Διοικητικό Έγγραφο

Αρ. Πρ.: ΠΔΛΥΥ/Γ.Π.οικ. 43785/Φ10
ΑΔΑ 62ΜΤ465ΦΥΟ-01Μ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΛΗΠΤΩΝ
ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
Ταχ. Δ/νση : Μακεδονίας 6-8
Ταχ. Κώδικας : 10433 – Αθήνα
Πληροφορίες : Δ. Αποστολίδου
Ε. Παπουδάκη
Τηλέφωνα : 210 8208829
210 8208822
Ηλ. Δ/νση : rights@moh.gov.gr
ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ ΑΡΧΕΙΟ
Αθήνα, 21 / 8 / 2024
ΠΡΟΣ: ΟΠΩΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ
Θέμα: Διαδικασία ενιαίας διαχείρισης καταγγελιών και παραπόνων από τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας (Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.) των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ.
Σχετικά:
1. Το άρθρο 9 του ν. 3868/2010 «Αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 129).
2. Η υπ’ αρ. Α3δ/Γ.Π.οικ. 10976/02.03.2017 απόφαση Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας «Πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας του Γραφείου Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/ριών Υπηρεσιών Υγείας των Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ.» (Β’ 662).
3. Η από 03.03.2023 «Πρόταση Ενιαίου Κανονισμού Διαχείρισης Καταγγελιών/ Αναφορών/ Παραπόνων που υποβάλλονται στα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας», της Ομάδας Εργασίας που συγκροτήθηκε με την υπ’ αρ. Α1β/Γ.Π.οικ.74195/22.12.2022 απόφαση της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας.
Στο άρθρο 9 του ν. 3868/2010 (σχετ. 1) ορίζεται: «Σε κάθε Νοσοκομείο συστήνεται «Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας» το οποίο είναι αρμόδιο για την υποδοχή, ενημέρωση σχετικά με τις ενδονοσοκομειακές διαδικασίες και τα δικαιώματα των ληπτών υπηρεσιών υγείας, την παρακολούθηση διακίνησης του λήπτη εντός του Νοσοκομείου ή σε εξωνοσοκομειακή υπηρεσία του, τη διοικητική υποστήριξη, τη συλλογή και διεκπεραίωση καταγγελιών και παραπόνων, τη διευκόλυνση υποβολής αναφορών στον Συνήγορο του Πολίτη, στις Εθνικές Επιτροπές Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και Βιοηθικής, στις Επιτροπές Δικαιωμάτων στο Υπουργείο Υγείας και άλλες αρμόδιες ελεγκτικές αρχές».
Στις διατάξεις της υπ’ αρ. Α3δ/Γ.Π.οικ. 10976/02.03.2017 απόφασης Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας (σχετ. 2) προβλέπεται ο τρόπος οργάνωσης, λειτουργίας, στελέχωσης, καθώς και το αντικείμενο και οι αρμοδιότητες των Γραφείων Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας (Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.), που λειτουργούν στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ.
Με απώτερο σκοπό τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ληπτών/τριών υπηρεσιών υγείας στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., με την παρούσα εγκύκλιο επιχειρείται η ενίσχυση της οργάνωσης και της αποτελεσματικότητας του έργου των λειτουργούντων Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ. στο πεδίο συλλογής και διαχείρισης των καταγγελιών και των παραπόνων των ασθενών και συνοδών τους, μέσω της εφαρμογής του «Κανονισμού Ενιαίας Διαχείρισης Καταγγελιών και Παραπόνων, από τα Γραφεία Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών/τριών Υπηρεσιών Υγείας στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ.».
Ο εν λόγω Κανονισμός, που επισυνάπτεται στην παρούσα εγκύκλιο, της οποίας αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα, παρέχει οδηγίες σχετικά με τον τρόπο υποβολής των καταγγελιών και των παραπόνων από τον/την λήπτη/τρια υπηρεσιών υγείας, τον τρόπο διαχείρισης/διερεύνησης αυτών από τα αρμόδια Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ., τον τρόπο ενημέρωσης των καταγγελλόντων, καθώς και τον τρόπο επικοινωνίας των θετικών εντυπώσεων. Επίσης, περιλαμβάνει πίνακα «Κατηγοριοποίησης των Καταγγελιών και των Παραπόνων» και συνοδεύεται από τρία (3) παραρτήματα, ως ακολούθως:
Παράρτημα Α: Το θεσμικό πλαίσιο του Κανονισμού,
Παράρτημα Β.1.: Έντυπο υποβολής καταγγελιών και παραπόνων και
Παράρτημα Β.2.: Έντυπο υποβολής θετικών εντυπώσεων.
Η εφαρμογή της παρούσας εγκυκλίου εκκινεί την 15η Σεπτεμβρίου 2024 (χρονικό διάστημα ικανό για προετοιμασία, κατανόηση και άμεση εφαρμογή από όλους τους εμπλεκόμενους).
Οι Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.Πε.) καλούνται να μεριμνήσουν για την άμεση αποστολή της παρούσας εγκυκλίου, με κάθε πρόσφορο μέσο, στις Διοικήσεις των εποπτευόμενων από αυτές νοσοκομείων, προκειμένου να προβούν στις δικές τους ενέργειες για την εφαρμογή του εν λόγω «Κανονισμού Ενιαίας Διαχείρισης Καταγγελιών και Παραπόνων» από τα Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.
Περαιτέρω πληροφορίες ή διευκρινίσεις παρέχονται από την υπηρεσία μας, στα αναγραφόμενα τηλέφωνα και ηλεκτρονικές διευθύνσεις.
Η παρούσα εγκύκλιος αναρτάται και στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Υγείας, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.moh.qov.gr.
Συνημμένο: ένα ηλεκτρονικό αρχείο.
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
ΛΙΛΙΑΝ-ΒΕΝΕΤΙΑ ΒΙΛΔΙΡΙΔΗ
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ ΠΡΟΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
(με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο): 1. Διοίκηση 1ης Υ.ΠΕ. ΑΤΤΙΚΗΣ
2. Διοίκηση 2ης Υ.ΠΕ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ & ΑΙΓΑΙΟΥ
3. Διοίκηση 3ης Υ.ΠΕ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
4. Διοίκηση 4ης Υ.ΠΕ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ
5. Διοίκηση 5ης Υ.ΠΕ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ & ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
6. Διοίκηση 6ης Υ.ΠΕ. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ, ΗΠΕΙΡΟΥ &
ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ
7. Διοίκηση 7ης Υ.ΠΕ. ΚΡΗΤΗΣ
ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΝΟΜΗ
(με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο): 1. Γραφείο κ. Υπουργού
2. Γραφείο κ. Αναπληρώτριας Υπουργού
3. Γραφείο Υφυπουργού κ. Δ. Βαρτζόπουλου
4. Γραφείο Υφυπουργού κ. Μ. Θεμιστοκλέους
5. Γραφείο κ. Γενικής Γραμματέως Υπηρεσιών Υγείας
6. Γραφείο κ. Γενικής Γραμματέως Δημόσιας Υγείας
7. Γραφείο κ. Υπηρεσιακού Γραμματέα
8. Γραφείο κ. Προϊσταμένης Γεν. Δ/νσης Υπηρεσιών Υγείας
9. Δ/νση Οργάνωσης και Λειτουργίας Νοσηλευτικών Μονάδων
και Εποπτευόμενων Φορέων
10. Αυτοτελές Τμήμα Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών
Υπηρεσιών Υγείας
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΠΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΛΗΠΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ (Γ.Π.Δ.Λ.Υ.Υ.) ΣΤΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΤΟΥ Ε.Σ.Υ.