ν. 4001/2011»
Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων
Κατά την τακτική συνεδρίασή της στην έδρα της, στην Αθήνα, στις 7 Νοεμβρίου 2024 και
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α’179/22.08.2011), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, και ιδίως του άρθρου 38.
2. Τις διατάξεις του ν. 4819/2021 «Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων - Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές πολεοδομικές, ενεργειακές και συναφείς επείγουσες ρυθμίσεις», όπως ισχύει, και ιδίως του άρθρου 38.
3. Τις διατάξεις του ν. 5037/2023 «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής - Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των Οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 - Ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του περιβάλλοντος» (ΦΕΚ Α΄ 78/28.03.2023), όπως ισχύει, και ιδίως των άρθρων 1-23.
4. Τις διατάξεις του ν. 4685/2020 «Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών 2018/844 και 2019/692 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 92), όπως ισχύει, και ιδίως του άρθρου 16.
5. Τις διατάξεις του ν. 4602/2019 «Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της Χώρας, σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, ιδιοκτησιακός διαχωρισμός δικτύων διανομής φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 45/09.03.2019), όπως ισχύει, και ιδίως του άρθρου 54.
6. Τις διατάξεις του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024 – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 184/23/09/2020) και ιδίως την παρ. 1 του άρθρου 64, όπως ισχύει.
7. Τις διατάξεις του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 129/27.06.2006), όπως ισχύει.
8. Τον Κανονισμό ΕΕ υπ’ αριθμ. 347/2013 σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές, την κατάργηση της απόφασης αριθ. 1364/2006/ΕΚ και την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΚ) αριθ. 713/2009, (ΕΚ) αριθ. 714/2009 και (ΕΚ) αριθ. 715/2009.
9. Την υπ’ αριθμ. οικ.178065/2018 υπουργική απόφαση «Κανονισμός Αδειών Φυσικού Αερίου» (ΦΕΚ Β’ 3430/17.08.2018).
10. Την υπ’ αριθμ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ.120/543/οικ.20506/2012 υπουργική απόφαση «Έκδοση του πρώτου μέρους του Κανονισμού Αδειών “Άδεια Προμήθειας και Εμπορίας Ηλεκτρικής Ενέργειας” κατ’ εφαρμογή του άρθρου 135 του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α’ 179)» (ΦΕΚ Β’ 2940/05.11.2012).
11. Την υπ’ αριθμ. ΥΑΠΕ/Φ1/14810/2011 υπουργική απόφαση «Κανονισμός Αδειών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας με χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και μέσω Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.)» (ΦΕΚ Β’ 2373/25.10.2011).
12. Την υπ’ αριθμ. Δ1/Α/5816/2010 υπουργική απόφαση «Κανονισμός Μητρώου Χρηστών ΕΣΦΑ» (ΦΕΚ Β’ 451/16.04.2010).
13. Την υπ’ αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 κοινή υπουργική απόφαση «Καθορισμός τελών άσκησης δραστηριότητας στο τομέα της ενέργειας, που αποτελούν πόρους την Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας» (ΦΕΚ Β’ 43/22.01.2001).
14. Την υπ’ αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/ΟΙΚ.9914/2001 κοινή υπουργική απόφαση “Τροποποίηση της Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 «Καθορισμός τελών άσκησης δραστηριότητας στο τομέα της ενέργειας, που αποτελούν πόρους την Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας»” (ΦΕΚ Β΄ 701/05.06.2001).
15. Την υπ’ αριθμ. Δ5-ΗΛ/Β/Φ1/οικ.17951/2000 υπουργική απόφαση «Κανονισμός Αδειών Παραγωγής και Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας» (ΦΕΚ Β’ 1498/08.12.2000).
16. Την υπ’ αριθμ. 640/2018 Απόφαση της ΡΑΕ «Σχετικά με τη διαδικασία χορήγησης άδειας για την άσκηση της δραστηριότητας Εκπροσώπησης παραγωγών Α.Π.Ε. στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας» (ΦΕΚ Β’ 3410/10.08.2018).
17. Την υπ’ αριθμ. 201/2019 Απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΕ, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 38 του νόμου 4001/2011».
18. Την υπ’ αριθμ. 6/2019 Γνωμοδότηση ΡΑΕ με θέμα «Ανταποδοτικά τέλη υπέρ ΡΑΕ, βάσει της παρ. 4 του άρθρου 38 του Ν. 4001/2011».
19. Τη μελέτη του Συμβούλου Grant Thornton Business Solutions Α.Ε. κατόπιν σχετικής ανάθεσης της ΡΑΑΕΥ (Υπ΄αριθμ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ι-368574/23.02.2024).
20. Τη γνωμοδότηση του καθηγητή κ. Φ. Σπυρόπουλου, κατόπιν σχετικής ανάθεσης της ΡΑΑΕΥ (Υπ΄αριθμ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ι-369780/15.03.2024).
21. Την υπ. αριθμ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ο-108512/23-02-2024 επιστολή της ΡΑΑΕΥ προς το ΥΠΕΝ με θέμα «Μεθοδολογία υπολογισμού των Ανταποδοτικών Τελών της Αρχής».
22. Την υπ. αριθμ. 136/2024 Απόφαση της ΡΑΑΕΥ με θέμα «Αναπροσαρμογή ετήσιων ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΑΕΥ για το έτος 2024» (ΦΕΚ Β΄2388/22.04.2024).
23. Τα σχόλια που υποβλήθηκαν κατά τη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η ΡΑΑΕΥ στο διάστημα 23.02-08.03.2024, ήτοι την υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ι-369424/08.03.2024 επιστολή της εταιρείας ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε.
24. Την υπ’ αριθμ. 138/2024 Απόφαση ΡΑΑΕΥ με θέμα «Μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΑΕΥ, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 38 του νόμου 4001/2011» (ΦΕΚ Β’ 2722/10.05.2024).
25. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού καθώς και του προϋπολογισμού της ΡΑΑΕΥ.
Σκέφθηκε ως εξής
Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011:
«1. Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της, η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.) εισπράττει ως πόρους αυτής:(α) Ανταποδοτικά τέλη που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις του τομέα της ενέργειας και ειδικότερα:(αα) Εφάπαξ τέλη για την επεξεργασία, έκδοση γνωμοδότησης ή απόφασης επί των αιτήσεων που υποβάλλονται για τη χορήγηση ή τροποποίηση ή επέκταση ή ανανέωση άδειας ή την πιστοποίηση προς άσκηση των ενεργειακών δραστηριοτήτων του παρόντος, συμπεριλαμβανομένων και των αποφάσεων που εκδίδονται σύμφωνα με την παράγραφο 11 του άρθρου 132.(ββ) Ετήσια τέλη για την άσκηση των ενεργειακών δραστηριοτήτων που προβλέπονται στον παρόντα και της δραστηριότητας στον τομέα των υγρών καυσίμων.(β) Επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις, χρηματοδοτήσεις ερευνητικών προγραμμάτων και κάθε άλλο έσοδο που προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από διεθνείς οργανισμούς.(γ) Τα έσοδα από τα πρόστιμα του άρθρου 36. (δ) Ποσοστό επί του τέλους ταφής, το οποίο καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών.(ε) Ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, εξαιρουμένων των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων, το οποίο καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών».
Επειδή σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011: «Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από σύμφωνη γνώμη της ΡΑΑΕΥ, με βάση τον προϋπολογισμό της Αρχής και τη μεθοδολογία υπολογισμού της παραγράφου 3, καθορίζονται το ύψος των ανταποδοτικών τελών που επιβάλλονται υπέρ της ΡΑΑΕΥ, τα όργανα, ο τρόπος είσπραξης των τελών και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια».
Επειδή με την υπ’ αριθμ. 138/2024 Απόφαση ΡΑΑΕΥ «Μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΑΕΥ, σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 38 του νόμου 4001/2011» (ΦΕΚ Β’ 2722/10.05.2024), καθορίστηκε η μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών, λαμβάνοντας υπόψη:
• τον κύκλο εργασιών κάθε δραστηριότητας, βάσει του ποσοστού συμμετοχής της καθεμίας τόσο στην συνολική αγορά ενέργειας (σε αξία) όσο και στο συνολικό λειτουργικό κόστος της ΡΑΑΕΥ.
• το εύρος των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών και απασχόλησης της Αρχής, και ιδίως αυτών της χορήγησης και παρακολούθησης αδειών ή πιστοποίησης άσκησης της δραστηριότητας και της εποπτείας της αγοράς.
• την ελαχιστοποίηση της επιβάρυνσης των καταναλωτών, μέσω της ελαχιστοποίησης του λειτουργικού κόστους της Αρχής και
• την εξασφάλιση ισότιμης και αποτελεσματικής εισόδου των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις σχετικές αγορές, μέσω της χρήσης αντικειμενικών κριτηρίων στην επιβολή και κατανομή των τελών σε όλους τους συμμετέχοντες, ώστε το ύψος αυτών να μην είναι απαγορευτικό για όλους.
Επειδή και όσον αφορά στο εύρος των απαιτούμενων διοικητικών ενεργειών και απασχόλησης της Αρχής για τους κλάδους των Υδάτων και Αποβλήτων, κρίνεται σκόπιμο να επισημανθούν ιδίως: α) η εποπτεία και η παρακολούθηση της διαχείρισης αστικών αποβλήτων από τους εμπλεκόμενους φορείς, με σκοπό την αποτελεσματική και οικονομικά συμφέρουσα διαχείριση των αστικών αποβλήτων από τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (Φο.Δ.Σ.Α.), σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 5037/2023 και β) η εποπτεία και παρακολούθηση των υπηρεσιών ύδρευσης από τους παρόχους αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 5037/2023.
Επειδή η Αρχή θεωρεί ότι από την παρ. 1 του άρθρου 38, τα τέλη των κλάδων Ενέργειας, Υδάτων και Αποβλήτων χαρακτηρίζονται ανταποδοτικά, και επομένως εμπίπτουν στη διάταξη της παρ. 3 του ίδιου άρθρου. Για το λόγο αυτό τα τέλη των κλάδων Υδάτων και Αποβλήτων συμπεριλήφθηκαν στην εκεί προβλεπόμενη μεθοδολογία και ειδικότερα στην υπ΄ αριθμ. 138/2024 Απόφαση ΡΑΑΕΥ. Σημειώνεται σχετικώς ότι για την αποσαφήνιση του εν λόγω ζητήματος, η ΡΑΑΕΥ ζήτησε νομική γνωμοδότηση, η οποία υποβλήθηκε με το σχετικό 20 και καταλήγει ότι και τα τέλη των περιπτώσεων (δ) και (ε) του άρθρου 38 παρ. 1 είναι ανταποδοτικά και πρέπει να αποτελέσουν μέρος της ως άνω μεθοδολογίας.
Για τους ανωτέρω λόγους
Γνωμοδοτεί
Προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας:
α) για την έκδοση της απόφασης της παρ. 4 του άρθρου 38 του νόμου 4001/2011, ως προς το ύψος των ανταποδοτικών τελών που επιβάλλονται υπέρ της ΡΑΑΕΥ για τον κλάδο της Ενέργειας, τα όργανα, τον τρόπο είσπραξης των τελών και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.
β) για την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης των περιπτώσεων (δ) και (ε) της παρ. 1 του άρθρου 38 του νόμου 4001/2011 σε συνδυασμό με την παρ. 4 του ίδιου άρθρου, ως προς το ύψος των ανταποδοτικών τελών που επιβάλλονται υπέρ της ΡΑΑΕΥ για τους κλάδους των Υδάτων και Αποβλήτων, τα όργανα, τον τρόπο είσπραξης των τελών και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια.
Σκοπός
Σκοπός της παρούσας γνωμοδότησης είναι:
α) ο καθορισμός του ύψους των τελών που επιβάλλονται στους φορείς και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους κλάδους των Αποβλήτων, της Ενέργειας και των Υδάτων και τα οποία αποτελούν πόρους της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και
β) ο καθορισμός των οργάνων και της διαδικασίας είσπραξης των ανωτέρω τελών. Κατηγορίες τελών
Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων εισπράττει τα ακόλουθα ανταποδοτικά τέλη:
(α) Εφάπαξ τέλη για την επεξεργασία, έκδοση γνωμοδότησης ή απόφασης επί των αιτήσεων που υποβάλλονται για τη χορήγηση ή τροποποίηση ή επέκταση ή ανανέωση άδειας ή την πιστοποίηση, στους τομείς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου,
(β) Ετήσια τέλη στον τομέα ηλεκτρικής ενέργειας,
(γ) Ετήσια τέλη στον τομέα φυσικού αερίου,
(δ) Ετήσια τέλη στον τομέα των υγρών καυσίμων.
(ε) Ετήσια τέλη στον κλάδο Αποβλήτων,
(στ) Ετήσια τέλη στον κλάδο Υδάτων.
Υπόχρεα μέρη
Τα υπόχρεα μέρη για την απόδοση των ανταποδοτικών τελών της ΡΑΑΕΥ είναι τα ακόλουθα:
(α) Για τα εφάπαξ ανταποδοτικά τέλη, τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που αιτούνται κάθε μία από τις πράξεις του κλάδου Ενέργειας.
(β) Για τα ετήσια ανταποδοτικά τέλη στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ Α.Ε.).
(γ) Για τα ετήσια ανταποδοτικά τέλη στον τομέα του φυσικού αερίου, ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ Α.Ε.).
(δ) Για τα ετήσια ανταποδοτικά τέλη στον τομέα των υγρών καυσίμων, κάθε εταιρεία η οποία εισάγει υγρά καύσιμα, ήτοι υγραέρια, βενζίνες αυτοκινήτων, πετρέλαιο ντίζελ θέρμανσης και κίνησης και μαζούτ.
ε) Για τα ετήσια τέλη στον κλάδο Αποβλήτων, o Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.).
στ) Για τα ετήσια τέλη στον κλάδο Υδάτων, oι πάροχοι υπηρεσιών Ύδατος (εξαιρουμένων των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων) οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες ύδατος, είτε προς άλλους φορείς, είτε προς τελικούς χρήστες.
Ανταποδοτικά τέλη
Ι. Κλάδος Αποβλήτων
Τα ετήσια τέλη του κλάδου Αποβλήτων ορίζονται ως ποσοστό επί του τέλους ταφής, το οποίο προκύπτει από τον λόγο του προς ανάκτηση ποσού του κλάδου Αποβλήτων (ΤΠΑ) προς το συνολικό ύψος του τέλους ταφής, που αποδίδεται από τους υπόχρεους φορείς στον Ε.Ο.ΑΝ. βάσει του ν. 4819/2021, όπως ισχύει, ήτοι :
Το ποσοστό επί του τέλους ταφής καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών
Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών.
Το προκύπτον προς ανάκτηση ποσό του Κλάδου Αποβλήτων (ΤΠΑ) για το 2025, βάσει της
υπ’ αριθμ. 138/2024 Απόφασης ΡΑΑΕΥ (ΦΕΚ Β’ 2722/10.05.2024), που περιλαμβάνει την
μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΑΕΥ, ανέρχεται στο ποσό
των 3.024.500 €.
ΙΙ. Κλάδος Ενέργειας
Α. Τα εφάπαξ τέλη, που αφορούν :
1. Στον τομέα ηλεκτρικής ενέργειας, ορίζονται ως εξής:
ΠΙΝΑΚΑΣ
2. Στον τομέα φυσικού αερίου (Φ.Α.), ορίζονται ως εξής:
ΠΙΝΑΚΑΣ
Β. Το προκύπτον προς ανάκτηση ποσό του κλάδου Ενέργειας (ΤΠΕ) για το 2025, βάσει της υπ’ αριθμ. 138/2024 Απόφασης ΡΑΑΕΥ (ΦΕΚ Β’ 2722/10.05.2024), που περιλαμβάνει την μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΑΕΥ, ανέρχεται στο ποσό των 10.094.150 €.
1. Το ποσό ετησίου ανταποδοτικού τέλους που επιβάλλεται στους κατόχους άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ορίζεται στο ποσό των 8,60 € ανά Mwatt μέγιστης καθαρής ισχύος.
2. Το ποσό ετησίου ανταποδοτικού τέλους που επιβάλλεται στους κατόχους άδειας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε Πελάτες, ανάλογα με την συνολική ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας που απορρόφησαν από το Σύστημα ή από το Δίκτυο οι Πελάτες τους κατά το έτος 2024, ορίζεται στο ποσό των 0,065 € ανά απορροφώμενη MWh.
3. Το ποσό ετησίου ανταποδοτικού τέλους που επιβάλλεται στους έχοντες δικαίωμα εισαγωγής φυσικού αερίου ορίζεται στο ποσό των 0,48 € ανά χίλια κυβικά μέτρα.
Γ. Τα ετήσια ανταποδοτικά τέλη του τομέα των υγρών καυσίμων, που επιβάλλονται στους εισαγωγείς υγρών καυσίμων, κατά τη διαδικασία εκτελωνισμού των σχετικών προϊόντων και αφορούν υγραέρια, μαζούτ, βενζίνες, πετρέλαιο θέρμανσης και πετρέλαιο κίνησης, τα οποία καθορίζονται στη βάση της έως τώρα ισχύουσας ΚΥΑ και του ΦΕΚ Β΄2388/22.04.2024 για το έτος 2024, έχουν ως εξής:
Το μοναδιαίο ύψος των ανωτέρω ανταποδοτικών τελών αναπροσαρμόζεται ετησίως κατά το ποσοστό μεταβολής του μέσου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, όπως αυτός προσδιορίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ.
ΙΙΙ. Κλάδος Υδάτων
Τα ετήσια τέλη του κλάδου Υδάτων ορίζονται ως ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών των παρόχων υπηρεσιών ύδατος και προκύπτει από το λόγο του προς ανάκτηση ποσού του κλάδου Υδάτων (ΤΠΥ), προς τον συνολικό κύκλο εργασιών των ανωτέρω υπόχρεων μερών, ήτοι :
Στα υπόχρεα μέρη επιβάλλεται ετήσιο τέλος, υπολογιζόμενο ως ποσοστό επί του συνολικού κύκλου εργασιών, ως εξής:
Το ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, εξαιρουμένων των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων, καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών. Το προκύπτον προς ανάκτηση ποσό του κλάδου Υδάτων (ΤΠΥ) για το 2025, βάσει της υπ’ αριθμ. 138/2024 Απόφασης ΡΑΑΕΥ (ΦΕΚ Β’ 2722/10.05.2024), που περιλαμβάνει την μεθοδολογία υπολογισμού των ανταποδοτικών τελών υπέρ ΡΑΑΕΥ, ανέρχεται στο ποσό των 3.352.950 €.
Διαδικασία και όργανα είσπραξης
Α. Ετήσια ανταποδοτικά τέλη κλάδου Αποβλήτων
Για κάθε ημερολογιακό έτος, ο Ε.Ο.ΑΝ. υποβάλλει στη ΡΑΑΕΥ, έως την 30η Ιουνίου του επόμενου έτους, δήλωση σχετική με το ετήσιο συνολικό ύψος του τέλους ταφής υπογεγραμμένο από τον Διευθυντή Οικονομικού ή άλλον υπεύθυνο με αντίστοιχα καθήκοντα. Τα τέλη του κλάδου Αποβλήτων υπολογίζονται από την Αρχή και γνωστοποιούνται στον Ε.Ο.ΑΝ. μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου του ιδίου έτους. Στην περίπτωση που ο Ε.Ο.ΑΝ. δε υποβάλλει εγκαίρως τα παραπάνω στοιχεία τότε το συνολικό ύψος του τέλους ταφής θα υπολογίζεται από τη ΡΑΑΕΥ κατά το δοκούν, λαμβάνοντας υπόψη ιστορικά στοιχεία, αντίστοιχα στοιχεία από Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης κλπ.
Η απόδοση των τελών στη ΡΑΑΕΥ λαμβάνει χώρα ανά εξάμηνο, ήτοι α) εντός του Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους καταβάλλεται έναντι που αφορά στα τέλη του α’ εξαμήνου του ιδίου έτους και β) εντός του Ιουνίου του επόμενου έτους (μετά την υποβολή της σχετικής δήλωσης του Ε.Ο.ΑΝ) γίνεται η εκκαθάριση και η καταβολή του υπολειπόμενου ποσού επί του συνόλου των τελών του προηγούμενου έτους. Τα ανωτέρω τέλη καταβάλλονται από τον Ε.Ο.ΑΝ. σε τραπεζικό λογαριασμό της Αρχής, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγγραφη ειδοποίηση της ΡΑΑΕΥ προς αυτό.
Β. Ετήσια ανταποδοτικά τέλη κλάδου Ενέργειας
Εντός του Φεβρουαρίου κάθε έτους, η ΡΑΑΕΥ αναπροσαρμόζει το μοναδιαίο ύψος των ανταποδοτικών τελών υγρών καυσίμων κατά το ποσοστό μεταβολής του μέσου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, όπως αυτός προσδιορίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ. Η απόφαση της ΡΑΑΕΥ για το κατ΄ έτος ισχύον ανά μονάδα ύψος των τελών δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και κοινοποιείται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) - Διεύθυνση Τελωνειακών Διαδικασιών για την ενημέρωση των Τελωνειακών Αρχών.
Εντός του Μαρτίου κάθε έτους, η ΡΑΑΕΥ προβαίνει σε εκτίμηση του Προϋπολογισμού της Αρχής για το επόμενο έτος και αποστέλλει τη σύμφωνη γνώμη, που προβλέπεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011 στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ταυτόχρονα ενημερώνει τους ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και ΔΕΣΦΑ Α.Ε. σχετικά με το εκτιμώμενο ύψος των ετήσιων ανταποδοτικών τελών προς απόδοση το επόμενο έτος.
O Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκδίδει την Υπουργική Απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 38 του ν. 4001/2011. Μετά την έκδοση της Υ.Α., η ΡΑΑΕΥ επιβεβαιώνει την εκτίμησή της για τα προς απόδοση ποσά προς τους ΑΔΜΗΕ και ΔΕΣΦΑ.
Η απόδοση των τελών στη ΡΑΑΕΥ λαμβάνει χώρα ανά εξάμηνο, ήτοι α) εντός του Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους καταβάλλεται το 50% του ποσού που αφορά στα τέλη του α’ εξαμήνου του ιδίου έτους και β) εντός του Ιουνίου του επόμενου έτους γίνεται η εκκαθάριση και η καταβολή του υπολειπόμενου ποσού επί του συνόλου των τελών του προηγούμενου έτους. Τα ανωτέρω τέλη καταβάλλονται από τα υπόχρεα μέρη σε τραπεζικό λογαριασμό της Αρχής, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγγραφη ειδοποίηση της ΡΑΑΕΥ
προς αυτό.
Γ. Ετήσια ανταποδοτικά τέλη κλάδου Υδάτων
Για κάθε ημερολογιακό έτος, οι υπόχρεοι τέλους υδάτων υποβάλλουν στη ΡΑΑΕΥ, έως τις 30 Ιουνίου του επόμενου έτους, δήλωση σχετική με το ύψος των ακαθάριστων ετησίων εσόδων πιστοποιημένο από τον Ορκωτό Ελεγκτή/Λογιστή που υπογράφει τους Ισολογισμούς των παρόχων υπηρεσιών Ύδατος. Σε περίπτωση όπου δεν προβλέπεται δημοσίευση Ισολογισμού με υπογραφή Ορκωτού Ελεγκτή/Λογιστή, η δήλωση για το σύνολο των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων υπογράφεται από τον Διευθυντή οικονομικού, ή άλλου υπεύθυνου με αντίστοιχα καθήκοντα στον Υπόχρεο.
Τα τέλη του κλάδου Υδάτων υπολογίζονται από την Αρχή και γνωστοποιούνται στους παρόχους υπηρεσιών ύδατος μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου του ιδίου έτους. Στην περίπτωση που οι Πάροχοι υπηρεσιών ύδατος δεν υποβάλλουν εγκαίρως τα παραπάνω στοιχεία, τότε ο Συνολικός Κύκλος Εργασιών των Υπόχρεων Τέλους Υδάτων ή ο Συνολικός Κύκλος Εργασιών ανά Ομάδα Υπόχρεων θα υπολογίζονται από τη ΡΑΑΕΥ κατά το δοκούν, λαμβάνοντας υπόψη ιστορικά στοιχεία, αντίστοιχα στοιχεία από συγκρίσιμους Υπόχρεους.
Η απόδοση των τελών στη ΡΑΑΕΥ λαμβάνει χώρα ανά εξάμηνο, ήτοι α) εντός του Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους καταβάλλεται έναντι που αφορά στα τέλη του α’ εξαμήνου του ιδίου έτους και β) εντός του Ιουνίου του επόμενου έτους (μετά την υποβολή της σχετικής δήλωσης των παρόχων υπηρεσιών ύδατος) γίνεται η εκκαθάριση και η καταβολή του υπολειπόμενου ποσού επί του συνόλου των τελών του προηγούμενου έτους. Τα ανωτέρω τέλη καταβάλλονται από τους παρόχους υπηρεσιών ύδατος σε τραπεζικό λογαριασμό της Αρχής, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγγραφη ειδοποίηση της ΡΑΑΕΥ προς αυτό.
Εκκρεμότητες οφειλής τελών
Σε περίπτωση εκκρεμότητας οφειλής ή μη εμπρόθεσμης καταβολής των τελών που περιγράφονται στην παρούσα απόφαση, η βεβαίωση και η είσπραξή τους ενεργείται με τη διαδικασία του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) στο όνομα και για λογαριασμό της ΡΑΑΕΥ και αποδίδονται σε αυτήν.
Έναρξη ισχύος
Ως πρώτο έτος καταβολής των εφάπαξ τελών και επιβολής των ετησίων τελών για την άσκηση ενεργειακών δραστηριοτήτων ορίζεται το 2025.
Ως πρώτο έτος καταβολής των προβλεπόμενων τελών, από το άρθρ. 38, παρ. 1, περ. (δ) και (ε) του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, ήτοι α) του τέλους ταφής και β) του ποσοστού επί του ετήσιου κύκλου εργασιών των παρόχων υπηρεσιών ύδατος, εξαιρουμένων των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων, ορίζεται το 2025.
Από την έναρξη ισχύος της υπουργικής απόφασης, παύει να ισχύει η υπ’ αριθμ. Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001 κοινή υπουργική απόφαση «Καθορισμός τελών άσκησης δραστηριότητας στο τομέα της ενέργειας, που αποτελούν πόρους την Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων» (ΦΕΚ Β’ 43/22.01.2001).
Μεταβατικές διατάξεις
Για τα ανταποδοτικά τέλη του έτους 2024 στον τομέα της ενέργειας συνεχίζει να εφαρμόζεται η ΚΥΑ Δ5/ΗΛ/Β/Φ1/οικ.591/2001, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, και οι λοιπές διατάξεις που αφορούν σε ανταποδοτικά τέλη υπέρ ΡΑΑΕΥ.
Αθήνα, 07-11-2024
Ο Πρόεδρος της ΡΑΑΕΥ
Αναπλ. Καθ. Αθανάσιος Δαγούμας