Η έγκριση ειδικών χωροταξικών πλαισίων ανατίθεται, κατ΄ άρθρο 7 παρ. 4 ν. 2742/1999, σε ένα ευρείας συνθέσεως συλλογικό κυβερνητικό όργανο, εξοπλισμένο με επιτελικού και αποφασιστικού χαρακτήρα αρμοδιότητες χωροταξικού σχεδιασμού, μεταξύ των οποίων η χάραξη της εθνικής χωροταξικής πολιτικής και η εποπτεία και αξιολόγηση της εφαρμογής της. Τα ειδικά χωροταξικά πλαίσια αποτελούν τη γενική πρόταση χωροταξικής οργάνωσης συγκεκριμένων τομέων παραγωγικών δραστηριοτήτων εθνικής σημασίας, η οποία διατυπώνεται μετά από εκτίμηση των βασικών κατευθύνσεων και προτεραιοτήτων της οικονομικής και αναπτυξιακής πολιτικής της χώρας στους συγκεκριμένους τομείς και των προβλεπομένων επιπτώσεών τους στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, εξειδικεύουν και συμπληρώνουν τις κατευθύνσεις του γενικού πλαισίου και συγκροτούν με αυτό ένα συνεκτικό σύνολο γενικών κατευθύνσεων χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης σε εθνικό επίπεδο. Αποτελούν δεύτερο στάδιο χωροταξικού σχεδιασμού και περιλαμβάνουν επιλογές στρατηγικού χαρακτήρα, συναρτώμενες με μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις εντασσόμενες σε προγράμματα οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, τα οποία εγκρίνονται από την Ολομέλεια της Βουλής κατ΄ άρθρο 79 παρ. 8 Συντ. και γενικές κατευθύνσεις και ειδικότερες ρυθμίσεις αρρήκτως συνδεόμενες με τα ανωτέρω ζητήματα, για τη θέσπιση των οποίων παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση στο ως άνω κυβερνητικό όργανο κατά τις διατάξεις του ν. 2742/1999. Κατά την έγκριση ρυθμιστικών και γενικών πολεοδομικών σχεδίων και κάθε είδους σχεδίων χρήσεων γης όσο και κατά την έκδοση εγκρίσεων και αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας έργων ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων, αναπτύσσουν νομική δεσμευτικότητα τόσο οι γενικές κατευθύνσεις που περιέχονται στα ειδικά χωροταξικά σχέδια, αν και καταλείπουν ευρύτατη ευχέρεια κατά την εφαρμογή τους από τα αρμόδια όργανα της Διοίκησης, όσο και οι ειδικότερες ρυθμίσεις των ειδικών χωροταξικών σχεδίων, κατά τρόπον ώστε να μην ανατρέπονται οι βασικές επιλογές και η συνολική ισορροπία των σχεδίων αυτών. Οι κατ΄ εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων πράξεις έγκρισης ειδικών χωροταξικών σχεδίων υπόκεινται σε προσβολή με αίτηση ακυρώσεως. Με το ειδικό χωροταξικό σχέδιο, το οποίο εγκρίθηκε με την προσβαλλομένη απόφαση, τίθενται οι γενικές αρχές και κατευθύνσεις της εθνικής χωροταξικής πολιτικής στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), οι οποίες εξειδικεύονται μέσω κανόνων και κριτηρίων χωροθέτησης, δυνάμει των οποίων επιδιώκεται η εγκαθίδρυση ενός αποτελεσματικού μηχανισμού, που θα συμβάλλει στην υλοποίηση των διεθνών και ευρωπαϊκών δεσμεύσεων της χώρας για την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών και στη διαμόρφωση σαφούς πλαισίου, ώστε να περιοριστούν οι αβεβαιότητες και οι συγκρούσεις χρήσεων γης. Δεν αποκλείεται εγκατάσταση αιολικών πάρκων εντός ή πλησίον περιοχών του δικτύου Natura 2000 και Ζωνών Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ), αλλά το επιτρεπτό ή μη εξετάζεται κατά περίπτωση. Αιολικά πάρκα, τα οποία είναι δυνατόν να επηρεάζουν σημαντικά έναν τόπο του δικτύου Natura 2000, υπόκεινται σε δέουσα εκτίμηση των επιπτώσεών τους, σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 3-4 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ. Η εγκατάσταση αιολικών πάρκων δεν επιτρέπεται να προκαλεί σημαντική καταστροφή ή ενόχληση σε είδη κοινοτικού ενδιαφέροντος, μεταξύ των οποίων τα πουλιά που προστατεύονται από την Οδηγία 79/409/ΕΟΚ ή στους σημαντικούς οικοτόπους τους, εντός ή εκτός προστατευμένων περιοχών. Η ίδρυση αιολικού πάρκου υπόκειται παράλληλα στις διατάξεις της Οδηγίας 85/337/ΕΟΚ για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων έργων, η οποία ενσωματώθηκε στο ελληνικό δίκαιο με τον ν. 1650/1985 για την προστασία του περιβάλλοντος, εντάσσεται δε στα έργα είτε της 1ης και 2ης υποκατηγορίας της Α΄ κατηγορίας, είτε της 3ης και 4ης υποκατηγορίας της Β΄ κατηγορίας, κατά την κυα ΗΠ 15393/2332/2002, όπως συμπληρώθηκε με την 145799/2005 κυα, με τις οποίες προβλέπεται διαδικασία Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕΑ) και Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ) ή μόνο ΕΠΟ, ανάλογα με την κατηγορία του έργου. Κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης αιολικών πάρκων σε περιοχές εκτός ΖΕΠ, πρέπει να λαμβάνονται υπ΄ όψη οι επιπτώσεις σε προστατευόμενα είδη πουλιών που είναι εν δυνάμει ευαίσθητα στη λειτουργία των εν λόγω εγκαταστάσεων, ιδίως αν το υπό έγκριση αιολικό πάρκο βρίσκεται στην περιοχή σημαντικού διαδρόμου αποδημητικών πτηνών (μεταναστευτικής στενωπού) ή σε θαλάσσια περιοχή σημαντική για τα πουλιά ή σε σημαντική περιοχή για τα πουλιά (ΣΠΠ), η οποία ακόμη δεν έχει χαρακτηριστεί ως ΖΕΠ. Το καθεστώς προστασίας των ΣΠΠ είναι αυστηρότερο σε σχέση με τις ΖΕΠ, διότι δεν επιδέχεται τις εξαιρέσεις του άρθρου 6 παρ. 4 της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, δηλαδή δεν παρέχει δυνατότητα έγκρισης έργων για επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, περιλαμβανομένων λόγων κοινωνικής ή οικονομικής φύσεως. Η παράλειψη πρόβλεψης υποχρέωσης σύνταξης ειδικής ορνιθολογικής μελέτης για τη χωροθέτηση αιολικών εγκαταστάσεων στις περιοχές που αφορά το προσβαλλόμενο χωροταξικό σχέδιο δεν καθιστά αυτό ακυρωτέο, δεδομένου ότι η πλημμέλεια αυτή είναι δυνατόν να καλυφθεί εκ των υστέρων.