Περίληψη

Η απόφαση αφορά αίτηση ακυρώσεως κατά απόφασης του ΔΣ του e-ΕΦΚΑ, με την οποία καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής και μοριοδότησης των υποψηφίων Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων, καθώς και των σχετικών προκηρύξεων για την πλήρωση θέσεων Προϊσταμένων. Ο νομοθέτης έχει κρίνει ότι η ανάδειξη των στελεχών του e-ΕΦΚΑ πρέπει να γίνει με την καθιέρωση ιδιαίτερης διαδικασίας, διαφορετικής από την προβλεπόμενη στον Υπαλληλικό Κώδικα, στην οποία υποψήφιοι μπορεί να είναι εκτός από υπάλληλοι του Δημοσίου και ιδιώτες. Κατ' εξουσιοδότηση του νόμου αυτού εκδόθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση. Σύμφωνα με την κρίση του Δικαστηρίου, παρέκκλιση από τον κανόνα της στελέχωσης των οργανικών θέσεων με τακτικούς υπαλλήλους είναι ανεκτή συνταγματικώς μόνον εάν δικαιολογείται από την ιδιάζουσα φύση, την ειδική αποστολή και το περιεχόμενο των αρμοδιοτήτων ορισμένης υπηρεσίας ή θέσεως, κατά την επί τούτου εκτίμηση του νομοθέτη. Περαιτέρω, σύμφωνα με το ισχύον σύστημα της κινητής ιεραρχίας, η επιλογή τακτικού υπαλλήλου στις θέσεις ευθύνης γίνεται για ορισμένη θητεία και δεν αποτελεί προαγωγή σε ανώτερο βαθμό. Στην προκειμένη περίπτωση, ο κοινός νομοθέτης δεν εκωλύετο να προβλέψει, κατ’ αρχήν, ότι οι θέσεις των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων του e-ΕΦΚΑ μπορεί να καλύπτονται και από ιδιώτες και περαιτέρω, να εξουσιοδοτήσει το ΔΣ του ασφαλιστικού αυτού οργανισμού να προσδιορίσει τις θέσεις εκείνες που μπορεί να καλύπτονται τόσο από δημοσίους υπαλλήλους όσο και από ιδιώτες. Προκειμένου όμως το ΔΣ να κινηθεί εντός των ορίων της παρασχεθείσας εξουσιοδότησης, όφειλε να τεκμηριώσει πλήρως και αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους ορισμένες θέσεις Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων μπορεί να καλυφθούν και από ιδιώτες, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις αρμοδιότητές τους, την ιδιαιτερότητά τους, το αντικείμενο και τα ιδιαίτερα προσόντα που απαιτούνται ώστε όσοι επιλεγούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των συγκεκριμένων θέσεων, μη αρκούσης, κατά το Σύνταγμα, της γενικόλογης αναφοράς στις συζητήσεις που έγιναν κατά τις συνεδριάσεις του ΔΣ στην ανάγκη στελεχών υψηλού επιπέδου, ανανεώσεως του στελεχιακού δυναμικού του e-ΕΦΚΑ και του συναγωνισμού με τον ιδιωτικό τομέα ώστε να βελτιωθεί η λειτουργία αυτού. Συνεπώς, η προσβαλλόμενη απόφαση του ΔΣ, κατά το μέρος που προβλέπει τη συμμετοχή ιδιωτών στη διαδικασία επιλογής Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων του e-ΕΦΚΑ, είναι ακυρωτέα, όπως και οι σχετικοί όροι των προκηρύξεων. (Αντιθ. μειοψ.). Εξετάζοντας τους υπόλοιπυς λόγους ακυρώσεως, το Δικαστήριο έκρινε σύμφωνη με το Σύνταγμα την εξουσιοδοτική διάταξη δυνάμει της οποίας εκδόθηκε η προσβαλλόμενη πράξη, κείμενη όμως εκτός της παρασχεθείσας εξουσιοδότησης την πρόβλεψη του 64ου έτους ως ανωτάτου ηλικιακού ορίου για τη συμμετοχή στη διαδικασία. Περαιτέρω το Δικαστήριο, εξετάζοντας λόγο ακυρώσεως σχετικά με τη συγκρότηση της Τριμελούς Επιτροπής Επιλογής, έκρινε ότι αυτή παρέχει επαρκείς εγγυήσεις αντικειμενικότητας, ανεξαρτησίας και αμεροληψίας. Πρόσθετα, έκρινε ότι ο νομοθέτης νομίμως απέστη από τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα που διέπουν τον τρόπο προσδιορισμού των προσόντων επιλογής και την ακολουθητέα διαδικασία για την κατάληψη θέσεως ευθύνης και, κάνοντας χρήση της ευρύτατης εξουσίας που σχετικώς διαθέτει, καθόρισε με γενικό και αντικειμενικό τρόπο τα κατά την κρίση του πλέον πρόσφορα για την κατάληψη των επίδικων θέσεων κριτήρια και προσόντα επιλογής. Τέλος, κρίθηκε συνταγματικώς ανεκτή η ρύθμιση του άρθρου 3 του ν. 4892/2022, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η κατάληψη θέσεως Προϊσταμένου Γενικής Διευθύνσεως του e-ΕΦΚΑ από πρόσωπο που δεν κατέχει οργανική θέση στο Δημόσιο ή στον δημόσιο τομέα, με διαδικασία διορισμού μη υπαγόμενη στον έλεγχο του ΑΣΕΠ.

Εμφάνιση περισσότερων Εμφάνιση λιγότερων