Διοικητικό Έγγραφο

ΓΝΩΜΗ 2/2015
EΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
(άρθρου 2, παρ. 2, περ. γ, υποπερ. (γγ) του Ν.4013/2011)
Η ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
Στην Αθήνα σήμερα, την 15η Ιανουαρίου του έτους δύο χιλιάδες δέκα πέντε (2015), ημέρα Πέμπτη και ώρα 10.30 π.μ. και επί της οδού Κηφισίας 7 (5ος όροφος), όπου και τα γραφεία της, συνήλθε η ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ σε συνεδρίαση μετά από σχετική πρόσκληση του Προέδρου της, η οποία γνωστοποιήθηκε νομίμως σε όλα τα μέλη της Αρχής.
Από τα προσκληθέντα μέλη της Αρχής παρέστησαν κατά την συνεδρίαση τα ακόλουθα:
1. Πρόεδρος: Δημήτριος Ράικος
2. Αντιπρόεδρος: Μπουσουλέγκα Χριστίνα
3. Μέλη: Καραμανλής Ευάγγελος
Κουλούρη Ιωάννα
Λουρίκας Δημήτριος
Σταθακόπουλος Δημήτριος
Εισηγήτριες: Αικατερίνη Θεοδωροπούλου, Παναγιώτα Μπαράκου, Κωνσταντία Πατελοδήμου, Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.
Σχετ.: Το από 23.12.2014 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Συμβάσεων και Προμηθειών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, το οποίο υποβλήθηκε στην Αρχή την 23.12.2014 και έλαβε αρ. πρωτ. εισερχ. 5427, με το οποίο διαβιβάζεται σχέδιο Απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης παρέστησαν οι εισηγητές, καθώς και οι κκ. Παπαγεωργίου Θεόδωρος, Φραντζέσκος Απόστολος και Βλέτσης Γεώργιος, ως εκπρόσωποι του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
Οι εισηγητές και οι εκπρόσωποι των φορέων εξέθεσαν τις απόψεις τους επί του θέματος και αποδεσμεύτηκαν πριν την έναρξη της διαδικασίας της ψηφοφορίας του Συμβουλίου.
Θέμα: “Διατύπωση σύμφωνης γνώμης της Αρχής σύμφωνα με το άρθρο 2, παρ. 2, περ. γ υποπερ. (γγ) του ν.4013/2011 επί σχεδίου απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με τίτλο «Μετάθεση ημερομηνίας έναρξης χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ»”.
I. Η υπό εξέταση ρύθμιση
Με από 23.12.2014 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Συμβάσεων και Προμηθειών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, το οποίο υποβλήθηκε στην Αρχή την 23.12.2014 και έλαβε αρ. πρωτ. εισερχ. 5427, διαβιβάστηκε σχέδιο Απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Γ. Γιακουμάτου με τίτλο «Μετάθεση ημερομηνίας έναρξης χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ».
Με το εν λόγω σχέδιο απόφασης ο Υφυπουργός, σύμφωνα με το β΄ εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 136 του Ν. 4281/2014 (Α΄ 160), σε συνδυασμό με την υπ΄ αριθμ. 54169/31.10.2014 (Β΄ 12944) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας περί ανάθεσης αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, αποφασίζει τη μετάθεση της ημερομηνίας υποχρεωτικής χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ στην 01.01.2016 για την υποβολή προσφοράς, την αξιολόγηση και τις κρίσεις αποτελεσμάτων διαγωνισμού για δημόσιες συμβάσεις προμήθειας αγαθών, παροχής υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων που διενεργούνται από όλες τις Αναθέτουσες Αρχές, εφόσον ο διαγωνισμός διενεργείται σε τμήματα και μόνο για το τμήμα ή τμήματα των οποίων ο προϋπολογισμός είναι μικρότερος ή ίσος του ποσού των 15.000 €, χωρίς ΦΠΑ.
ΙΙ. Αρμοδιότητα Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.
Σύμφωνα με το αρ. 2 παρ. 2 περ. γ υποπερ. γγ του ν. 4013/2011 ορίζεται ότι: “..γγ) Οι λοιπές κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση νόμου, εξαιρουμένων των προκηρύξεων, καθώς και οι κανονισμοί άλλων δημοσίων οργάνων και αναθετουσών αρχών, όπως ιδίως οι κανονισμοί που εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 5 παρ. 3 του ν. 2286/ 1995, συμπεριλαμβανομένων των κανονισμών εσωτερικής λειτουργίας των κατά περίπτωση αρμόδιων ελεγκτικών διοικητικών οργάνων στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, κατά το μέρος που οι εν λόγω πράξεις και κανονισμοί ρυθμίζουν θέματα δημοσίων συμβάσεων, εκδίδονται μετά από σύμφωνη γνώμη της Αρχής...”
Στο βαθμό που το ως άνω σχέδιο Υπουργικής Απόφασης, ως παρατίθεται κατωτέρω στο Παράρτημα Ι της παρούσας, περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν, όπως προαναφέρθηκε, σε ζητήματα ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Αρχής για παροχή σύμφωνης γνώμης κατ’ άρθρο 2 παρ. 2 περ. γ υποπερ. γγ του ν. 4013/2011.
ΙΙΙ. Το υποβληθέν στην Αρχή σχέδιο Απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με τίτλο «Μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης της χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ»
Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας προτείνει με το υποβληθέν σχέδιο υπουργικής απόφασης τα εξής:
“ΘΕΜΑ : Μετάθεση της ημερομηνίας έναρξης της χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ .
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις, όπως ισχύουν :
1.1. Του Ν. 1599/1986, (ΦΕΚ Α΄ 75) «Σχέσεις κράτους − πολίτη και άλλες διατάξεις».
1.2. Του Ν. 2286/1995, (ΦΕΚ Α΄ 19) «Προμήθειες του Δημοσίου Τομέα και ρυθμίσεις συναφών θεμάτων».
1.3. Του Ν. 2469/1997, (ΦΕΚ Α΄ 38) «Περιορισμός και βελτίωση της αποτελεσματικότητας των κρατικών δαπανών και άλλες διατάξεις».
1.4. Του Ν. 4013/2011 (ΦΕΚ Α΄204) «Σύσταση ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων και Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων – Αντικατάσταση του έκτου κεφαλαίου του ν. 3588/2007 (πτωχευτικός κώδικας) – Προπτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης και άλλες διατάξεις».
1.5. Του Ν. 4155/2013, (ΦΕΚ Α΄ 120) «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων». 1.4. Του Ν. 4270/2014 (ΦΕΚ Α΄143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 211/85/ΕΕ – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις»
1.6. Του Ν. 4274/2014 (ΦΕΚ Α΄ 147) «Ρυθμίσεις Ποινικού και Σωφρονιστικού Δικαίου και άλλες διατάξεις»
1.7. Του Ν. 4281/2014 (ΦΕΚ Α΄ 160) «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις», άρθρο 136, παρ. 1, εδαφ. β΄, σε συνδυασμό με την παράγραφο 3 του άρθρου 201 του ιδίου νόμου.
1.8. Του Ν. 4286/2014 (ΦΕΚ Α΄ 194) «Γενικές διατάξεις για τη δημιουργία συστήματος…… και λοιπές διατάξεις»
1.9. Του Π.Δ. 63/2005, (ΦΕΚ Α΄ 98) άρθρο 1 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα».
1.10. Του Π.Δ. 118/2013, (ΦΕΚ Α΄ 152) «Τροποποίηση του Π.Δ. 85/2012 (Α΄ 141)− Ίδρυση Υπουργείου... και Θρησκευμάτων αντιστοίχως».
1.12. Του Π.Δ. 119/2013, (ΦΕΚ Α΄ 153) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
1.13. Του Π.Δ. 89/2014 (Α΄ 134) «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών».
1.11 Του Π.Δ. 116/2014 (ΦΕΚ Α΄185) «Οργανισμός του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας».
1.14. Του Π.Δ. 158/2014 (ΦΕΚ Α΄240) «Διορισμός Υπουργών»
1.15. Της με αριθμό 54169/31.10.2014 (ΦΕΚ Β΄2944) κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας .»
2. Την υπ’ αριθμ. …………/2014 γνώμη της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.
3. Την ανάγκη μετάθεσης έναρξης χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ σε δημόσιες συμβάσεις προμήθειας αγαθών, παροχής υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων, αναφορικά με την ενίσχυση της δυνατότητας τμηματικής υποβολής προσφοράς σε διαγωνισμούς.
4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού Προϋπολογισμού.
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
«Σε διαγωνισμούς για δημόσιες συμβάσεις προμήθειας αγαθών, παροχής υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων που διενεργούνται, από όλες τις Αναθέτουσες Αρχές, μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, στους οποίους είναι δυνατή η υποβολή προσφοράς για τμήμα ή τμήματα του συνολικού προκηρυχθέντος αντικειμένου της διακήρυξης, μετατίθεται και ορίζεται για την 01.01.2016 η υποχρεωτική χρήση του ΕΣΗΔΗΣ για:
α) την υποβολή προσφοράς σε τμήμα ή τμήματα του διαγωνισμού, εφόσον ο προϋπολογισμός του επιμέρους τμήματος για το οποίο υποβάλλεται προσφορά, είναι μικρότερος ή ίσος του ποσού των 15.000 €, χωρίς ΦΠΑ,
β) την αξιολόγησή τους και
γ) τις κρίσεις αποτελεσμάτων διαγωνισμού – ανακοίνωση κατακύρωσης-ανάθεσης για τα τμήματα αυτά.
Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει να γίνεται ρητή αναφορά στη διακήρυξη του διαγωνισμού, για τη δυνατότητα υποβολής έντυπων προσφορών, προσδιορίζοντας επακριβώς τα σχετικά τμήματα. Τα ανωτέρω, υπό α, β και γ, στοιχεία θα είναι σύμφωνα με το εκάστοτε ισχύον νομικό πλαίσιο.»
Η απόφαση αυτή θα δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΤΟΣ”
IV. Συναφείς διατάξεις
(i) Αριθμ. 54169/31.10.2014 (ΦΕΚ Β 2944/03.11.2014) Ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
Άρθρο 3
1. Στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Γεράσιμο Γιακουμάτο του Χαραλάμπους αναθέτουμε:
[...] Δ. Την έκδοση και την πρόταση για την πρόταση για την έκδοση πράξεων σε εφαρμογή του ν. 4155/2013 (Α/122) και την εν γένει υλοποίηση του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων και των Κεντρικών Αρχών Προμηθειών.
Άρθρο 5
[....] 3. Στο πλαίσιο της άσκησης των αρμοδιοτήτων που ανατίθενται με την παρούσα απόφαση και μεταβιβάζονται στους Υφυπουργούς περιλαμβάνονται και οι ακόλουθες:
α) οι αρμοδιότητες κοινοβουλευτικού ελέγχου,
β) η πρόταση για την έκδοση ατομικών και κανονιστικών διαταγμάτων,
γ) η έκδοση πράξεων ατομικού και κανονιστικού χαρακτήρα [...]
(ii) Ν 4281/2014 (ΦΕΚ Α 160/08-08-2014) Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις
ΤΙΤΛΟΣ II
ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
Άρθρο 134
Πεδίο εφαρμογής
Οι διατάξεις του παρόντος Τίτλου εφαρμόζονται κατά την ανάθεση και εκτέλεση, με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών του Μέρους Β` του παρόντος από αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς. Μπορεί επίσης να εφαρμόζονται στις συμβάσεις παραχώρησης δημοσίων έργων και στις συμβάσεις του ν. 3389/2005 (Α` 232), εφόσον τούτο ορίζεται στα έγγραφα της σύμβασης.
Άρθρο 135
Ορισμοί
Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος τίτλου, οι ακόλουθοι όροι έχουν την εξής έννοια:
α) «Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων («ΕΣΗΔΗΣ»)»: Ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία στοιχεία για την υποβολή αιτημάτων, τον προγραμματισμό, την έγκριση, τη διαδικασία προκήρυξης, ανάθεσης, σύναψης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, με τη χρήση και εφαρμογή Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ).
β) «Διαδικτυακή πύλη ΕΣΗΔΗΣ»: Διαδικτυακή πύλη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, στην οποία λειτουργεί το ΕΣΗΔΗΣ με την ονομασία στο διαδίκτυο «ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ» (και με λατινικούς χαρακτήρες «PROMETHEUS») και με ηλεκτρονική διεύθυνση www.promitheus.gov.gr.
γ) «Χρήστες ΕΣΗΔΗΣ»: Οι αναθέτουσες αρχές του άρθρου 18 του παρόντος νόμου, οι αναθέτοντες φορείς του άρθρου 19, οι οικονομικοί φορείς του άρθρου 33 και οι υπάλληλοι και λειτουργοί των φορέων του Δημόσιου Τομέα, που χρησιμοποιούν το ΕΣΗΔΗΣ κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.
Άρθρο 136
Υποχρέωση χρήσης ΕΣΗΔΗΣ
1. Οι αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το ΕΣΗΔΗΣ σε όλα τα στάδια της διαδικασίας ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων του παρόντος, από την υποβολή του αιτήματος μέχρι την υπογραφή και την εκτέλεση των συμβάσεων αυτών, με εκτιμώμενη αξία ίση ή ανώτερη των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ο χρόνος έναρξης υποχρεωτικής εφαρμογής του συνόλου ή μέρους από τις διατάξεις του παρόντος τίτλου μπορεί να μετατίθεται, σε όλες ή ορισμένες κατηγορίες δημοσίων συμβάσεων, για όλες ή για ορισμένες αναθέτουσες αρχές και σε όλες τις αποφάσεις ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων ή σε μέρη αυτών.
2. Η κατά τα ανωτέρω σύναψη και εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων του παρόντος από τις αναθέτουσες αρχές/ τους αναθέτοντες φορείς με χρήση του ΕΣΗΔΗΣ γίνεται, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με την οποία καθορίζονται οι τεχνικές λεπτομέρειες και διαδικασίες που αφορούν:
α) Τη δημιουργία της ηλεκτρονικής πύλης ΕΣΗΔΗΣ, τη δομή και το περιεχόμενο της, σύμφωνα με τις διατάξεις του Πλαισίου Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΥΑΠ/Φ40.4/1/989/10/4/2012- Β` 1301), και εφεξής ΠΗΔ, τη διαβάθμιση των χρηστών, τον τρόπο πρόσβασης και μελέτης των εγγράφων των διαγωνισμών και τη δημιουργία και χορήγηση αντιγράφων με χρήση ΤΠΕ, τα αντίστοιχα αναγνωριστικά και διαπιστευτήρια και τα ειδικότερα θέματα και μεθόδους εγγραφής, αυθεντικοποίησης, την πολιτική ασφάλειας του δικτυακού τόπου και την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας για την προστασία προσωπικών δεδομένων των χρηστών του ΕΣΗΔΗΣ, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 36, του Παραρτήματος Χ` του Προσαρτήματος Α`, και του Παραρτήματος XXIV του Προσαρτήματος Β` του παρόντος νόμου, καθώς και του ν. 3979/ 2011 (Α` 138) και του ΠΗΔ.
β) Τον προσδιορισμό του περιεχομένου, των κανόνων και λεπτομερειών χρήσης των επιμέρους εργαλείων του ΕΣΗΔΗΣ, όπως της διαδικτυακής διαχείρισης αιτημάτων και πληροφοριών, της χρήσης προτύπων και υποδειγμάτων, της διαχείρισης του ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου, της ηλεκτρονικής κοινοποίησης, της διαδικασίας ηλεκτρονικής ανάθεσης και διαχείρισης των δημόσιων συμβάσεων που συνάπτονται, των ηλεκτρονικών καταλόγων, των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, των δυναμικών συστημάτων αγορών, των ηλεκτρονικών παραγγελιών της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, των ηλεκτρονικών πληρωμών.
γ) Τους όρους και τις προϋποθέσεις για την υποβολή, τη γνωστοποίηση, τη διακίνηση εγγράφων μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, τον τύπο και το περιεχόμενο τους, τον προσδιορισμό του χρόνου παραλαβής και τον υπολογισμό των προθεσμιών, τυχόν τεκμήρια γνωστοποίησης και απόκτησης πρόσβασης από τον ενδιαφερόμενο οικονομικό φορέα, καθώς και τον τρόπο και την απόδειξη πρόσβασης σε έγγραφα μέσω του ΕΣΗΔΗΣ και χορήγησης αντιγράφων.
δ) Τη διαλειτουργική σύνδεση του ΕΣΗΔΗΣ με την Εθνική Βάση Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.) και τα πληροφοριακά συστήματα του Δημόσιου Τομέα, όπως των αναθετουσών αρχών/αναθετόντων φορέων, των πάσης φύσεως φορέων του δημόσιου τομέα, των Ενιαίων Κέντρων Εξυπηρέτησης, των άλλων αρχών εγγραφής και εντεταλμένων γραφείων, του Γενικού Εμπορικού Μητρώου, του Μητρώου Δεσμεύσεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, του Προγράμματος ΔΙΑΥΓΕΙΑ του ν.3862/2010 (Α` 112) όπως ισχύει, όσον αφορά στοιχεία και έγγραφα των δημοσίων συμβάσεων που αφορούν στη διαφάνεια και καταχωρίζονται υποχρεωτικά στο ΚΗΜΔΗΣ, με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα παρακολούθησης συγχρηματοδοτούμενων έργων και με κάθε άλλο πληροφοριακό σύστημα που κρίνεται απαραίτητο για την παρακολούθηση της πορείας ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων για ελεγκτικούς, δημοσιονομικούς, στατιστικούς και λοιπούς σκοπούς των φορολογικών και ασφαλιστικών Αρχών, των δικαστικών και εισαγγελικών Αρχών, καθώς, επίσης, και με τα πληροφοριακά συστήματα άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
ε) Τον καθορισμό και την εφαρμογή μέτρων εκπαίδευσης των χρηστών, μέσω σχετικών προγραμμάτων και σεμιναρίων εκπαίδευσης και επιμόρφωσης ή της σύνταξης κωδίκων πρακτικής.
στ) Την ακριβή χωροθέτηση του ΕΣΗΔΗΣ, καθώς και τους όρους και προϋποθέσεις που εξασφαλίζουν, σε τεχνικό επίπεδο, την αδιάλειπτη και ορθή λειτουργία του στο σημείο χωροθέτησης.
3. Με το π.δ. 25/2014 (Α` 44) ρυθμίζεται η κατάρτιση, η τήρηση, η επεξεργασία, η αποθήκευση, η ευρετηρίαση και αναζήτηση των ηλεκτρονικών εγγράφων και αρχείων, που αφορούν στις δημόσιες συμβάσεις του παρόντος νόμου, που ανατίθενται και εκτελούνται μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, και ιδίως στις τεχνικές προδιαγραφές, τα μέσα τήρησης, τα τεχνικά πρότυπα ηλεκτρονικής διαχείρισης, αρχειοθέτησης και αναζήτησης εγγράφων και δεδομένων, καθώς και στις κατευθύνσεις για τα μέτρα οργανωτικής και τεχνικής ασφάλειας
Άρθρο 137
Υποστήριξη του ΕΣΗΔΗΣ
1. Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος περί του Οργανισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, η υποστήριξη του ΕΣΗΔΗΣ ανατίθεται στο Τμήμα Προγραμματισμού και Στοιχείων της Διεύθυνσης Πολιτικής Προμηθειών της Γενικής Διεύθυνσης Κρατικών Προμηθειών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
2. Μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος περί του Οργανισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, στις αρμοδιότητες του Τμήματος αυτού υπάγονται:
α) η παρακολούθηση, η ενημέρωση, ο εμπλουτισμός, η συντήρηση και η διαχείριση της διαδικτυακής πύλης του ΕΣΗΔΗΣ,
β) ο έλεγχος των προϋποθέσεων εγγραφής και αυθεντικοποίησης των χρηστών
γ) η εποπτεία της καλής χρήσης και της ασφάλειας του συστήματος του ΕΣΗΔΗΣ,
δ) η μέριμνα για την επικοινωνία, τη διαλειτουργικότητα, και το συντονισμό του ΕΣΗΔΗΣ με τις αναθέτουσες αρχές, τους αναθέτοντες φορείς και άλλους φορείς του Δημόσιου Τομέα, καθώς και με άλλα πληροφοριακά συστήματα της δημόσιας διοίκησης, με αντίστοιχα συστήματα κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή και τρίτων χωρών
ε) η τήρηση του ηλεκτρονικού αρχείου ΕΣΗΔΗΣ.
Άρθρο 138
Λειτουργία και πολιτική ασφάλειας του ΕΣΗΔΗΣ
1. Οι χρήστες αποκτούν δικαίωμα χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ, εφόσον διαθέτουν τα ανάλογα διαπιστευτήρια που απαιτούνται, σύμφωνα με την πολιτική ασφάλειας του ΕΣΗΔΗΣ.
2. Για την πολιτική ασφάλειας του ΕΣΗΔΗΣ ισχύουν τα ακόλουθα: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, προσδιορίζεται το επίπεδο ασφαλείας που απαιτείται για τη χρήση του ΕΣΗΔΗΣ στα διάφορα στάδια της διαδικασίας ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων και των λοιπών εφαρμογών του συστήματος αυτού. Το επίπεδο ασφαλείας είναι ανάλογο προς τους κινδύνους και πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται από τις διατάξεις του παρόντος νόμου, ιδίως του άρθρου 36, του Παραρτήματος Χ του Προσαρτήματος Α` και του Παραρτήματος XXIV του Προσαρτήματος Β` αυτού, του π.δ. 150/2001 (Α` 125) του ν. 3979/2011 και της κατ` εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας νομοθεσίας, ιδίως του Πλαισίου Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΠΗΔ), το οποίο κυρώθηκε με τη με αριθμό ΥΑΠ/Φ.40.4/1/989/2012 απόφαση του Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Β` 1301).
3. Οι υπηρεσίες χρονοσήμανσης παρέχονται, σύμφωνα με τις διατάξεις της με αριθμό ΥΑΠ/Φ.40.4/163/2013 (Β` 401) απόφασης του Υφυπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, από τρίτους, εθνικούς ή αλλοδαπούς φορείς, πιστοποιημένους από τις αντίστοιχες αρμόδιες αρχές για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών και διασυνδεδεμένους με τον εθνικό χρόνο. Η παροχή των υπηρεσιών χρονοσήμανσης αποδεικνύεται με σχετική ηλεκτρονική επιβεβαίωση λήψης των υπηρεσιών αυτών των φορέων προς τον χρήστη, η οποία διαβιβάζεται στο χρήστη μέσω του ΕΣΗΔΗΣ, με ασφαλή κρυπτογραφημένο τρόπο και η οποία επέχει θέση εγγράφου με βέβαιη χρονολογία. Δεν επιτρέπεται στην αναθέτουσα αρχή/ τον αναθέτοντα φορέα ή στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου ή στο φορέα που έχει αναλάβει την υποστήριξη του ΕΣΗΔΗΣ η παρέμβαση στη διαδικασία χρονοσήμανσης, όπως περιγράφεται ανωτέρω.
4. Σε περιπτώσεις τεχνικής αδυναμίας λειτουργίας του ΕΣΗΔΗΣ, η οποία δεν μπορεί να αποκατασταθεί εντός των ορισμένων χρονικών ορίων, η αναθέτουσα αρχή/ ο αναθέτων φορέας δεν υποχρεούται, συνολικά ή μερικά, να χρησιμοποιήσει το ΕΣΗΔΗΣ. Η ανωτέρω αδυναμία πιστοποιείται από το Τμήμα Προγραμματισμού και Στοιχείων της Διεύθυνσης Πολιτικής Προμηθειών της Γενικής Διεύθυνσης Κρατικών Προμηθειών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, και, στη συνέχεια, μετά από αιτιολογημένη απόφαση τους, η αναθέτουσα αρχή/ο αναθέτων φορέας δεν χρησιμοποιεί το ΕΣΗΔΗΣ. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας καθορίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για τη διαδικασία διαπίστωσης και πιστοποίησης της αδυναμίας λειτουργίας του ΕΣΗΔΗΣ και τη διαδικασία έγκαιρης ενημέρωσης των οικονομικών φορέων και συνέχισης της διαδικασίας χωρίς τη χρήση ή με μερική χρήση ΤΠΕ, καθώς και της πιθανής παράτασης της διεξαγωγής της διαδικασίας σύναψης της δημόσιας σύμβασης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
5. Στο ΕΣΗΔΗΣ τηρείται Μητρώο εγγεγραμμένων προμηθευτών και παροχών υπηρεσιών, το οποίο αποτελεί Επίσημο Κατάλογο Αναγνωρισμένων Οικονομικών Φορέων του άρθρου 75. Το Μητρώο αυτό συνδέεται διαλειτουργικά με το Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (ΜΕΕΠ) και τα Μητρώα Μελετητών και Εταιρειών Μελετών που τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις, η διαδικασία εγγραφής και διαγραφής στο Μητρώο, ο τρόπος λειτουργίας του με χρήση του ΕΣΗΔΗΣ, η διαλειτουργικότητα του συστήματος με ήδη υπάρχοντα μητρώα φορέων, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
Άρθρο 201
Έναρξη ισχύος
1. Η ισχύς των διατάξεων του παρόντος Μέρους Β` αρχίζει από την 1η Μαρτίου 2015, εκτός αν ορίζεται άλλως στις επιμέρους διατάξεις αυτού.
2.[...]
3. Η ισχύς των άρθρων 134 έως 138, αρχίζει ως προς τις προμήθειες και υπηρεσίες, όσον αφορά τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης όπως ορίζεται στο άρθρο 14 του ν. 4270/2014 την 1η Ιουλίου 2014, όσον αφορά τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης την 1η Οκτωβρίου 2014 και όσον αφορά το σύνολο του δημόσιου τομέα την 1η Οκτωβρίου 2015. Ως προς τα έργα, η ισχύς του αρχίζει όσον αφορά όλους τους φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης την 1η Ιανουαρίου 2015 και όσον αφορά το σύνολο του δημόσιου τομέα την 1 η Δεκεμβρίου 2015.
[...]
V. Επί της σκοπιμότητας και του περιεχομένου της ρύθμισης
Α. Με τις διατάξεις των άρθρων 134-138 του Τίτλου ΙΙ Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων του Μέρους Τέταρτου Κανόνες σχετικά με τις Ηλεκτρονικές Δημόσιες Συμβάσεις του μέρους Β΄ Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας-Κανόνες Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών του Ν. 4281/2014 (Α΄160), ρυθμίζονται τα θέματα ανάθεσης και εκτέλεσης, με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών από αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς.
Η έναρξη ισχύος του μέρους Β' του ν. 4281/2014 (Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κανόνες Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών) καθορίζεται στο άρθρο 201 παρ. 1 αυτού, όπου και ορίζεται ότι εκκινεί από 01.03.2015, εκτός εάν ορίζεται άλλως σε επιμέρους διατάξεις αυτού.
Η έναρξη ισχύος των ως άνω άρθρων (134-138) είναι σταδιακή, ανάλογα με το είδος των φορέων, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 14 του Ν. 4270/2014 (άρθρο 201 παρ.3). Οι προθεσμίες αυτές περιλαμβάνονται στο άρθρο 201 του ν. 4281/2014 και ειδικότερα:
 Όσον αφορά τις προμήθειες και υπηρεσίες:
α) για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης είναι η 1η Ιουλίου 2014
β) για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης η 1η Οκτωβρίου 2014 και
γ) όσον αφορά το σύνολο του δημόσιου τομές την 1η Οκτωβρίου 2015.
 Όσον αφορά τα έργα:
α) αρχίζει όσον αφορά όλους τους φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης την 1η Ιανουαρίου 2015 και
β) όσον αφορά το σύνολο του δημοσίου τομέα την 1η Δεκεμβρίου 2015 .
Με τη διάταξη του β΄ εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 136 του Ν. 4281/2014, η οποία μνημο - νεύεται στο προοίμιο του σχεδίου υπουργικής απόφασης, ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας ο χρόνος έναρξης υποχρεωτικής εφαρμογής του συνόλου ή μέρους από τις διατάξεις του ως άνω τίτλου ΙΙ αυτού μπορεί να μετατίθεται, σε όλες ή ορισμένες κατηγορίες δημοσίων συμβάσεων, για όλες ή για ορισμένες αναθέτουσες αρχές και σε όλες τις αποφάσεις ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων ή σε μέρη αυτών.
Εν προκειμένω, επισημαίνεται ότι, παρά το ότι η ως άνω διάταξη δεν αναφέρεται ρητά ως εξουσιοδοτική, δύναται ωστόσο να συναχθεί ως τέτοια, σε συνδυασμό και με την υποβληθείσα στην Αρχή σχετική εισηγητική-αιτιολογική έκθεση, στην οποία γίνεται σαφώς η επίκλησή της ως εξουσιοδοτικής διάταξης βάσει της οποίας εκδίδεται η παρούσα Υπουργική Απόφαση.
Β. Με την υπό κρίση ρύθμιση προτείνεται η μετάθεση και ο ορισμός ημερομηνίας έναρξης του συνόλου των δημοσίων συμβάσεων προμήθειας αγαθών, παροχής υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων για όλες τις Αναθέτουσες Αρχές, για τμήμα ή τμήματα του συνολικού αντικειμένου της διακήρυξης, εφόσον ο προϋπολογισμός αυτού ή αυτών είναι μικρότερος ή ίσος του ποσού των 15.000€, χωρίς ΦΠΑ, χωρίς να ορίζονται ρητά οι ως άνω αναθέτουσες αρχές, λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος ότι έναρξη ισχύος των ως άνω άρθρων (134-138) είναι σταδιακή και επομένως η ισχύς καθενός από αυτά εξαρτάται από το είδος των φορέων και την κατηγορία των δημοσίων συμβάσεων.
Από το συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 136, 199 και 201 παρ. 3 του ν. 4281/2014 εί - ναι σαφές ότι η εν λόγω ρύθμιση κείται εντός του πλαισίου της ως άνω εξουσιοδοτικής διάταξης του β΄ εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 136 του Ν. 4281/2014 και καταλαμβάνει τις εξής κατηγορίες για τις οποίες είναι ήδη υποχρεωτική η χρήση τους ΕΣΗΔΗΣ:
α) προμήθειες και υπηρεσίες για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και της Γενικής Κυβέρνησης (οι οποίες έχουν έναρξη ισχύος την 1η Ιουλίου 2014 και η 1η Οκτωβρίου 2014 αντίστοιχα) και
β) έργα για τους φορείς της Κεντρικής Κυβέρνησης (τα οποία έχουν έναρξη ισχύος την 1η Ιανουαρίου 2015).
Για τις προμήθειες και υπηρεσίες φορέων εκτός Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και για τα έργα φορέων εκτός Κεντρικής Κυβέρνησης (όπου οι διατάξεις για υποχρεωτική χρήση του ΕΣΗΔΗΣ έχουν μεταγενέστερη έναρξη ισχύος, την 1η Οκτωβρίου 2015 και 1η Δεκεμβρίου 2015 αντίστοιχα), η εν λόγω Υπουργική Απόφαση κείται εκτός του πλαισίου της ως άνω εξουσιοδοτικής διάταξης του β΄ εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 136 του Ν. 4281/2014.
Γ. Ως προς το περιεχόμενο των προτεινόμενων ρυθμίσεων τίθενται τα ακόλουθα ζητήματα:
Σημειώνεται κατ' αρχάς ότι η Αρχή δεν υπεισέρχεται, στο πλαίσιο της αρμοδιότητάς της για την έκδοση της παρούσας γνώμης, σε θέματα σκοπιμότητας ή κρίσης περί της λειτουργικότητας του ως άνω συστήματος (ΕΣΗΔΗΣ), ούτε δε τέτοια αιτιολογία διαλαμβάνεται στο φάκελο της υπό κρίση υπουργικής απόφασης.
Επισημαίνεται, όμως, ότι, σύμφωνα με την προτεινόμενη ρύθμιση, η δυνατότητα υποβολής έντυπων προσφορών για τμήμα ή τμήματα του διαγωνισμού που δεν υπερβαίνουν τον προϋπολογισμό των 15.000 € δεν καταργεί την υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών προσφορών, εφόσον το τμήμα για το οποίο προσφέρει ο συμμετέχων υπερβαίνει σε προϋπολογισμό τις 15.000 €. Μάλιστα, δεν ορίζεται ρητά εάν υφίσταται η ίδια δυνατότητα (υποβολή έντυπων προσφορών) στην περίπτωση που ο συμμετέχων υποβάλλει προσφορά για περισσότερα τμήματα, ένα εκ των οποίων υπερβαίνει τον ανωτέρω προϋπολογισμό ή το άθροισμα των οποίων υπερβαίνει τον ανωτέρω προϋπολογισμό.
Κατά τα ανωτέρω, η προτεινόμενη υπουργική απόφαση ιδρύει ένα νέο, μικτό σύστημα υποβολής, αποσφράγισης και αξιολόγησης προσφορών, στο οποίο συνυπάρχει η έντυπη και η ηλεκτρονική υποβολή, χωρίς να υφίστανται οι κανόνες διεξαγωγής της παράλληλης διαδικασίας, ώστε να τηρούνται η εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ειδικότερα, στην περίπτωση παράλληλης υποβολής έντυπων και ηλεκτρονικών προσφορών για τα ίδια τμήματα του διαγωνισμού, δεν διευκρινίζεται με ποιόν τρόπο θα λειτουργήσει στη συνέχεια η διαδικασία δημόσιας αποσφράγισης, αξιολόγησης και ανάθεσής τους, καθώς και η πρόσβαση όλων των συμμετεχόντων στις υποβληθείσες προσφορές και στα έγγραφα του διαγωνισμού, ώστε να διασφαλίζονται οι γενικές αρχές που διέπουν τη διαδικασία ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων (ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας, αποφυγής διακρίσεων). Κατά τούτο, εκτιμάται ότι το συγκεκριμένο προτεινόμενο μικτό σύστημα αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα διαφάνειας στη διενέργεια του διαγωνισμού, δυσανάλογα με το πρόβλημα που καλείται να λύσει.
Σημειώνεται περαιτέρω, αναφορικά με τα διαλαμβανόμενα στη συνημμένη αιτιολογική έκθεση, ότι δεν αιτιολογείται και δεν γίνεται σαφές από πού προκύπτει το όριο των 15.000 ευρώ (λ.χ. έρευνα αγοράς, διαπιστωμένα προβλήματα στην χρήση του ΕΣΗΔΗΣ για τα αντίστοιχα τμήματα) και δεν προκύπτουν οι κατηγορίες συμβάσεων στις οποίες εντοπίζεται δυσλειτουργία, ώστε να περιοριστεί το εύρος της ρύθμισης στο αναγκαίο μέτρο.
Εξάλλου, ως προς τη “διευκόλυνση των μικρών επιχειρηματικών οντοτήτων, που δραστηριοποιούνται σε τοπικό επίπεδο να λάβουν μέρος σε δημόσιους διαγωνισμούς προσφέροντας για τμήμα ή τμήματα του συνολικού γνωστικού αντικειμένου” μέσω της απαλλαγής τους από την τήρηση των διαδικασιών του συστήματος (όπως η δαπάνη για την απόκτηση ψηφιακών υπογραφών και ηλεκτρονικής υποδομής), το ως άνω ζήτημα επί της ουσίας δεν λύνεται με την προτεινόμενη ρύθμιση, διότι μετά το πέρας της παράτασης του ενός έτους θα ισχύουν τα ίδια δεδομένα, ήτοι κόστος απόκτησης ψηφιακής υπογραφής και ηλεκτρονικής υποδομής. Επισημαίνεται δε ότι το κόστος αυτό εκτιμάται, εκτός από την εφάπαξ καταβολή ενός ποσού για την αγορά Η/Υ, σε εφάπαξ καταβολή 30-50€ για απόκτηση ψηφιακής υπογραφής (απόκτηση κατάλληλης συσκευής και απόκτηση πιστοποιητικού ΕΡΜΗΣ) και έξοδα για πρόσβαση στο διαδίκτυο. Τέλος, σύμφωνα με την πληροφόρηση από την αρμόδια Γενική Γραμματεία Εμπορίου, η διαδικασία υποβολής προσφοράς από υποψήφιο ανάδοχο απαιτεί σήμερα την διεξαγωγή εκπαίδευσης μίας εργάσιμης ημέρας.
Δ. Τέλος , επισημαίνεται ότι η διαδικασία ενοποίησης και απλοποίησης του θεσμικού πλαισίου ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων βρίσκεται σε εξέλιξη και στόχος των πάσης φύσεως νομοθετικών – κανονιστικών πρωτοβουλιών που αναλαμβάνονται πρέπει να είναι η κατά το δυνατόν ενοποίηση του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, ιδίως σε θέματα που αποτελούν κομβικές θεσμικές επιλογές της Πολιτείας οι οποίες αποσκοπούν στον εκσυγχρονισμό των διοικητικών διαδικασιών, όπως η ηλεκτορνικοποίηση των διαδικασιών.
Ενόψει αυτών, προς αποφυγή αποσπασματικών ρυθμίσεων και δεδομένης της εξουσιοδότησης που δίνεται με το άρθρο 136 του ν. 4281/2014 προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για μετάθεση των ημερομηνιών έναρξης υποχρεωτικής λειτουργίας του ΕΣΗΔΗΣ ως προς ορισμένες κατηγορίες συμβάσεων, ορισμένες αναθέτουσες αρχές ή/και ορισμένα στάδια της διαδικασίας, θα μπορούσε να εξεταστεί συνολικά το πλάνο υλοποίησης των ρυθμίσεων του ν. 4281/2014 για την ηλεκτρονικοποίηση, υπό το πρίσμα ιδίως των αναγκών (πλήθος και φύση διαγωνισμών), των δυνατοτήτων του Συστήματος (ΕΣΗΔΗΣ), της πορείας εκπαίδευσης των αναθετουσών αρχών και ενημέρωσης των οικονομικών φορέων, αλλά και των νέων Οδηγιών (24/2014 και 25/2014) που προβλέπουν την ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών (βλ. Σχετικά Γνώμη 13 /2014 της Αρχής επί του υποβληθέντος σχεδίου απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με τίτλο «Μετάθεση ημερομηνίας έναρξης χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ για διαγωνισμούς μεταφοράς μαθητών»).
Κατόπιν όλων των ανωτέρω, η Αρχή αποφασίζει ομόφωνα τη μη παροχή σύμφωνης γνώμης επί του υποβληθέντος σχεδίου απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με θέμα «Μετάθεση ημερομηνίας έναρξης χρήσης του ΕΣΗΔΗΣ»”, σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ.2 περ.γ (γγ) του ν.4013/2011, λόγω μη συνδρομής των προϋποθέσεων ως άνω άρθρου και για τους λόγους που αναφέρονται στην παρούσα απόφαση.
Αθήνα, 15 Ιανουαρίου 2015
ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος Ράικος